واپسین داوری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
(صفحه‌ای تازه حاوی «واپسین داوری The Last Judgement دیوارنگاره‌ای که میکلانژ (میکل‌آنژ)/ میکل‌آنجلو د...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
واپسین داوری The Last Judgement  
واپسین داوری The Last Judgement  


دیوارنگاره‌ای که میکلانژ (میکل‌آنژ)/ میکل‌آنجلو در سال‌های 1536 تا 1541 در نمازخانۀ سیستین واتیکان نقاشی کرد. عیسای مسیح در مقام داور در میان رسولان و قدیسان به چشم می‌خورد و در زیر پای او، دوزخی ملهم از دانتۀ شاعر به تصویر درآمده است. میکلانژ آن را روی دیوار محراب نمازخانه، قریب 30 سال پس از نقاشی سقفش، خلق کرد. او در قالب مینوس [فرمانروای دوزخ] بیاجوِ چزنایی رئیس تشریفات دربار پاپ را جای داد که از اثر او به دلیل برهنگی بدن‌ها ایراد گرفته بود. برخی از آن‌ها را دانیلۀ ولترّایی در عهد پاپ پل چهارم و برخی دیگر را راهب آندرآ پوتسو در دورۀ کلمان دوازدهم در قرن هجدهم با پارچه پوشاند.
دیوارنگاره‌ای که [[میکلانژ]] (میکل‌آنژ)/ میکل‌آنجلو در سال‌های 1536 تا 1541م در [[سیستین، نمازخانه|نمازخانۀ سیستین]] [[واتیکان]] نقاشی کرد. عیسای مسیح در مقام داور در میان رسولان و قدیسان به چشم می‌خورد و در زیر پای او، دوزخی ملهم از دانتۀ شاعر به تصویر درآمده است. میکلانژ آن را روی دیوار محراب نمازخانه، قریب 30 سال پس از نقاشی سقفش، خلق کرد. او در قالب مینوس [فرمانروای دوزخ] بیاجوِ چزنایی رئیس تشریفات دربار پاپ را جای داد که از اثر او به دلیل برهنگی بدن‌ها ایراد گرفته بود. برخی از آن‌ها را دانیلۀ ولترّایی در عهد پاپ پل چهارم و برخی دیگر را راهب آندرآ پوتسو در دورۀ کلمان دوازدهم در قرن هجدهم با پارچه پوشاند.
[[رده:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]
[[رده:نگارگری و مجسمه سازی جهان]]
[[رده:پیش از قرن 20 - آثار]]
[[رده:پیش از قرن 20 - آثار]]

نسخهٔ ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۵۳

واپسین داوری The Last Judgement

دیوارنگاره‌ای که میکلانژ (میکل‌آنژ)/ میکل‌آنجلو در سال‌های 1536 تا 1541م در نمازخانۀ سیستین واتیکان نقاشی کرد. عیسای مسیح در مقام داور در میان رسولان و قدیسان به چشم می‌خورد و در زیر پای او، دوزخی ملهم از دانتۀ شاعر به تصویر درآمده است. میکلانژ آن را روی دیوار محراب نمازخانه، قریب 30 سال پس از نقاشی سقفش، خلق کرد. او در قالب مینوس [فرمانروای دوزخ] بیاجوِ چزنایی رئیس تشریفات دربار پاپ را جای داد که از اثر او به دلیل برهنگی بدن‌ها ایراد گرفته بود. برخی از آن‌ها را دانیلۀ ولترّایی در عهد پاپ پل چهارم و برخی دیگر را راهب آندرآ پوتسو در دورۀ کلمان دوازدهم در قرن هجدهم با پارچه پوشاند.