نقاشی تک رنگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
[[File:39137200.jpg|thumb|نقاشي تَک‌رنگ]]
[[File:39137200.jpg|thumb|نقاشي تَک‌رنگ]]


(یا: نقاشی مونوکروم) نیز مشهور به ''گریزای''<ref>''grisaille''</ref>. نقاشی در مایه‌های خاکستری یا رنگ‌های خنثی. مونوکروم در نقاشی دو استفادۀ عمده دارد: برای زیرْرنگ‌گذاریِ<ref>underpainting </ref> نقاشی، و برای ایجاد جلوه‌های سه‌بعدی. زمانی نقاشی تک‌رنگ به‌طور وسیع، در زیرْرنگ‌گذاری به‌کار می‌رفت، و نقاش نخست مسائل طرح و رنگ را در زیرسازی حل می‌کرد، و سپس به رنگ نهایی می‌پرداخت؛ رنگ نهایی گاهی در چند لایۀ نازکِ شفاف بر روی زمینۀ تکرنگ قرار می‌گرفت. برای مثال نقاشان قدیم ایتالیا، رنگیزۀ<ref>pigment </ref> سبز خاکی (''وِرداتچو''<ref>''verdaccio''</ref>) را بر روی جسّو<ref>gesso</ref>ی سفید استفاده می‌کردند. روبنس<ref>Rubens </ref> رنگیزۀ قهوه‌ای خاکی و نقاط روشن سفید را بر روی زمینۀ سفیدی به‌کار می‌بُرد که با خاکستری صدفی<ref>pearly </ref> ملایمش کرده بود. از مونوکروم برای ایجاد نمای برجسته نیز استفاده کرده‌اند، به‌ویژه در نقاشی‌هایی که بستر معمارانه دارند. از نخستین نمونه‌های آن، پیکره‌هایی اثر یان وان آیک<ref>Jan van Eyck </ref> بر لوح بیرونی محجر محراب<ref>altarpiece </ref> گِنت<ref>Ghent </ref>، و نقوش برجسته‌نمای مانتنیا<ref>Mantegna </ref> در نقاشی''مقدمه‌ای بر معرفی آیین کوبله در رم''<ref>''Intrduction to the Cult of the Cybele at Rome''</ref> (۱۵۰۵ـ۱۵۰۶؛ نگارخانۀ ملی لندن<ref>National Gallery,London </ref>) درخور ذکرند. در شیوه‌های باروک<ref>baroque </ref> و روکوکو<ref>rococo </ref>، اغلب در طراحیِ ریسه‌های گل<ref>swags</ref> و تزیینات دیگر، از این روش استفاده می‌کردند.
(یا: نقاشی مونوکروم) نیز مشهور به ''گریزای''<ref>''grisaille''</ref>. نقاشی در مایه‌های خاکستری یا رنگ‌های خنثی. مونوکروم در نقاشی دو استفادۀ عمده دارد: برای زیررنگ‌گذاریِ<ref>underpainting </ref> نقاشی، و برای ایجاد جلوه‌های سه‌بعدی. زمانی نقاشی تک‌رنگ به‌طور وسیع، در زیررنگ‌گذاری به‌کار می‌رفت، و نقاش نخست مسائل طرح و رنگ را در زیرسازی حل می‌کرد، و سپس به رنگ نهایی می‌پرداخت؛ رنگ نهایی گاهی در چند لایۀ نازکِ شفاف بر روی زمینۀ تکرنگ قرار می‌گرفت. برای مثال نقاشان قدیم [[ایتالیا]]، رنگیزۀ<ref>pigment </ref> سبز خاکی (''وِرداتچو''<ref>''verdaccio''</ref>) را بر روی [[جسو|جسّو]]<ref>gesso</ref>ی سفید استفاده می‌کردند. [[روبنس، پتر پل (۱۵۷۷ـ۱۶۴۰)|روبنس]]<ref>Rubens </ref> رنگیزۀ قهوه‌ای خاکی و نقاط روشن سفید را بر روی زمینۀ سفیدی به‌کار می‌بُرد که با خاکستری صدفی<ref>pearly </ref> ملایمش کرده بود. از مونوکروم برای ایجاد نمای برجسته نیز استفاده کرده‌اند، به‌ویژه در نقاشی‌هایی که بستر معمارانه دارند. از نخستین نمونه‌های آن، پیکره‌هایی اثر [[آیک، یان وان (ح ۱۳۹۰ـ۱۴۴۱م)|یان وان آیک]]<ref>Jan van Eyck </ref> بر لوح بیرونی محجر محراب<ref>altarpiece </ref> گِنت<ref>Ghent </ref>، و نقوش برجسته‌نمای [[مانتنیا، آندرآ (ح ۱۴۳۱م ـ۱۵۰۶)|مانتنیا]]<ref>Mantegna </ref> در نقاشی ''مقدمه‌ای بر معرفی آیین کوبله در رم''<ref>''Intrduction to the Cult of the Cybele at Rome''</ref> (۱۵۰۵ـ۱۵۰۶م؛ [[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref>National Gallery,London </ref>) درخور ذکرند. در شیوه‌های [[باروک]]<ref>baroque </ref> و [[روکوکو]]<ref>rococo </ref>، اغلب در طراحیِ ریسه‌های گل<ref>swags</ref> و تزیینات دیگر، از این روش استفاده می‌کردند.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۳۶

نقاشی تَک‌رنگ (monochrome painting)

نقاشي تَک‌رنگ

(یا: نقاشی مونوکروم) نیز مشهور به گریزای[۱]. نقاشی در مایه‌های خاکستری یا رنگ‌های خنثی. مونوکروم در نقاشی دو استفادۀ عمده دارد: برای زیررنگ‌گذاریِ[۲] نقاشی، و برای ایجاد جلوه‌های سه‌بعدی. زمانی نقاشی تک‌رنگ به‌طور وسیع، در زیررنگ‌گذاری به‌کار می‌رفت، و نقاش نخست مسائل طرح و رنگ را در زیرسازی حل می‌کرد، و سپس به رنگ نهایی می‌پرداخت؛ رنگ نهایی گاهی در چند لایۀ نازکِ شفاف بر روی زمینۀ تکرنگ قرار می‌گرفت. برای مثال نقاشان قدیم ایتالیا، رنگیزۀ[۳] سبز خاکی (وِرداتچو[۴]) را بر روی جسّو[۵]ی سفید استفاده می‌کردند. روبنس[۶] رنگیزۀ قهوه‌ای خاکی و نقاط روشن سفید را بر روی زمینۀ سفیدی به‌کار می‌بُرد که با خاکستری صدفی[۷] ملایمش کرده بود. از مونوکروم برای ایجاد نمای برجسته نیز استفاده کرده‌اند، به‌ویژه در نقاشی‌هایی که بستر معمارانه دارند. از نخستین نمونه‌های آن، پیکره‌هایی اثر یان وان آیک[۸] بر لوح بیرونی محجر محراب[۹] گِنت[۱۰]، و نقوش برجسته‌نمای مانتنیا[۱۱] در نقاشی مقدمه‌ای بر معرفی آیین کوبله در رم[۱۲] (۱۵۰۵ـ۱۵۰۶م؛ نگارخانۀ ملی لندن[۱۳]) درخور ذکرند. در شیوه‌های باروک[۱۴] و روکوکو[۱۵]، اغلب در طراحیِ ریسه‌های گل[۱۶] و تزیینات دیگر، از این روش استفاده می‌کردند.

 


  1. grisaille
  2. underpainting
  3. pigment
  4. verdaccio
  5. gesso
  6. Rubens
  7. pearly
  8. Jan van Eyck
  9. altarpiece
  10. Ghent
  11. Mantegna
  12. Intrduction to the Cult of the Cybele at Rome
  13. National Gallery,London
  14. baroque
  15. rococo
  16. swags