نادلمن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


نادِلْمَن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶)(Nadelman, Elie)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}نادِلْمَن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶)(Nadelman, Elie)
[[پرونده:39010200-2.jpg|بندانگشتی|ایلی نادلمن]]
[[پرونده:39010200-2.jpg|بندانگشتی|ایلی نادلمن]]
مجسمه‌ساز لهستانی. از ۱۹۲۷ تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازه‌اش حاصل پیکره‌های لوله‌ای‌شکل زیبا با چهره‌های عروسک‌واری است، که اندام‌هایشان در خطوط محیطی مواج خود حل می‌شوند، همچون پیکرۀ ''مرد در هوای آزاد''<ref>''Man in the Open Air''</ref> (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). نادلمن در نخستین نمایشگاه‌هایش، در پاریس (۱۹۰۹) و نیویورک (۱۹۱۴)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴ در امریکا، از ملکه‌ها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن<ref>mannikin </ref>»‌های سخره‌آمیزی ساخت. پیکر انسان را با حال‌و‌هوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بی‌استخوان و قوزدار، پدید می‌آورد. هنرش بر [[آر دکو]]<ref>art deco</ref>، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ<ref>Guy Pène du Bois</ref> (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸) تأثیر گذاشت.
مجسمه‌ساز لهستانی. از ۱۹۲۷ تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازه‌اش حاصل پیکره‌های لوله‌ای‌شکل زیبا با چهره‌های عروسک‌واری است، که اندام‌هایشان در خطوط محیطی مواج خود حل می‌شوند، همچون پیکرۀ ''مرد در هوای آزاد''<ref>''Man in the Open Air''</ref> (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). نادلمن در نخستین نمایشگاه‌هایش، در پاریس (۱۹۰۹) و نیویورک (۱۹۱۴)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴ در امریکا، از ملکه‌ها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن<ref>mannikin </ref>»‌های سخره‌آمیزی ساخت. پیکر انسان را با حال‌و‌هوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بی‌استخوان و قوزدار، پدید می‌آورد. هنرش بر [[آر دکو]]<ref>art deco</ref>، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ<ref>Guy Pène du Bois</ref> (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸) تأثیر گذاشت.

نسخهٔ ‏۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۶

جعبه زندگینامه

نادِلْمَن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶)(Nadelman, Elie)

ایلی نادلمن

مجسمه‌ساز لهستانی. از ۱۹۲۷ تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازه‌اش حاصل پیکره‌های لوله‌ای‌شکل زیبا با چهره‌های عروسک‌واری است، که اندام‌هایشان در خطوط محیطی مواج خود حل می‌شوند، همچون پیکرۀ مرد در هوای آزاد[۱] (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۲]). نادلمن در نخستین نمایشگاه‌هایش، در پاریس (۱۹۰۹) و نیویورک (۱۹۱۴)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴ در امریکا، از ملکه‌ها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن[۳]»‌های سخره‌آمیزی ساخت. پیکر انسان را با حال‌و‌هوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بی‌استخوان و قوزدار، پدید می‌آورد. هنرش بر آر دکو[۴]، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ[۵] (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸) تأثیر گذاشت.

 


تنديس اسب، اثر نادلمن
  1. Man in the Open Air
  2. Museum of Modern Art, New York
  3. mannikin
  4. art deco
  5. Guy Pène du Bois