نقاشی تاریخی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
نقّاشی تاریخی (history painting)
نقّاشی تاریخی (history painting)


[[File:39137100.jpg|thumb|تابلوي مرگ ژنرال ولف، اثر بنجامين وست]]
[[File:39137100.jpg|thumb|تابلوی مرگ ژنرال ولف، اثر بنجامین وست]]


گونه‌ای از نقاشی، که تصویری است از صحنه‌های برگرفته از منابع یونانی ـ رومی<ref>classical</ref>، اساطیر<ref>mythology </ref>، کتاب مقدس<ref>Bible </ref> و آثار ماندگار ادبی، همچون ''کمدی الهی''<ref>''Divine Comedy''</ref> اثر دانته<ref>Dante </ref>. در دوران رنسانس آغازین<ref>early Renaissance </ref>، از زمانی‌‌که آلبرتی<ref>Alberti </ref> نخستین‌بار نقاشی تاریخی را مستند و مکتوب ساخت، تا افول سنّت آکادمیک<ref>academic </ref> در قرن ۱۹، متعالی‌ترین نوع نقاشی به‌شمار می‌آمد، و هدفش عرضۀ درون‌مایه‌ها و دیدگاه‌های اصیل بود؛ همچون تابلوی ''سوگند هُراتیوس‌ها''<ref>''The Oath of the Horatii''</ref> (۱۷۸۴؛ لوور<ref>Louvre </ref>، پاریس) اثر داوید<ref>David </ref>، و ''مرگ ژنرال وولف''<ref>''The Death of General Wolfe''</ref> (۱۷۷۰؛ نگارخانۀ ملی کانادا<ref>National Gallery of Canada  
گونه‌ای از نقاشی، که تصویری است از صحنه‌های برگرفته از منابع یونانی ـ رومی<ref>classical</ref>، [[اساطیر]]<ref>mythology </ref>، کتاب مقدس<ref>Bible </ref> و آثار ماندگار ادبی، همچون ''[[کمدی الهی]]''<ref>''Divine Comedy''</ref> اثر [[روستی، دانته گابریل (۱۸۲۸ـ۱۸۸۲)|دانته]]<ref>Dante </ref>. در دوران رنسانس آغازین<ref>early Renaissance </ref>، از زمانی‌‌که آلبرتی<ref>Alberti </ref> نخستین‌بار نقاشی تاریخی را مستند و مکتوب ساخت، تا افول سنّت آکادمیک<ref>academic </ref> در قرن ۱۹م، متعالی‌ترین نوع نقاشی به‌شمار می‌آمد، و هدفش عرضۀ درون‌مایه‌ها و دیدگاه‌های اصیل بود؛ همچون تابلوی ''سوگند هُراتیوس‌ها''<ref>''The Oath of the Horatii''</ref> (۱۷۸۴م؛ [[لوور]]<ref>Louvre </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]]) اثر [[سیکییروس، داوید آلفارو (۱۸۹۶ـ۱۹۷۴)|داوید]]<ref>David </ref>، و ''مرگ ژنرال وولف''<ref>''The Death of General Wolfe''</ref> (۱۷۷۰م؛ نگارخانۀ ملی کانادا<ref>National Gallery of Canada  
</ref>، اوتاوا<ref>Ottawa </ref>) اثر بنجامین وست<ref>Benjamin West </ref>، که از اولین آثاری ا‌ست که صحنه‌ای از تاریخ معاصر را تصویر می‌کند. در قرن ۱۵م، آلبرتی نقاشی تاریخی را اثری خواند که دربرگیرندۀ بیش از یک پیکره باشد؛ ولی در قرن ۱۷، این اصطلاح به توصیف صحنه‌های روزگاران گذشته و آثار ملهم از اساطیر، شعر، ادب، و دین اختصاص یافت. در قرن ۱۸، رینولدز<ref>Reynolds </ref> اظهار کرد که «نقاش تاریخ‌نگار، انسان در وجه کلی را نقاشی می‌کند، و نقاش تک‌چهره‌ساز انسان در وجه جزئی (یا انسان خاص<ref>particular man</ref>) را، و درنتیجه مدل او، مدلی ناقص است».
</ref>، [[اوتاوا]]<ref>Ottawa </ref>) اثر [[وست، بنجامین (۱۷۳۸ـ۱۸۲۰)|بنجامین وست]]<ref>Benjamin West </ref>، که از اولین آثاری ا‌ست که صحنه‌ای از تاریخ معاصر را تصویر می‌کند. در قرن ۱۵م، آلبرتی نقاشی تاریخی را اثری خواند که دربرگیرندۀ بیش از یک پیکره باشد؛ ولی در قرن ۱۷م، این اصطلاح به توصیف صحنه‌های روزگاران گذشته و آثار ملهم از اساطیر، شعر، ادب، و دین اختصاص یافت. در قرن ۱۸م، [[رینولدز، جاشوا (۱۷۲۳ـ۱۷۹۲)|رینولدز]]<ref>Reynolds </ref> اظهار کرد که «نقاش تاریخ‌نگار، انسان در وجه کلی را نقاشی می‌کند، و نقاش تک‌چهره‌ساز انسان در وجه جزئی (یا انسان خاص<ref>particular man</ref>) را، و درنتیجه مدل او، مدلی ناقص است».


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۲ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۰۸

نقّاشی تاریخی (history painting)

تابلوی مرگ ژنرال ولف، اثر بنجامین وست

گونه‌ای از نقاشی، که تصویری است از صحنه‌های برگرفته از منابع یونانی ـ رومی[۱]، اساطیر[۲]، کتاب مقدس[۳] و آثار ماندگار ادبی، همچون کمدی الهی[۴] اثر دانته[۵]. در دوران رنسانس آغازین[۶]، از زمانی‌‌که آلبرتی[۷] نخستین‌بار نقاشی تاریخی را مستند و مکتوب ساخت، تا افول سنّت آکادمیک[۸] در قرن ۱۹م، متعالی‌ترین نوع نقاشی به‌شمار می‌آمد، و هدفش عرضۀ درون‌مایه‌ها و دیدگاه‌های اصیل بود؛ همچون تابلوی سوگند هُراتیوس‌ها[۹] (۱۷۸۴م؛ لوور[۱۰]، پاریس) اثر داوید[۱۱]، و مرگ ژنرال وولف[۱۲] (۱۷۷۰م؛ نگارخانۀ ملی کانادا[۱۳]، اوتاوا[۱۴]) اثر بنجامین وست[۱۵]، که از اولین آثاری ا‌ست که صحنه‌ای از تاریخ معاصر را تصویر می‌کند. در قرن ۱۵م، آلبرتی نقاشی تاریخی را اثری خواند که دربرگیرندۀ بیش از یک پیکره باشد؛ ولی در قرن ۱۷م، این اصطلاح به توصیف صحنه‌های روزگاران گذشته و آثار ملهم از اساطیر، شعر، ادب، و دین اختصاص یافت. در قرن ۱۸م، رینولدز[۱۶] اظهار کرد که «نقاش تاریخ‌نگار، انسان در وجه کلی را نقاشی می‌کند، و نقاش تک‌چهره‌ساز انسان در وجه جزئی (یا انسان خاص[۱۷]) را، و درنتیجه مدل او، مدلی ناقص است».

 


  1. classical
  2. mythology
  3. Bible
  4. Divine Comedy
  5. Dante
  6. early Renaissance
  7. Alberti
  8. academic
  9. The Oath of the Horatii
  10. Louvre
  11. David
  12. The Death of General Wolfe
  13. National Gallery of Canada
  14. Ottawa
  15. Benjamin West
  16. Reynolds
  17. particular man