هونگر، آرتور (۱۸۹۲ـ۱۹۵۵): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۰: خط ۱۰:
|تاریخ مرگ=۱۹۵۵م
|تاریخ مرگ=۱۹۵۵م
|دوره زندگی=
|دوره زندگی=
|ملیت=سوییــسی
|ملیت=سوئیسی
|محل زندگی=
|محل زندگی=
|تحصیلات و محل تحصیل=تحصیل در کنسرواتوار زوریخ و پاریس
|تحصیلات و محل تحصیل=تحصیل در کنسرواتوار زوریخ و پاریس
| شغل و تخصص اصلی =آهــنگ سـاز
| شغل و تخصص اصلی =آهنگ ساز
|شغل و تخصص های دیگر=
|شغل و تخصص های دیگر=
|سبک =
|سبک =
خط ۲۷: خط ۲۷:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}} هونِگِر، آرتور (۱۸۹۲ـ۱۹۵۵)(Honegger, Arthur)<br/> [[File:41165300.jpg|thumb|هونِگِر، آرتور]]
}} هونِگِر، آرتور (۱۸۹۲ـ۱۹۵۵)  


آهــنگ‌سـاز سوئیــسی. از آهنگ‌سازان گروهی است که به گروه شش<ref>Les Six</ref>&nbsp;شهرت داشتند. آثار او در قالب فرم‌های گوناگون ساخته شده‌اند، مانند اپرای ''آنتیگونه<ref>Antigone </ref>''&nbsp;(۱۹۲۷)، بالۀ ''زمین یخ‌بازی<ref>Skating Rink</ref>''&nbsp;(۱۹۲۲)، اوراتوریوی نمایشی ''داوودشاه<ref>Le Roi David/King David</ref>''&nbsp;(۱۹۲۱)، موسیقی برنامه‌ای (''پاسیفیک ۲۳۱''‌<ref>Pacific 231</ref>، ۱۹۲۳)، و ''سمفونی نیایشی<ref>Symphonie liturgique/Liturgcial Symphony</ref>''&nbsp;(۱۹۴۶). همچنین برای فیلم‌های کلاسیک صامت آبل گانس<ref>Abel Gance</ref>، ''چرخ<ref>La Roue/The Wheel</ref>''&nbsp;(۱۹۲۳) و ''ناپلئون'' (۱۹۲۷)، موسیقی صحنه‌ای ساخت. هونگِر در لو هاور (لو آور<ref> Le Havre</ref>)، فرانسه، به‌دنیا آمد و نخستین درس‌های موسیقی را در آن‌جا از مارتَن<ref>Martin </ref>&nbsp;ارگ‌نواز فراگرفت. بعد از ۱۹۰۹ تا۱۹۱۱ در کنسرواتوار زوریخ<ref>Zürich Conservatory</ref>، و از ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ در کنسرواتوار پاریس<ref>Paris Conservatory</ref>&nbsp;تحصیل کرد. پس‌ از آن شاگرد خصوصی چارلز ویدور<ref>Charles Widor</ref>&nbsp;و ونسان دَندی<ref>Vincent d’Andy</ref>&nbsp;شد و از ۱۹۱۴ شروع به آهنگ‌سازی کرد. هرچند همواره با سوئیس در ارتباط بود، اساساً به مکتب فرانسه تعلق داشت. با آندره واورابورگ<ref>Andrée Vaurabourg</ref>&nbsp;آهنگ‌ساز ازدواج کرد، که از وابستگان گروه شش، البته با نزدیکی کمتر، بود. ازجمله آثار اوست: صحنه‌ای اوراتوریوهای صحنه‌ای ''یودیت<ref>Judith</ref>''&nbsp;(۱۹۲۵)، ''ژاندارک بر تودۀ هیزم<ref>Jeanne d’Arc au bûcher</ref>''&nbsp;(پل کلودل<ref>Paul Claudel</ref>، ۱۹۳۸)؛ موسیقی صحنه‌ای برای ''فِدر<ref>phœdre </ref>''&nbsp;(د آنونتسیو<ref>d’Annunzio </ref>، ۱۹۲۶)، ''اُدیپ شهریار<ref>Oedipe-Roi</ref>''&nbsp;(سوفوکلس<ref>Sophocles </ref>، ۱۹۴۸). ارکستری و آوازی با ارکستر ''رقص مردگان<ref>La Danse des morts</ref>''&nbsp;(کلودل) برای تک‌خوان‌ها، کُر، و ارکستر (بر اشعار هولباین<ref>Holbein </ref>)، ''ترانۀ شادی<ref>Chant de joie</ref>''، پرلود برای ''توفان<ref>The Tempest</ref>''&nbsp;اثر ''شکسپیر<ref>Shakespeare </ref>''&nbsp;(۱۹۲۳)، ''موومان‌های سمفونیک: پاسیفیک ۲۳۱''‌<ref>Movements Symphoniques: Pacific 231</ref>، ''راگبی<ref>Rugby </ref>''، و شمارۀ ۳ (۱۹۲۳ـ۱۹۳۳)، ''پرلود، آریوزو و فوگ<ref>Prélude, Arioso et Fugue</ref>''&nbsp;برمبنای تمِ B. A. C. H، ''پاستورال تابستانی<ref>Pastoral d’été</ref>''&nbsp;(۱۹۲۰)؛ پنج شعر از گیوم آپولینر<ref>Guillaume Apollinaire</ref>&nbsp;برای خواننده و ارکستر (۱۹۱۰ـ۱۹۱۷).
(Honegger, Arthur)<br /> [[File:41165300.jpg|thumb|هونِگِر، آرتور]]
 
آهنگ‌ساز سوئیسی. از آهنگ‌سازان گروهی است که به گروه شش<ref>Les Six</ref> شهرت داشتند. آثار او در قالب فرم‌های گوناگون ساخته شده‌اند، مانند اپرای ''آنتیگونه<ref>Antigone </ref>'' (۱۹۲۷)، بالۀ ''زمین یخ‌بازی<ref>Skating Rink</ref>'' (۱۹۲۲)، اوراتوریوی نمایشی ''داوودشاه<ref>Le Roi David/King David</ref>'' (۱۹۲۱)، موسیقی برنامه‌ای (''پاسیفیک ۲۳۱''‌<ref>Pacific 231</ref>، ۱۹۲۳)، و ''سمفونی نیایشی<ref>Symphonie liturgique/Liturgcial Symphony</ref>'' (۱۹۴۶). همچنین برای فیلم‌های کلاسیک صامت [[گانس، آبل (۱۸۸۹ـ۱۹۸۱)|آبل گانس]]<ref>Abel Gance</ref>، ''چرخ<ref>La Roue/The Wheel</ref>'' (۱۹۲۳) و ''ناپلئون'' (۱۹۲۷)، موسیقی صحنه‌ای ساخت. هونگِر در [[لو هاور]] (لو آور<ref> Le Havre</ref>)، [[فرانسه]]، به‌دنیا آمد و نخستین درس‌های موسیقی را در آن‌جا از مارتَن<ref>Martin </ref> [[ارگ|ارگ‌]]<nowiki/>نواز فراگرفت. بعد از ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ در کنسرواتوار زوریخ<ref>Zürich Conservatory</ref>، و از ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ در کنسرواتوار پاریس<ref>Paris Conservatory</ref> تحصیل کرد. پس‌ از آن شاگرد خصوصی چارلز ویدور<ref>Charles Widor</ref> و [[دندی، ونسان (۱۸۵۱ـ۱۹۳۱)|ونسان دَندی]]<ref>Vincent d’Andy</ref> شد و از ۱۹۱۴ شروع به آهنگ‌سازی کرد. هرچند همواره با [[سوییس|سوئیس]] در ارتباط بود، اساساً به مکتب فرانسه تعلق داشت. با آندره واورابورگ<ref>Andrée Vaurabourg</ref> آهنگ‌ساز ازدواج کرد، که از وابستگان گروه شش، البته با نزدیکی کمتر، بود. ازجمله آثار اوست: صحنه‌ای اوراتوریوهای صحنه‌ای ''یودیت<ref>Judith</ref>'' (۱۹۲۵)، ''ژاندارک بر تودۀ هیزم<ref>Jeanne d’Arc au bûcher</ref>'' ([[کلودل، پل (۱۸۶۸ـ۱۹۵۵)|پل کلودل]]<ref>Paul Claudel</ref>، ۱۹۳۸)؛ موسیقی صحنه‌ای برای ''فِدر<ref>phœdre </ref>'' (د آنونتسیو<ref>d’Annunzio </ref>، ۱۹۲۶)، ''اُدیپ شهریار<ref>Oedipe-Roi</ref>'' (سوفوکلس<ref>Sophocles </ref>، ۱۹۴۸). ارکستری و آوازی با ارکستر ''رقص مردگان<ref>La Danse des morts</ref>'' (کلودل) برای تک‌خوان‌ها، کُر، و ارکستر (بر اشعار [[هولباین (مهین)، هانس (ح ۱۴۶۴م ـ۱۵۲۴)|هولباین]]<ref>Holbein </ref>)، ''ترانۀ شادی<ref>Chant de joie</ref>''، پرلود برای ''توفان<ref>The Tempest</ref>'' اثر [[شکسپیر، ویلیام (۱۵۶۴ـ ۱۶۱۶)|شکسپیر]]''<ref>Shakespeare </ref>'' (۱۹۲۳)، ''موومان‌های سمفونیک: پاسیفیک ۲۳۱''‌<ref>Movements Symphoniques: Pacific 231</ref>، ''راگبی<ref>Rugby </ref>''، و شمارۀ ۳ (۱۹۲۳ـ۱۹۳۳)، ''پرلود، آریوزو و فوگ<ref>Prélude, Arioso et Fugue</ref>'' برمبنای تمِ B. A. C. H، ''پاستورال تابستانی<ref>Pastoral d’été</ref>'' (۱۹۲۰)؛ پنج شعر از [[آپولینر، گیوم (۱۸۸۰ـ ۱۹۱۸)|گیوم آپولینر]]<ref>Guillaume Apollinaire</ref> برای خواننده و ارکستر (۱۹۱۰ـ۱۹۱۷).


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۳

آرتور هونگر
Arthur Honegger
زادروز لو هاور ۱۸۹۲م
درگذشت ۱۹۵۵م
ملیت سوئیسی
تحصیلات و محل تحصیل تحصیل در کنسرواتوار زوریخ و پاریس
شغل و تخصص اصلی آهنگ ساز
آثار آنتیگونه (۱۹۲۷)؛ زمین یخ بازی (۱۹۲۲)
گروه مقاله موسیقی
خویشاوندان سرشناس آندره واورابورگ (همسر)

هونِگِر، آرتور (۱۸۹۲ـ۱۹۵۵) (Honegger, Arthur)

هونِگِر، آرتور

آهنگ‌ساز سوئیسی. از آهنگ‌سازان گروهی است که به گروه شش[۱] شهرت داشتند. آثار او در قالب فرم‌های گوناگون ساخته شده‌اند، مانند اپرای آنتیگونه[۲] (۱۹۲۷)، بالۀ زمین یخ‌بازی[۳] (۱۹۲۲)، اوراتوریوی نمایشی داوودشاه[۴] (۱۹۲۱)، موسیقی برنامه‌ای (پاسیفیک ۲۳۱[۵]، ۱۹۲۳)، و سمفونی نیایشی[۶] (۱۹۴۶). همچنین برای فیلم‌های کلاسیک صامت آبل گانس[۷]، چرخ[۸] (۱۹۲۳) و ناپلئون (۱۹۲۷)، موسیقی صحنه‌ای ساخت. هونگِر در لو هاور (لو آور[۹]فرانسه، به‌دنیا آمد و نخستین درس‌های موسیقی را در آن‌جا از مارتَن[۱۰] ارگ‌نواز فراگرفت. بعد از ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ در کنسرواتوار زوریخ[۱۱]، و از ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ در کنسرواتوار پاریس[۱۲] تحصیل کرد. پس‌ از آن شاگرد خصوصی چارلز ویدور[۱۳] و ونسان دَندی[۱۴] شد و از ۱۹۱۴ شروع به آهنگ‌سازی کرد. هرچند همواره با سوئیس در ارتباط بود، اساساً به مکتب فرانسه تعلق داشت. با آندره واورابورگ[۱۵] آهنگ‌ساز ازدواج کرد، که از وابستگان گروه شش، البته با نزدیکی کمتر، بود. ازجمله آثار اوست: صحنه‌ای اوراتوریوهای صحنه‌ای یودیت[۱۶] (۱۹۲۵)، ژاندارک بر تودۀ هیزم[۱۷] (پل کلودل[۱۸]، ۱۹۳۸)؛ موسیقی صحنه‌ای برای فِدر[۱۹] (د آنونتسیو[۲۰]، ۱۹۲۶)، اُدیپ شهریار[۲۱] (سوفوکلس[۲۲]، ۱۹۴۸). ارکستری و آوازی با ارکستر رقص مردگان[۲۳] (کلودل) برای تک‌خوان‌ها، کُر، و ارکستر (بر اشعار هولباین[۲۴]ترانۀ شادی[۲۵]، پرلود برای توفان[۲۶] اثر شکسپیر[۲۷] (۱۹۲۳)، موومان‌های سمفونیک: پاسیفیک ۲۳۱[۲۸]، راگبی[۲۹]، و شمارۀ ۳ (۱۹۲۳ـ۱۹۳۳)، پرلود، آریوزو و فوگ[۳۰] برمبنای تمِ B. A. C. H، پاستورال تابستانی[۳۱] (۱۹۲۰)؛ پنج شعر از گیوم آپولینر[۳۲] برای خواننده و ارکستر (۱۹۱۰ـ۱۹۱۷).

 


  1. Les Six
  2. Antigone
  3. Skating Rink
  4. Le Roi David/King David
  5. Pacific 231
  6. Symphonie liturgique/Liturgcial Symphony
  7. Abel Gance
  8. La Roue/The Wheel
  9. Le Havre
  10. Martin
  11. Zürich Conservatory
  12. Paris Conservatory
  13. Charles Widor
  14. Vincent d’Andy
  15. Andrée Vaurabourg
  16. Judith
  17. Jeanne d’Arc au bûcher
  18. Paul Claudel
  19. phœdre
  20. d’Annunzio
  21. Oedipe-Roi
  22. Sophocles
  23. La Danse des morts
  24. Holbein
  25. Chant de joie
  26. The Tempest
  27. Shakespeare
  28. Movements Symphoniques: Pacific 231
  29. Rugby
  30. Prélude, Arioso et Fugue
  31. Pastoral d’été
  32. Guillaume Apollinaire