پائولوتسی، ادواردو: تفاوت میان نسخهها
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه | {{جعبه زندگینامه | ||
|عنوان =ادواردو پائولوتسی | |عنوان =ادواردو پائولوتسی | ||
خط ۲۹: | خط ۲۶: | ||
|پست تخصصی = | |پست تخصصی = | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }}[[پرونده:13063800-2.jpg|بندانگشتی|اثری از پائولوتسی]] | ||
[[پرونده:13063800.jpg|بندانگشتی|ادواردو پائولوتسی]] | |||
پائولوتْسی، اِدوارْدو (۱۹۲۴ـ۲۰۰۵م)(Paolozzi, Eduardo) | |||
مجسمهساز و گرافیست اسکاتلندی. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م از شخصیتهای برجستۀ [[پاپ آرت]]<ref>Pop-art</ref> در لندن بود. در نخستین کارهایش قطعاتی ریخته از مفرغ<ref>bronze </ref> را سرهم کرد و پیکرههای آدمکوار مشمئزکنندهای ساخت که ''سیکلوپها''<ref>''Cyclops'' </ref> (۱۹۵۷م؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) و ''یاسون''<ref>''Jason'' </ref> (۱۹۵۶م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) از آن جملهاند. از دهۀ ۱۹۶۰، کارهایش انتزاعی<ref>abstract </ref>تر و ملایمتر شدند. پائولوتسی در ادینبورگ<ref>Edinburgh </ref> بهدنیا آمد. در مدرسۀ هنر ادینبورگ<ref>Edinburgh School of Art</ref> و هنرستان اسلید<ref> Slade School </ref> لندن درس خواند. از دهۀ ۱۹۵۰م، بیشتر به مجسمهسازی پرداخت و در انگلستان و آلمان تدریس کرد. از نوشتههای هنریاش که آمیزهای است از علاقه به فناوری، و فلسفۀ [[ویتگنشتاین، لودویگ (۱۸۸۹ـ۱۹۵۱)|ویتگنشتاین]]<ref>Wittgenstein </ref>، ''برگردانهای مابعدالطبیعی''<ref>''Metaphysical Translations''</ref> (۱۹۶۰م) درخور ذکر است. | مجسمهساز و گرافیست اسکاتلندی. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م از شخصیتهای برجستۀ [[پاپ آرت]]<ref>Pop-art</ref> در لندن بود. در نخستین کارهایش قطعاتی ریخته از مفرغ<ref>bronze </ref> را سرهم کرد و پیکرههای آدمکوار مشمئزکنندهای ساخت که ''سیکلوپها''<ref>''Cyclops'' </ref> (۱۹۵۷م؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) و ''یاسون''<ref>''Jason'' </ref> (۱۹۵۶م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>) از آن جملهاند. از دهۀ ۱۹۶۰، کارهایش انتزاعی<ref>abstract </ref>تر و ملایمتر شدند. پائولوتسی در ادینبورگ<ref>Edinburgh </ref> بهدنیا آمد. در مدرسۀ هنر ادینبورگ<ref>Edinburgh School of Art</ref> و هنرستان اسلید<ref> Slade School </ref> لندن درس خواند. از دهۀ ۱۹۵۰م، بیشتر به مجسمهسازی پرداخت و در انگلستان و آلمان تدریس کرد. از نوشتههای هنریاش که آمیزهای است از علاقه به فناوری، و فلسفۀ [[ویتگنشتاین، لودویگ (۱۸۸۹ـ۱۹۵۱)|ویتگنشتاین]]<ref>Wittgenstein </ref>، ''برگردانهای مابعدالطبیعی''<ref>''Metaphysical Translations''</ref> (۱۹۶۰م) درخور ذکر است. | ||
| | ||
| | ||
<br /> <!--13063800--> | <br /> <!--13063800--> | ||
---- | ---- |
نسخهٔ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۹
ادواردو پائولوتسی Eduardo Paolozzi | |
---|---|
زادروز |
۱۹۲۴م |
درگذشت | ۲۰۰۵م |
ملیت | اسکاتلندی |
تحصیلات و محل تحصیل | مدرسه هنر ادینبورگ و هنرستان اسلید لندن |
شغل و تخصص اصلی | مجسمهساز |
شغل و تخصص های دیگر | گرافیست |
سبک | انتزاعی، پاپ آرت |
آثار | سیکلوپ ها (۱۹۵۷؛ نگارخانه تیت، لندن) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمهسازی جهان |
پائولوتْسی، اِدوارْدو (۱۹۲۴ـ۲۰۰۵م)(Paolozzi, Eduardo)
مجسمهساز و گرافیست اسکاتلندی. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م از شخصیتهای برجستۀ پاپ آرت[۱] در لندن بود. در نخستین کارهایش قطعاتی ریخته از مفرغ[۲] را سرهم کرد و پیکرههای آدمکوار مشمئزکنندهای ساخت که سیکلوپها[۳] (۱۹۵۷م؛ نگارخانۀ تیت[۴]، لندن) و یاسون[۵] (۱۹۵۶م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۶]) از آن جملهاند. از دهۀ ۱۹۶۰، کارهایش انتزاعی[۷]تر و ملایمتر شدند. پائولوتسی در ادینبورگ[۸] بهدنیا آمد. در مدرسۀ هنر ادینبورگ[۹] و هنرستان اسلید[۱۰] لندن درس خواند. از دهۀ ۱۹۵۰م، بیشتر به مجسمهسازی پرداخت و در انگلستان و آلمان تدریس کرد. از نوشتههای هنریاش که آمیزهای است از علاقه به فناوری، و فلسفۀ ویتگنشتاین[۱۱]، برگردانهای مابعدالطبیعی[۱۲] (۱۹۶۰م) درخور ذکر است.