مینیار، پیر (۱۶۱۲ـ۱۶۹۵): تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مینْیار، پیِر (۱۶۱۲ـ۱۶۹۵)(Mignard, Pierre) | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}مینْیار، پیِر (۱۶۱۲ـ۱۶۹۵)(Mignard, Pierre) | ||
[[File:38625100.jpg|thumb|تابلوي کليو، الهه تاريخ، اثر پير مينيار]] | [[File:38625100.jpg|thumb|تابلوي کليو، الهه تاريخ، اثر پير مينيار]] |
نسخهٔ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۲
جعبه زندگینامه |
---|
مینْیار، پیِر (۱۶۱۲ـ۱۶۹۵)(Mignard, Pierre)
نقاش فرانسوی در شیوۀ باروک[۱]. از شمار طراحیهای تزیینیاش فقط نقاشیهای گنبد وال دو گراس[۲] باقی ماندهاند؛ تکچهرهسازی نیز میکرد. رقیب شارل لوبرون[۳] بود، و در ۱۶۹۰ در مقام سرپرست آکادمی فرانسه[۴]، جانشین او شد. مینیار پس از هنرآموزی نزد سیمون ووئه[۵]، ۲۱ سال در ایتالیا هنرآفرینی کرد؛ شیوۀ کارش بر آثار نیکلا پوسن[۶] مبتنی بود. در ۱۶۵۷ به پاریس بازگشت. تکچهرهسازیهایش ظرافتی شیوهگرانه دارند؛ همچون تابلوهای مادام دو مونتسپان[۷] (تروا[۸]) و مارکیز سینیوله[۹] (نگارخانۀ ملی لندن[۱۰]). برادرش نیکلا مینیار[۱۱] (۱۶۰۶ـ ۱۶۶۸) نیز نقاش تکچهره و مضامین دینی بود و در دربارِ لوئی چهاردهم کار میکرد.