نیکلسون، بن (۱۸۹۴ـ۱۹۸۲): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۳: | خط ۳۳: | ||
در دیدارهایش از [[پاریس، شهر|پاریس]] با [[پیکاسو، پابلو (۱۸۸۱ـ۱۹۷۳)|پیکاسو]]<ref>Picasso</ref>، [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|موندریان]]<ref> Mondrian </ref>، [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|میرو]]<ref>Miró </ref>، [[برانکوزی، کنستانتین (۱۸۷۶ـ۱۹۵۷)|برانکوزی]]<ref>Brancusi </ref>، و [[کالدر، الگزاندر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)|کالدر]]<ref>Calder </ref> آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر سادهانگارانۀ آثار اولیهاش ـ نقاشان هنر سادهانگارانه ازجمله کریستوفر وود<ref>Christopher Wood </ref> و آلفرد والیس<ref>Alfred Wallis </ref> (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را میشناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز<ref>St Ives School </ref> شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، ازجمله ''دایره''<ref>''Circle''</ref> (۱۹۳۷م) که مجلهای بینالمللی در بررسی ساختگری<ref> constructivism </ref> بود، و کتاب ''یادداشتهایی دربارۀ هنر انتزاعی''<ref>''Notes on Abstract Art''</ref> (۱۹۴۱م). | در دیدارهایش از [[پاریس، شهر|پاریس]] با [[پیکاسو، پابلو (۱۸۸۱ـ۱۹۷۳)|پیکاسو]]<ref>Picasso</ref>، [[موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴)|موندریان]]<ref> Mondrian </ref>، [[میرو، خوآن (۱۸۹۳ـ۱۹۸۳)|میرو]]<ref>Miró </ref>، [[برانکوزی، کنستانتین (۱۸۷۶ـ۱۹۵۷)|برانکوزی]]<ref>Brancusi </ref>، و [[کالدر، الگزاندر (۱۸۹۸ـ۱۹۷۶)|کالدر]]<ref>Calder </ref> آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر سادهانگارانۀ آثار اولیهاش ـ نقاشان هنر سادهانگارانه ازجمله کریستوفر وود<ref>Christopher Wood </ref> و آلفرد والیس<ref>Alfred Wallis </ref> (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را میشناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز<ref>St Ives School </ref> شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، ازجمله ''دایره''<ref>''Circle''</ref> (۱۹۳۷م) که مجلهای بینالمللی در بررسی ساختگری<ref> constructivism </ref> بود، و کتاب ''یادداشتهایی دربارۀ هنر انتزاعی''<ref>''Notes on Abstract Art''</ref> (۱۹۴۱م). | ||
| | ||
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
[[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | [[Category:نگارگری و مجسمه سازی جهان]] | ||
[[Category:قرن 20 - اشخاص]] | [[Category:قرن 20 - اشخاص]] | ||
[[پرونده:39238100-5.jpg|بندانگشتی|دایره اثر بن نیکلسون]] | |||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۶:۵۰
نیکُلْسون، بِن (۱۸۹۴ـ۱۹۸۲م)(Nicholson, Ben)
بن نیکلسون Ben Nicholson | |
---|---|
زادروز |
۱۸۹۴م |
درگذشت | ۱۹۸۲م |
ملیت | انگلیسی |
تحصیلات و محل تحصیل | هنرستان اسلید لندن |
شغل و تخصص اصلی | هنرمند انتزاع گرا |
سبک | انتزاع مطلق |
مکتب | سنت آیوز |
آثار | مجموعه نقش برجسته سفید (۱۹۳۳ـ۱۹۳۸م) و شعرای یمانی مارس (۱۹۶۴م، موزه هنرهای معاصر تهران) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
خویشاوندان سرشناس | ویلیام نیکلسون (پدر)، وینیفرد نیکلسون نقاش و باربارا هپورت مجسمه ساز (همسران) |
جوایز و افتخارات | برنده اولین جایزه گوگنهایم در ۱۹۵۷م |
هنرمند انتزاعگرا[۱]ی انگلیسی. پس از طبعآزماییهای اولیهاش با تأثیر از کوبیسم[۲] و گروه هلندیِ دِ استَیل[۳]، سبک ظریفی را در خلق نقشبرجسته[۴]های هندسی پروراند که اوج آن در مجموعۀ نقشبرجستۀ سفید (۱۹۳۳ـ۱۹۳۸م)، و شِعرای یمانی مارس[۵] (۱۹۶۴م، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۶]) تجلّی یافته است. نیکلسون در ۱۹۵۷م برندۀ اولین جایزۀ گوگنهایم[۷] شد. پدرش، ویلیام نیکلسون[۸]، نیز هنرمند بود. مدت کوتاهی در هنرستان اسلید[۹] لندن درس خواند. در ۱۹۲۰م با وینیفرد نیکلسون[۱۰] نقاش (۱۸۹۳ـ۱۹۸۱م)، و در ۱۹۳۴م با باربارا هپورت[۱۱] مجسمهساز، ازدواج کرد.
در دیدارهایش از پاریس با پیکاسو[۱۲]، موندریان[۱۳]، میرو[۱۴]، برانکوزی[۱۵]، و کالدر[۱۶] آشنا شد و سبک او از ترکیب کوبیسم و هنر سادهانگارانۀ آثار اولیهاش ـ نقاشان هنر سادهانگارانه ازجمله کریستوفر وود[۱۷] و آلفرد والیس[۱۸] (۱۸۵۵ـ۱۹۴۲م) را میشناخت ـ به انتزاع مطلق گرایید. بعدها از سرآمدان مکتب سنّت آیوز[۱۹] شد. سرسپردگی نیکلسون به هنر انتزاعی، انتشار نشریاتی را هم در پی داشت، ازجمله دایره[۲۰] (۱۹۳۷م) که مجلهای بینالمللی در بررسی ساختگری[۲۱] بود، و کتاب یادداشتهایی دربارۀ هنر انتزاعی[۲۲] (۱۹۴۱م).
- ↑ abstract
- ↑ cubism
- ↑ De Stijl
- ↑ relief
- ↑ Sirius March
- ↑ Tehran Museum of Contemporary Art
- ↑ Guggenheim Award
- ↑ William Nicholson
- ↑ Slade School of Art
- ↑ Winifred Nicholson
- ↑ Barbara Hepworth
- ↑ Picasso
- ↑ Mondrian
- ↑ Miró
- ↑ Brancusi
- ↑ Calder
- ↑ Christopher Wood
- ↑ Alfred Wallis
- ↑ St Ives School
- ↑ Circle
- ↑ constructivism
- ↑ Notes on Abstract Art