ویسلر، جیمز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


ویسْلِر، جِیْمْز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳)(Whistler, James)<br /> [[File:40142300.jpg|thumb|تک‌چهرۀ مادر نقاش، اثر جيمز ويسلر]]نقاش و باسمه‌کار<ref>etcher </ref> امریکایی. از ۱۸۵۹ در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبايیشناختی<ref>Aesthetic Movement</ref>&nbsp;بود. با تأثیر از چاپنقش‌های ژاپنی، منظره‌هایی از رودخانه‌ها، و تابلوهایی از تک‌چهره‌، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیب‌بندی، و هماهنگی رنگی آن‌ها نظرگیر است؛ ''آرایش با خاکستری و سیاه: تک‌چهرۀ مادر نقاش''<ref>''Arrangement in Grey and Black: Portrait of the Painter’s Mother''</ref> (۱۸۷۱؛ موزۀ دورسه<ref> Musée d’Orsay </ref>، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظره‌هایی از رود تمز<ref>Thames</ref>، ازجمله ''پل کهنۀ بترسی''<ref> ''Old Battersea Bridge ''</ref> (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷، جان راسکین<ref>John Ruskin </ref>، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام ''شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه''<ref>''Nocturne in Black and Gold: the Falling Rocket ''</ref> (آکادمی هنرهای دیترویت<ref>Detroit Institute of Arts </ref>) مقاله‌ای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت به‌جرم افترا، را در پی داشت. ویسلر به‌طور نمادین یک سکه فاردینگ<ref>farthing </ref> (ربع پنی<ref>penny </ref>قدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام ''هنر شریف دشمن‌سازی''<ref>''The Gentle Art of Making Enemies ''</ref> (۱۸۹۰) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصه‌گویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی<ref>Victorian painting </ref> رها سازد، و هنری می‌جست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمه‌های تیزابی<ref>etching</ref>، چاپنقش‌های سنگی<ref> lithographs </ref>، پاستل<ref>pastel </ref>ها، و آبرنگ‌های او زیبایی کارش را بازتاب می‌دهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ ''آهک‌پَز''<ref>''The Lime Burner''</ref> (۱۸۵۹، موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref> Tehran Museum of Contemporary Art </ref>). ویسلر در لوئل<ref>Lowell </ref>، ایالت ماساچوست<ref>Massachusetts </ref>، به‌دنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وست‌پوینت<ref>West Point Military Academy </ref> شد، ولی آن را وانهاد و به نقشه‌کشی پرداخت. از چاپنقش‌های رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه<ref>Gustave Courbet</ref>، نقاش واقع‌گرا<ref> realist </ref>؛ و شیوۀ کار امپرسیونیست<ref>Impressionist
{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}ویسْلِر، جِیْمْز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳)(Whistler, James)<br /> [[File:40142300.jpg|thumb|تک‌چهرۀ مادر نقاش، اثر جيمز ويسلر]]نقاش و باسمه‌کار<ref>etcher </ref> امریکایی. از ۱۸۵۹ در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبايیشناختی<ref>Aesthetic Movement</ref>&nbsp;بود. با تأثیر از چاپنقش‌های ژاپنی، منظره‌هایی از رودخانه‌ها، و تابلوهایی از تک‌چهره‌، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیب‌بندی، و هماهنگی رنگی آن‌ها نظرگیر است؛ ''آرایش با خاکستری و سیاه: تک‌چهرۀ مادر نقاش''<ref>''Arrangement in Grey and Black: Portrait of the Painter’s Mother''</ref> (۱۸۷۱؛ موزۀ دورسه<ref> Musée d’Orsay </ref>، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظره‌هایی از رود تمز<ref>Thames</ref>، ازجمله ''پل کهنۀ بترسی''<ref> ''Old Battersea Bridge ''</ref> (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵؛ نگارخانۀ تیت<ref>Tate Gallery </ref>، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷، جان راسکین<ref>John Ruskin </ref>، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام ''شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه''<ref>''Nocturne in Black and Gold: the Falling Rocket ''</ref> (آکادمی هنرهای دیترویت<ref>Detroit Institute of Arts </ref>) مقاله‌ای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت به‌جرم افترا، را در پی داشت. ویسلر به‌طور نمادین یک سکه فاردینگ<ref>farthing </ref> (ربع پنی<ref>penny </ref>قدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام ''هنر شریف دشمن‌سازی''<ref>''The Gentle Art of Making Enemies ''</ref> (۱۸۹۰) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصه‌گویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی<ref>Victorian painting </ref> رها سازد، و هنری می‌جست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمه‌های تیزابی<ref>etching</ref>، چاپنقش‌های سنگی<ref> lithographs </ref>، پاستل<ref>pastel </ref>ها، و آبرنگ‌های او زیبایی کارش را بازتاب می‌دهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ ''آهک‌پَز''<ref>''The Lime Burner''</ref> (۱۸۵۹، موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref> Tehran Museum of Contemporary Art </ref>). ویسلر در لوئل<ref>Lowell </ref>، ایالت ماساچوست<ref>Massachusetts </ref>، به‌دنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وست‌پوینت<ref>West Point Military Academy </ref> شد، ولی آن را وانهاد و به نقشه‌کشی پرداخت. از چاپنقش‌های رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه<ref>Gustave Courbet</ref>، نقاش واقع‌گرا<ref> realist </ref>؛ و شیوۀ کار امپرسیونیست<ref>Impressionist
</ref>ها بسیار تأثیر پذیرفت.
</ref>ها بسیار تأثیر پذیرفت.



نسخهٔ ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۴:۵۳

جعبه زندگینامه

ویسْلِر، جِیْمْز (۱۸۳۴ـ۱۹۰۳)(Whistler, James)

تک‌چهرۀ مادر نقاش، اثر جيمز ويسلر

نقاش و باسمه‌کار[۱] امریکایی. از ۱۸۵۹ در لندن کار کرد، و از اعضای برجستۀ جنبش زیبايیشناختی[۲] بود. با تأثیر از چاپنقش‌های ژاپنی، منظره‌هایی از رودخانه‌ها، و تابلوهایی از تک‌چهره‌، نقاشی کرد که ظرافتِ ترکیب‌بندی، و هماهنگی رنگی آن‌ها نظرگیر است؛ آرایش با خاکستری و سیاه: تک‌چهرۀ مادر نقاش[۳] (۱۸۷۱؛ موزۀ دورسه[۴]، پاریس) از آن جمله است. ویسلر در چلسی، لندن، سکونت گزید، و منظره‌هایی از رود تمز[۵]، ازجمله پل کهنۀ بترسی[۶] (ح ۱۸۷۲ـ۱۸۷۵؛ نگارخانۀ تیت[۷]، لندن) پدید آورد. در ۱۸۷۷، جان راسکین[۸]، منتقد هنری، دربارۀ اثری از او با نام شبانه با سیاه و طلایی: سقوط فشفشه[۹] (آکادمی هنرهای دیترویت[۱۰]) مقاله‌ای نوشت که شکایت نقاش و درخواست ۱,۰۰۰ پوند غرامت به‌جرم افترا، را در پی داشت. ویسلر به‌طور نمادین یک سکه فاردینگ[۱۱] (ربع پنی[۱۲]قدیم) دریافت کرد، و شرح محاکمه را در کتابش با نام هنر شریف دشمن‌سازی[۱۳] (۱۸۹۰) نوشت. ویسلر مصمّم بود که نقاشی را از قید قصه‌گویی احساساتی حاکم بر نقاشی ویکتوریایی[۱۴] رها سازد، و هنری می‌جست که تنها در بند زیباشناسیِ اثر باشد. باسمه‌های تیزابی[۱۵]، چاپنقش‌های سنگی[۱۶]، پاستل[۱۷]ها، و آبرنگ‌های او زیبایی کارش را بازتاب می‌دهند؛ ازجمله باسمۀ تیزابیِ آهک‌پَز[۱۸] (۱۸۵۹، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۱۹]). ویسلر در لوئل[۲۰]، ایالت ماساچوست[۲۱]، به‌دنیا آمد. نخست وارد مدرسۀ نظام وست‌پوینت[۲۲] شد، ولی آن را وانهاد و به نقشه‌کشی پرداخت. از چاپنقش‌های رنگی ژاپنی که تازه در غرب کشف شده بودند؛ آثار گوستاو کوربه[۲۳]، نقاش واقع‌گرا[۲۴]؛ و شیوۀ کار امپرسیونیست[۲۵]ها بسیار تأثیر پذیرفت.

 


  1. etcher
  2. Aesthetic Movement
  3. Arrangement in Grey and Black: Portrait of the Painter’s Mother
  4. Musée d’Orsay
  5. Thames
  6. Old Battersea Bridge
  7. Tate Gallery
  8. John Ruskin
  9. Nocturne in Black and Gold: the Falling Rocket
  10. Detroit Institute of Arts
  11. farthing
  12. penny
  13. The Gentle Art of Making Enemies
  14. Victorian painting
  15. etching
  16. lithographs
  17. pastel
  18. The Lime Burner
  19. Tehran Museum of Contemporary Art
  20. Lowell
  21. Massachusetts
  22. West Point Military Academy
  23. Gustave Courbet
  24. realist
  25. Impressionist