نش، پل (۱۸۸۹ـ۱۹۴۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
نَش، پُل (۱۸۸۹ـ۱۹۴۶)(Nash, Paul) | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}نَش، پُل (۱۸۸۹ـ۱۹۴۶)(Nash, Paul) | ||
[[پرونده:39103400-2.jpg|بندانگشتی|پل نش]] | [[پرونده:39103400-2.jpg|بندانگشتی|پل نش]] | ||
نقاش انگلیسی. در جنگهای اول و دوم جهانی، نقاش رسمی جنگ بود. در دهۀ ۱۹۳۰، در زمرۀ گروهی از هنرمندان بهشمار میرفت که از سبک پیشتاز حمایت میکردند. از [[سورریالیسم|سوررئالیسم]]<ref>surrealism</ref> بسیار تأثیر پذیرفت. دو اثری که کیفیت رؤیایی نقاشیهایش را بازمیتابند، عبارتاند از ''بحرالمیّت''<ref>''Totes Meer/Dead Sea''</ref> (۱۹۴۰ـ۱۹۴۱؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) و ''انقلاب گل آفتابگردان''<ref>''Solstice of Sunflower''</ref> (۱۹۴۵؛ نگارخانۀ ملی کانادا، اتاوا<ref>National Gallery of Canada, Ottawa </ref>). | نقاش انگلیسی. در جنگهای اول و دوم جهانی، نقاش رسمی جنگ بود. در دهۀ ۱۹۳۰، در زمرۀ گروهی از هنرمندان بهشمار میرفت که از سبک پیشتاز حمایت میکردند. از [[سورریالیسم|سوررئالیسم]]<ref>surrealism</ref> بسیار تأثیر پذیرفت. دو اثری که کیفیت رؤیایی نقاشیهایش را بازمیتابند، عبارتاند از ''بحرالمیّت''<ref>''Totes Meer/Dead Sea''</ref> (۱۹۴۰ـ۱۹۴۱؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) و ''انقلاب گل آفتابگردان''<ref>''Solstice of Sunflower''</ref> (۱۹۴۵؛ نگارخانۀ ملی کانادا، اتاوا<ref>National Gallery of Canada, Ottawa </ref>). |
نسخهٔ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۳۰
جعبه زندگینامه |
---|
نَش، پُل (۱۸۸۹ـ۱۹۴۶)(Nash, Paul)
نقاش انگلیسی. در جنگهای اول و دوم جهانی، نقاش رسمی جنگ بود. در دهۀ ۱۹۳۰، در زمرۀ گروهی از هنرمندان بهشمار میرفت که از سبک پیشتاز حمایت میکردند. از سوررئالیسم[۱] بسیار تأثیر پذیرفت. دو اثری که کیفیت رؤیایی نقاشیهایش را بازمیتابند، عبارتاند از بحرالمیّت[۲] (۱۹۴۰ـ۱۹۴۱؛ نگارخانۀ تیت[۳]، لندن) و انقلاب گل آفتابگردان[۴] (۱۹۴۵؛ نگارخانۀ ملی کانادا، اتاوا[۵]).
«کاربرد ساختاری»، هدفی بود که او را به اجرای انواع طراحی برای پارچه، سرامیک[۶]، صحنۀ تئاتر، و کتاب برانگیخت، اما گرایشهای سوررئالیستی دهۀ ۱۹۳۰ و نمایشگاه ۱۹۳۶، به تخیّل و احساس شاعرانهاش جلوۀ بارزتری بخشید؛ این کیفیت پیشاپیش در آثار رنگروغنی و آبرنگیاش تجلّی یافته بود. نش در لندن بهدنیا آمد. در تصویرهایی از جنگ جهانی اول، ازجمله جادۀ منین[۷] (موزۀ جنگ بریتانیا[۸])، طرحهای غریبی از منظرۀ آفتابسوختۀ جبهۀ غربی عرضه کرده است. برادرش جان نش نیز نقاش بود.