د کوئینسی، تامس: تفاوت میان نسخهها
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) جز (Mohammadi3 صفحهٔ د کویینسی، تامس (۱۷۸۵ـ۱۸۵۹) را به د کوئینسی، تامس منتقل کرد) |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
|پست تخصصی = | |پست تخصصی = | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}}[[پرونده:20136800.jpg|بندانگشتی|تامس د | }}[[پرونده:20136800.jpg|بندانگشتی|تامس د کوئینسی]] | ||
دِ کوئینسی، تامِس (۱۷۸۵ـ۱۸۵۹م)(De Quincey, Thomas) | دِ کوئینسی، تامِس (۱۷۸۵ـ۱۸۵۹م)(De Quincey, Thomas) | ||
نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: ''اعترافات یک انگلیسی افیونی''<ref>''Confessions of an English Opium-Eater''</ref> ( | نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: ''اعترافات یک انگلیسی افیونی''<ref>''Confessions of an English Opium-Eater''</ref> (۱۸۲۱م) و مقالاتِ «در باب صحنۀ دقالباب در مکبث<ref>''On the Knocking at the Gate in Macbeth ''</ref>» (۱۸۲۵م) و «در باب قتل به مثابۀ هنری زیبا<ref>''On Murder Considered as One of the Fine Arts ''</ref>» (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م). دوست ویلیام وردزورث<ref>William Wordsworth | ||
</ref> و ساموئل تیلور کولریج<ref>Samuel Taylor Coleridge </ref>، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی بهویژه بر شارل بودلر<ref>Charles Baudelaire</ref> و ادگار آلن پو<ref> Edgar Allen Poe </ref> داشت. شهرتش بهسبب سبکگرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن | </ref> و ساموئل تیلور کولریج<ref>Samuel Taylor Coleridge </ref>، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی بهویژه بر شارل بودلر<ref>Charles Baudelaire</ref> و ادگار آلن پو<ref> Edgar Allen Poe </ref> داشت. شهرتش بهسبب سبکگرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن ۱۷م تقلید میکرد. در مقالاتش «آههایی از ته دل<ref>''Suspiria de Profundis ''</ref>» (۱۸۴۵م) و «دلیجان پست انگلیسی<ref>''The English Mail Coach'' | ||
</ref>» ( | </ref>» (۱۸۴۹م) به مطالعۀ روانشناختی رؤیا پرداخت و شرح داد که چگونه تجربیات کودکی از طریق نمادها در رؤیا بر شخصیت بزرگسالان تأثیر میگذارد. بدینطریق تجلی ماندگاری به تصاویر گریزان و هولناک رؤیاهایش میداد و میتوان گفت که پیش از کشف ضمیر ناخودآگاه از سوی فروید به وجود آن پیبرده بود.<br /> <!--20136800--> | ||
[[Category:ادبیات غرب]] | [[Category:ادبیات غرب]] | ||
[[Category:رمان (اشخاص و آثار)]] | [[Category:رمان (اشخاص و آثار)]] | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۰۵
تامس د کوئینسی Thomas De Quincey | |
---|---|
زادروز |
۱۷۸۵م |
درگذشت | ۱۸۵۹م |
ملیت | انگلیسی |
شغل و تخصص اصلی | نویسنده |
آثار | اعترافات یک انگلیسی افیونی (۱۸۲۱م)؛ مقالات در باب صحنه دق الباب در مکبث (۱۸۲۵م) و در باب قتل به مثابه هنری زیبا (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م) |
گروه مقاله | ادبیات غرب |
دِ کوئینسی، تامِس (۱۷۸۵ـ۱۸۵۹م)(De Quincey, Thomas)
نویسندۀ انگلیسی. ازجمله آثار اوست: اعترافات یک انگلیسی افیونی[۱] (۱۸۲۱م) و مقالاتِ «در باب صحنۀ دقالباب در مکبث[۲]» (۱۸۲۵م) و «در باب قتل به مثابۀ هنری زیبا[۳]» (در سه قسمت، ۱۸۲۷، ۱۸۳۹، ۱۸۵۴م). دوست ویلیام وردزورث[۴] و ساموئل تیلور کولریج[۵]، شاعران انگلیسی بود و آثارش تأثیر بسزایی بهویژه بر شارل بودلر[۶] و ادگار آلن پو[۷] داشت. شهرتش بهسبب سبکگرایی وی بود. آگاهانه از نثر آراستۀ قرن ۱۷م تقلید میکرد. در مقالاتش «آههایی از ته دل[۸]» (۱۸۴۵م) و «دلیجان پست انگلیسی[۹]» (۱۸۴۹م) به مطالعۀ روانشناختی رؤیا پرداخت و شرح داد که چگونه تجربیات کودکی از طریق نمادها در رؤیا بر شخصیت بزرگسالان تأثیر میگذارد. بدینطریق تجلی ماندگاری به تصاویر گریزان و هولناک رؤیاهایش میداد و میتوان گفت که پیش از کشف ضمیر ناخودآگاه از سوی فروید به وجود آن پیبرده بود.