هوخ، پیتر د (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴)(Hooch, Pieter de)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴م)(Hooch, Pieter de)


[[File:41143200.jpg|thumb|تابلوي پسرک در حال آوردن انارها، اثر پيتر د هوخ]]
[[File:41143200.jpg|thumb|تابلوي پسرک در حال آوردن انارها، اثر پيتر د هوخ]]


نقاش هلندی. از درون‌خانه<ref>interior</ref>ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از ورمیر<ref>Vermeer </ref>&nbsp;متأثر بود. تابلوی ''حیاط خانه‌ای در دلفت<ref>''The Courtyard of a House in Delft''</ref>''&nbsp;(۱۶۵۸؛ نگارخانۀ ملی لندن<ref>National Gallery, London</ref>) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی روتردام<ref>Rotterdam </ref>&nbsp;به‌دنیا آمد، و احتمالاً در هارلم<ref>Haarlem </ref>، از شاگردان بِرخم<ref>Berchem </ref>&nbsp;بوده است. بیشتر در دلفت<ref>Delft </ref>&nbsp;فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی ''بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه<ref>''A Woman and her Maid in a Courtyard''</ref>''&nbsp;۱۶۶۰؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷، به آمستردام رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره<ref>genre painter</ref>&nbsp;می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی ''پسرک در‌حال‌آوردن انارها<ref>''Boy Bringing Pomegranates''</ref>''&nbsp;(مجموعۀ والاس<ref>Wallace Collection</ref>، لندن). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.
نقاش هلندی. از درون‌خانه<ref>interior</ref>ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از ورمیر<ref>Vermeer </ref> متأثر بود. تابلوی ''حیاط خانه‌ای در دلفت<ref>''The Courtyard of a House in Delft''</ref>'' (۱۶۵۸م؛ نگارخانۀ ملی لندن<ref>National Gallery, London</ref>) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی روتردام<ref>Rotterdam </ref> به‌دنیا آمد، و احتمالاً در هارلم<ref>Haarlem </ref>، از شاگردان بِرخم<ref>Berchem </ref> بوده است. بیشتر در دلفت<ref>Delft </ref> فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی ''بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه<ref>''A Woman and her Maid in a Courtyard''</ref>'' (ح ۱۶۶۰م؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷، به آمستردام رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره<ref>genre painter</ref> می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی ''پسرک در‌حال‌آوردن انارها<ref>''Boy Bringing Pomegranates''</ref>'' (مجموعۀ والاس<ref>Wallace Collection</ref>، لندن). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۴

جعبه زندگینامه

هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴م)(Hooch, Pieter de)

تابلوي پسرک در حال آوردن انارها، اثر پيتر د هوخ

نقاش هلندی. از درون‌خانه[۱]ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از ورمیر[۲] متأثر بود. تابلوی حیاط خانه‌ای در دلفت[۳] (۱۶۵۸م؛ نگارخانۀ ملی لندن[۴]) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی روتردام[۵] به‌دنیا آمد، و احتمالاً در هارلم[۶]، از شاگردان بِرخم[۷] بوده است. بیشتر در دلفت[۸] فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه[۹] (ح ۱۶۶۰م؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷، به آمستردام رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره[۱۰] می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی پسرک در‌حال‌آوردن انارها[۱۱] (مجموعۀ والاس[۱۲]، لندن). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.

 


  1. interior
  2. Vermeer
  3. The Courtyard of a House in Delft
  4. National Gallery, London
  5. Rotterdam
  6. Haarlem
  7. Berchem
  8. Delft
  9. A Woman and her Maid in a Courtyard
  10. genre painter
  11. Boy Bringing Pomegranates
  12. Wallace Collection