جعفری، محمدعلی (۱۳۰۳ـ۱۳۶۵ش): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
}} | }} | ||
محمدعلی جعفری (۱۳۰۳ـ ۱۳۶۵ش)<br> | محمدعلی جعفری (۱۳۰۳ـ ۱۳۶۵ش)<br> | ||
[[پرونده: 16064600-1.jpg | بندانگشتی|محمدعلی جعفری|جایگزین=]] | [[پرونده: 16064600-1.jpg | بندانگشتی|محمدعلی جعفری|جایگزین=]]بازیگر تئاتر و سینمای ایران. وی فارغالتحصیل [[هنرستان هنرپیشگی تهران]] بود، و تحت تأثیر [[نوشین، عبدالحسین (۱۲۸۴ـ۱۳۵۰ش)|عبدالحسین نوشین]] و هنرمندان [[تئاتر سعدی]] به جریانهای سیاسی چپ گرایش داشت؛ اگرچه این گرایش در نمایشهایی که بر روی صحنه برد، بهویژه فیلمهایی که کارگردانی کرد، نمودِ چندانی نداشت. نقشهایی که در تئاترهای تهران، سعدی و کسری، در نمایشهای ''محمدعلی بیک''، از [[گرمسیری، علی اصغر (۱۲۹۰ـ۱۳۷۹ش)|علیاصغر گرمسیری]]؛ ''پهپو''، ''مادام کاملیا''، ''برای شرف''، از الکساندر شیروانزاده؛ ''چراغگاز''، از [[همیلتون، پاتریک (ح ۱۵۰۴ـ۱۵۲۸)|پاتریک همیلتون]]؛ ''سرگذشت''، اثر بارکلی؛ ''پیچ خطرناک''، اثر پریستلی؛ و ''فصل بادها'' ایفا کرد، بسیار تأثیرگذارتر از فعالیتهای سینماییاش، در مقام بازیگر و کارگردان، بود. ازجمله آثار سینمایی اوست: ''مردی که رنج میبرد'' (۱۳۳۶ش)، ''مرفین یا آفت زندگی'' (۱۳۳۹ش)، ''عشق بزرگ'' (۱۳۴۰ش)، و ''الکلی'' (۱۳۵۰ش). | ||
<br> | |||
---- | ---- | ||
<!--16064600--> | |||
[[رده:تئاتر]] | [[رده:تئاتر]] | ||
[[رده:ایران - اشخاص و گروه ها]] | [[رده:ایران - اشخاص و گروه ها]] | ||
[[رده:سینما]] | [[رده:سینما]] | ||
[[رده:ایران - اشخاص (بازیگران)]] | [[رده:ایران - اشخاص (بازیگران)]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۶
محمدعلی جعفری | |
---|---|
زادروز |
۱۳۰۳ش |
درگذشت | ۱۳۶۵ش |
ملیت | ایرانی |
تحصیلات و محل تحصیل | هنرستان هنرپیشگی تهران |
شغل و تخصص اصلی | بازیگر تئاتر و سینما |
آثار | مردی که رنج میبرد (۱۳۳۶)، مرفین یا آفت زندگی (۱۳۳۹)، عشق بزرگ (۱۳۴۰)، و الکلی (۱۳۵۰) |
گروه مقاله | تئاتر |
محمدعلی جعفری (۱۳۰۳ـ ۱۳۶۵ش)
بازیگر تئاتر و سینمای ایران. وی فارغالتحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران بود، و تحت تأثیر عبدالحسین نوشین و هنرمندان تئاتر سعدی به جریانهای سیاسی چپ گرایش داشت؛ اگرچه این گرایش در نمایشهایی که بر روی صحنه برد، بهویژه فیلمهایی که کارگردانی کرد، نمودِ چندانی نداشت. نقشهایی که در تئاترهای تهران، سعدی و کسری، در نمایشهای محمدعلی بیک، از علیاصغر گرمسیری؛ پهپو، مادام کاملیا، برای شرف، از الکساندر شیروانزاده؛ چراغگاز، از پاتریک همیلتون؛ سرگذشت، اثر بارکلی؛ پیچ خطرناک، اثر پریستلی؛ و فصل بادها ایفا کرد، بسیار تأثیرگذارتر از فعالیتهای سینماییاش، در مقام بازیگر و کارگردان، بود. ازجمله آثار سینمایی اوست: مردی که رنج میبرد (۱۳۳۶ش)، مرفین یا آفت زندگی (۱۳۳۹ش)، عشق بزرگ (۱۳۴۰ش)، و الکلی (۱۳۵۰ش).