هوفمان، هانس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
هوفْمان، هانْس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶)(Hofmann, Hans) | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}هوفْمان، هانْس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶)(Hofmann, Hans) | ||
[[File:41154500.jpg|thumb|تابلوي هانس هوفمان در موزه متروپليتن]] | [[File:41154500.jpg|thumb|تابلوي هانس هوفمان در موزه متروپليتن]] |
نسخهٔ ۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۶
جعبه زندگینامه |
---|
هوفْمان، هانْس (۱۸۸۰ـ۱۹۶۶)(Hofmann, Hans)
نقاش امریکایی، زادۀ آلمان. پیش از آنکه به امریکا عزیمت کند، از ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۲ در پاریس و مونیخ هنرآفرینی کرد. از بانفوذترین معلمان هنر مدرن در امریکا، و نمایندهای پیشتاز در اکسپرسیونیسم انتزاعی[۱] بود. افزونبر قلمموکاری جسورانهاش (اسلوب رنگچکانی و رنگپاشی را در دهۀ ۱۹۴۰ تجربه کرد)، رنگهای تند و گویا را بهکار گرفت. ویژگی هندسی کوبیسم[۲] را از آثار پابلو پیکاسو[۳] و ژرژ براک[۴]، آموخت، و از روبر دلونه[۵] و هانری ماتیس[۶] رنگهای تابناکشان را وام گرفت. در میانۀ دهۀ ۱۹۴۰، آثارش انتزاعی[۷]تر شد، و از سوررئالیست[۸]های اروپایی تأثیر گرفت. در دهۀ ۱۹۶۰ به سبک انتزاعی نقاشی خطبُر (کناره بارز)[۹] رو آورد. در نوشتههایش بر ارتباط متقابل نقاشی و موسیقی تأکید کرد، و نقاشی را حاصل تضادهای بصری و روحی خواند.