نقاشی کناره بارز: تفاوت میان نسخهها
Mohammadi2 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
[[File:39138400.jpg|thumb|نقاشي کناره بارِز، اثر اَد راينهارت]] | [[File:39138400.jpg|thumb|نقاشي کناره بارِز، اثر اَد راينهارت]] | ||
(یا: نقاشی خطبر) شیوهای از هنر انتزاعی<ref>abstract art</ref>، که در آن، فرمهای نه لزوماً هندسی، دارای خط و مرزهای قاطع و سطوح رنگی تخت باشند. این شیوه، در اواخر دهۀ | (یا: نقاشی خطبر) شیوهای از [[هنر انتزاعی]]<ref>abstract art</ref>، که در آن، فرمهای نه لزوماً هندسی، دارای خط و مرزهای قاطع و سطوح رنگی تخت باشند. این شیوه، در اواخر دهۀ ۱۹۵۰م، واکنشی بود در مقابل [[اکسپرسیونیسم انتزاعی]]<ref>abstract expressionism </ref>. این اصطلاح، ساختۀ جولز لنگسنر<ref>Jules Langsner </ref>، منتقد امریکایی، است (۱۹۵۸م)، که میتواند با نگاه به گذشته در خصوص سبکهایی همچون پوریسم<ref>purism </ref> قابل انطباق باشد؛ ولی تأکید آن بیشتر بر رهیافتی سنجیده و خالی از احساس است، تا ویژگیِ خودانگیختگی و هیجان. برخی اعضای پیشتاز آن عبارتاند از اد راینهارت<ref>Ad Reinhardt </ref> (۱۹۱۳ـ۱۹۶۷م) و کِنِت نولند<ref>Kenneth Noland</ref>، هنرمندان امریکایی. | ||
| |
نسخهٔ ۴ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۵۸
نقاشی کناره بارِز (hard-edge painting)
(یا: نقاشی خطبر) شیوهای از هنر انتزاعی[۱]، که در آن، فرمهای نه لزوماً هندسی، دارای خط و مرزهای قاطع و سطوح رنگی تخت باشند. این شیوه، در اواخر دهۀ ۱۹۵۰م، واکنشی بود در مقابل اکسپرسیونیسم انتزاعی[۲]. این اصطلاح، ساختۀ جولز لنگسنر[۳]، منتقد امریکایی، است (۱۹۵۸م)، که میتواند با نگاه به گذشته در خصوص سبکهایی همچون پوریسم[۴] قابل انطباق باشد؛ ولی تأکید آن بیشتر بر رهیافتی سنجیده و خالی از احساس است، تا ویژگیِ خودانگیختگی و هیجان. برخی اعضای پیشتاز آن عبارتاند از اد راینهارت[۵] (۱۹۱۳ـ۱۹۶۷م) و کِنِت نولند[۶]، هنرمندان امریکایی.