ولامنک، موریس دو (۱۸۷۶ـ۱۹۵۸): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان= | {{جعبه زندگینامه|عنوان=موریس دو ولامنک|نام=Maurice de Vlaminck|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۷۶م|تاریخ مرگ=۱۹۵۸م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش، گرافیست|شغل و تخصص های دیگر=نویسنده|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی آبگیر لندن (۱۹۰۶م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
ولامَنْک، موریس دو (۱۸۷۶ـ۱۹۵۸م)(Vlaminck, Maurice de) | |||
[[پرونده:40100500-2.jpg|بندانگشتی|موریس دو ولامنک]] | [[پرونده:40100500-2.jpg|بندانگشتی|موریس دو ولامنک]] | ||
نقاش، گرافیست، و نویسندۀ فرانسوی. هنرمندی کمابیش خودآموخته، و از نخستین [[فوویسم|فُوو]]<ref>Fauve</ref>ها بود. بهسبب منظرههایی که در رنگهای زنده و تابناک پدید آورد، ازجمله تابلوی ''آبگیر لندن''<ref>''The Pool of London'' | نقاش، گرافیست، و نویسندۀ فرانسوی. هنرمندی کمابیش خودآموخته، و از نخستین [[فوویسم|فُوو]]<ref>Fauve</ref>ها بود. بهسبب منظرههایی که در رنگهای زنده و تابناک پدید آورد، ازجمله تابلوی ''آبگیر لندن''<ref>''The Pool of London'' | ||
</ref> ( | </ref> (۱۹۰۶م؛ [[نگارخانه تیت|نگارخانۀ تیت]]<ref>Tate Gallery </ref>، [[لندن (انگلستان)|لندن]]) شهرت یافت. شعر، رمان، نمایشنامه، و مقاله هم مینوشت؛ نیز [[ویولن]] مینواخت، و در مسابقات دوچرخهسواری شرکت میکرد، مزرعهدار بود، و آثار هنری افریقایی را گردآوری میکرد. آموزش نقاشی را از نوزدهسالگی آغاز کرد. از نمایشگاه آثار [[ون گوگ، ونسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰)|ونگوگ]]<ref>van Gogh </ref> در ۱۹۰۱م بسیار تأثیر گرفت، و این حکم شاخص فُووها را بر زبان آورد که «هنرمند باید با رنگهای خالص شنگرفی<ref>vermilion</ref>، سبز ورونسه<ref> Veronese green </ref>، و آبیِ کُبالت<ref>cobalt </ref> نقاشی کند». در نمایشگاه فُوویستیِ ۱۹۰۵م با [[ماتیس، هانری (۱۸۶۹ـ۱۹۵۴)|ماتیس]]<ref>Matisse</ref> و دورَن<ref> Derain </ref> و دیگران همکاری کرد. حدود ۱۹۰۸م از [[سزان، پل (۱۸۳۹ـ۱۹۰۶)|سزان]]<ref>Cézanne </ref> تأثیر پذیرفت، و آثارش با احتراز از تبعات استفاده از رنگ خالص، در دوران پختگی حالوهوای [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیستی]]<ref>expressionist</ref> و حزنآلودتری پیدا کرد. در این زمان رنگهای غلیظ و گذارهای ناگهانی از تیره به روشن، ویژگی آثارش بود، که به آسمانهای طوفانی و روستاهای پربرف، مناظر شاخص او، جلوهای نمایشی میداد. شماری نقش اشیا نیز در همین شیوه پدید آورد. | ||
[[پرونده:40100500-3.jpg|بندانگشتی|اثری از ولامنک]] | [[پرونده:40100500-3.jpg|بندانگشتی|اثری از ولامنک]] | ||
| |
نسخهٔ ۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۳۲
موریس دو ولامنک Maurice de Vlaminck | |
---|---|
زادروز |
۱۸۷۶م |
درگذشت | ۱۹۵۸م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش، گرافیست |
شغل و تخصص های دیگر | نویسنده |
آثار | تابلوی آبگیر لندن (۱۹۰۶م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
ولامَنْک، موریس دو (۱۸۷۶ـ۱۹۵۸م)(Vlaminck, Maurice de)
نقاش، گرافیست، و نویسندۀ فرانسوی. هنرمندی کمابیش خودآموخته، و از نخستین فُوو[۱]ها بود. بهسبب منظرههایی که در رنگهای زنده و تابناک پدید آورد، ازجمله تابلوی آبگیر لندن[۲] (۱۹۰۶م؛ نگارخانۀ تیت[۳]، لندن) شهرت یافت. شعر، رمان، نمایشنامه، و مقاله هم مینوشت؛ نیز ویولن مینواخت، و در مسابقات دوچرخهسواری شرکت میکرد، مزرعهدار بود، و آثار هنری افریقایی را گردآوری میکرد. آموزش نقاشی را از نوزدهسالگی آغاز کرد. از نمایشگاه آثار ونگوگ[۴] در ۱۹۰۱م بسیار تأثیر گرفت، و این حکم شاخص فُووها را بر زبان آورد که «هنرمند باید با رنگهای خالص شنگرفی[۵]، سبز ورونسه[۶]، و آبیِ کُبالت[۷] نقاشی کند». در نمایشگاه فُوویستیِ ۱۹۰۵م با ماتیس[۸] و دورَن[۹] و دیگران همکاری کرد. حدود ۱۹۰۸م از سزان[۱۰] تأثیر پذیرفت، و آثارش با احتراز از تبعات استفاده از رنگ خالص، در دوران پختگی حالوهوای اکسپرسیونیستی[۱۱] و حزنآلودتری پیدا کرد. در این زمان رنگهای غلیظ و گذارهای ناگهانی از تیره به روشن، ویژگی آثارش بود، که به آسمانهای طوفانی و روستاهای پربرف، مناظر شاخص او، جلوهای نمایشی میداد. شماری نقش اشیا نیز در همین شیوه پدید آورد.