پائولوتسی، ادواردو: تفاوت میان نسخهها
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۴: | خط ۳۴: | ||
| | ||
<br /> <!--13063800--> | <br /> <!--13063800--> | ||
---- | ---- | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]][[Category:قرن 20 - اشخاص]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | |||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۹
ادواردو پائولوتسی Eduardo Paolozzi | |
---|---|
زادروز |
۱۹۲۴م |
درگذشت | ۲۰۰۵م |
ملیت | اسکاتلندی |
تحصیلات و محل تحصیل | مدرسه هنر ادینبورگ و هنرستان اسلید لندن |
شغل و تخصص اصلی | مجسمهساز |
شغل و تخصص های دیگر | گرافیست |
سبک | انتزاعی، پاپ آرت |
آثار | سیکلوپ ها (۱۹۵۷؛ نگارخانه تیت، لندن) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمهسازی جهان |
پائولوتْسی، اِدوارْدو (۱۹۲۴ـ۲۰۰۵م)(Paolozzi, Eduardo)
مجسمهساز و گرافیست اسکاتلندی. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م از شخصیتهای برجستۀ پاپ آرت[۱] در لندن بود. در نخستین کارهایش قطعاتی ریخته از مفرغ[۲] را سرهم کرد و پیکرههای آدمکوار مشمئزکنندهای ساخت که سیکلوپها[۳] (۱۹۵۷م؛ نگارخانۀ تیت[۴]، لندن) و یاسون[۵] (۱۹۵۶م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۶]) از آن جملهاند. از دهۀ ۱۹۶۰، کارهایش انتزاعی[۷]تر و ملایمتر شدند. پائولوتسی در ادینبورگ[۸] بهدنیا آمد. در مدرسۀ هنر ادینبورگ[۹] و هنرستان اسلید[۱۰] لندن درس خواند. از دهۀ ۱۹۵۰م، بیشتر به مجسمهسازی پرداخت و در انگلستان و آلمان تدریس کرد. از نوشتههای هنریاش که آمیزهای است از علاقه به فناوری، و فلسفۀ ویتگنشتاین[۱۱]، برگردانهای مابعدالطبیعی[۱۲] (۱۹۶۰م) درخور ذکر است.