ولترا، دانیله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶)(Volterra, Daniele da) | {{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶)(Volterra, Daniele da) | ||
[[File:40102400.jpg|thumb|پايين آوردن مسيح از صليب، اثر دانيله دا ولترا]] | [[File:40102400.jpg|thumb|پايين آوردن مسيح از صليب، اثر دانيله دا ولترا]] |
نسخهٔ ۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۴:۵۹
جعبه زندگینامه |
---|
وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶)(Volterra, Daniele da)
(نام اصلی: دانیله ریتچارلی[۱]) نقاش، مجسمهساز، و معمار ایتالیایی. پیرو میکلانژ بود. آثارش ازجمله تابلوی کشتار بیگناهان[۲] (اوفیتسی[۳]، فلورانس[۴]) نشاندهندۀ گذار او از مانریسم[۵] به باروک[۶]اند. پاپ پل چهارم[۷] او را مأمور نقاشی لُنگهایی برای پوشاندن بدنهای برهنۀ واپسین داوری[۸] اثر میکلانژ در نمازخانۀ سیستین[۹] کرد ـ و از اینرو «ایل براگتونه[۱۰]» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از ایل سودوما[۱۱]، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود ۱۵۴۱ به رم رفت. دیوارنگاره[۱۲]های زیبایی خلق کرد، که پایینآوردن مسیح از صلیب[۱۳] (۱۵۴۱) در نمازخانۀ اُرسینی[۱۴]، کلیسای سانتا ترینیتا دئی مونتی[۱۵]، پرآوازهترینِ آنهاست. سبک خود را نخست با تأثیر از ایل واگا[۱۶]، و سپس با بررسی آثار رافائل[۱۷] پیافکند؛ ولی میکلانژ، که با ولترا کار میکرد، منبع الهام اصلی او شد. نیز سردیسی مفرغی[۱۸] از میکلانژ ساخت (ح ۱۵۶۴؛ بارجلو[۱۹] در فلورانس، و لوور[۲۰] در پاریس).