نادلمن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
نادِلمن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶م)(Nadelman, Elie) | نادِلمن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶م)(Nadelman, Elie) | ||
مجسمهساز لهستانی. از ۱۹۲۷م تابعیت [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] را پذیرفت. آوازهاش حاصل پیکرههای لولهایشکل زیبا با چهرههای عروسکواری است، که اندامهایشان در خطوط محیطی مواج خود حل میشوند، همچون پیکرۀ ''مرد در هوای آزاد''<ref>''Man in the Open Air''</ref> (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). نادلمن در نخستین نمایشگاههایش، در [[پاریس، شهر|پاریس]] (۱۹۰۹م) و [[نیویورک]] (۱۹۱۴م)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴م در امریکا، از ملکهها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن<ref>mannikin </ref>»های سخرهآمیزی ساخت. پیکر انسان را با حالوهوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بیاستخوان و قوزدار، پدید میآورد. هنرش بر [[آر دکو]]<ref>art deco</ref>، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ<ref>Guy Pène du Bois</ref> (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸م) تأثیر گذاشت. | مجسمهساز لهستانی. از ۱۹۲۷م تابعیت [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]] را پذیرفت. آوازهاش حاصل پیکرههای لولهایشکل زیبا با چهرههای عروسکواری است، که اندامهایشان در خطوط محیطی مواج خود حل میشوند، همچون پیکرۀ ''مرد در هوای آزاد''<ref>''Man in the Open Air''</ref> (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York </ref>). نادلمن در نخستین نمایشگاههایش، در [[پاریس، شهر|پاریس]] (۱۹۰۹م) و [[نیویورک]] (۱۹۱۴م)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴م در [[امریکا، ایالات متحده|امریکا]]، از ملکهها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن<ref>mannikin </ref>»های سخرهآمیزی ساخت. پیکر انسان را با حالوهوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بیاستخوان و قوزدار، پدید میآورد. هنرش بر [[آر دکو]]<ref>art deco</ref>، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ<ref>Guy Pène du Bois</ref> (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸م) تأثیر گذاشت. | ||
| | ||
---- | ---- | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۵:۵۲
ایلی نادلمن Elie Nadelman | |
---|---|
زادروز |
۱۸۸۲م |
درگذشت | ۱۹۴۶م |
ملیت | لهستانی |
شغل و تخصص اصلی | مجسمهساز |
آثار | پیکره مرد در هوای آزاد |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
نادِلمن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶م)(Nadelman, Elie)
مجسمهساز لهستانی. از ۱۹۲۷م تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازهاش حاصل پیکرههای لولهایشکل زیبا با چهرههای عروسکواری است، که اندامهایشان در خطوط محیطی مواج خود حل میشوند، همچون پیکرۀ مرد در هوای آزاد[۱] (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۲]). نادلمن در نخستین نمایشگاههایش، در پاریس (۱۹۰۹م) و نیویورک (۱۹۱۴م)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴م در امریکا، از ملکهها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن[۳]»های سخرهآمیزی ساخت. پیکر انسان را با حالوهوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بیاستخوان و قوزدار، پدید میآورد. هنرش بر آر دکو[۴]، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ[۵] (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸م) تأثیر گذاشت.