هودلر، فردیناند (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


هودْلِر، فِرْدینانْد (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸)(Hodler, Ferdinand)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}هودْلِر، فِرْدینانْد (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸)(Hodler, Ferdinand)


[[File:41144400.jpg|thumb|تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر]]
[[File:41144400.jpg|thumb|تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر]]

نسخهٔ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۵

جعبه زندگینامه

هودْلِر، فِرْدینانْد (۱۸۵۳ـ۱۹۱۸)(Hodler, Ferdinand)

تک‌چهره لوئيز دلفين، اثر فرديناند هودلر
خودنگاره‌ای از فردیناند هودلر

نقاش سوئیسی. خطوط موّاج نقاشی‌هایش را از آرنوو[۱] وام گرفته بود. مضامین تمثیلی[۲]، تاریخی، و اساطیریِ[۳] آثارش، او را با جنبش سمبولیست[۴] مرتبط می‌سازد و بیان عمیقِ عاطفی آن‌ها از اکسپرسیونیسم[۵] نشان دارد؛ دیوارنگارۀ[۶] عظیمِ روز[۷] (ح ۱۹۰۰؛ خانۀ هنر[۸]، زوریخ) نمونه‌ای است از این دست. هودلر در برن[۹] به‌دنیا آمد، و در ژنو[۱۰] هنر آموخت. در رقابت برای تزیین موزۀ ملی زوریخ[۱۱] توفیق یافت. کار نقاشی‌اش را با تک‌چهره‌سازی و منظره‌پردازی آغاز کرد، سپس به اجرای مضامین تاریخی رو آورد، و سرانجام شیوه‌ای تزیینی و سمبولیک را درپیش گرفت؛ همچون تابلوی به‌سوی لایتناهی[۱۲]. این اثر بر زندگی هنریِ هودلر تأثیری سترگ نهاد، و او را در جایگاه برجسته‌ترین نمایندۀ مکتب ناب سوئیس قرار داد.

 


  1. art nouveau
  2. allegorical
  3. mythological
  4. Symbolist
  5. expressionism
  6. mural
  7. Day
  8. Kunsthaus
  9. Berne
  10. Geneva
  11. National Museum in Zürich
  12. Towards the Infinite