ووییار، ادویار (۱۸۶۸ـ۱۹۴۰): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=ادوئار ووئیار|نام=Edouard Vuillard|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۶۸م|تاریخ مرگ=۱۹۴۰م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش و چاپنقشگر|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی رنگروغنی | {{جعبه زندگینامه|عنوان=ادوئار ووئیار|نام=Edouard Vuillard|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۶۸م|تاریخ مرگ=۱۹۴۰م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش و چاپنقشگر|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی رنگروغنی ورودی شهر (۱۹۰۳م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=از بنیادگذاران گروه نبیها|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
[[پرونده:40123300-5.jpg|بندانگشتی|ورودی ویلا اثر ادوئار ووئیار]] | |||
ووئیار، ادوئار (۱۸۶۸ـ۱۹۴۰م)(Vuillard, Edouard) | ووئیار، ادوئار (۱۸۶۸ـ۱۹۴۰م)(Vuillard, Edouard) | ||
نقاش و چاپنقشگر<ref>printmaker | نقاش و چاپنقشگر<ref>printmaker | ||
</ref>فرانسوی. از بنیادگذاران [[نبی ها|گروه نبیها]]<ref>Les Nabis </ref> بود، و بهسبب نقاشیهای تزیینیاش از فضاهای خانگی صمیمی با افرادی در آنها، و لیتوگراف<ref>lithograph </ref>های رنگیناش شهرت یافت؛ تابلوی رنگروغنی ''ورودیِ | </ref>فرانسوی. از بنیادگذاران [[نبی ها|گروه نبیها]]<ref>Les Nabis </ref> بود، و بهسبب نقاشیهای تزیینیاش از فضاهای خانگی صمیمی با افرادی در آنها، و لیتوگراف<ref>lithograph </ref>های رنگیناش شهرت یافت؛ تابلوی رنگروغنی ''ورودیِ ویلا''<ref>''L’entrée de la Ville ''</ref> (۱۹۰۳م، [[موزه هنرهای معاصر|موزۀ هنرهای معاصر]] تهران) از آن جمله است. با [[بونار، پیر (۱۸۶۷ـ۱۹۴۷)|پیِر بونار]]<ref> Pierre Bonnard </ref>، دوست دیرینهاش، ارتباط نزدیکی داشت، و در هنرش همسو با او حرکت میکرد. خودش میگفت که کارش «هیچ جنبۀ انقلابی» ندارد. اصطلاح نقاشی صحنه خودمانی (انتیمیست)<ref>Intimiste</ref> که به هر دوی ایشان اطلاق میشد، بهدرستی به محیط دنج و لطیفی اشاره دارد که ووئیار با نور چراغ در فضاهای خانگی خلق میکرد. ووئیار در مقایسه با بونار جسارت کمتر، و گرایش آکادمیک<ref> academic </ref> بیشتری داشت، ولی در لیتوگرافهای رنگیاش که از باسمههای ژاپنی متأثر بود، طرحهای نامتعارف زیبایی پدید آورد. نیز برای ساختمان «کمدی شانزهلیزه<ref>Comédie des Champs Elysées </ref>» (۱۹۱۳م)، پاله دو شایو<ref>Palais de Chaillot </ref> (۱۹۳۷م)، و کاخ ملل<ref>Palais des Nations </ref> در [[ژنو]]<ref>Geneva </ref> (۱۹۳۸م) آثاری تزیینی خلق کرد. یادداشتها و خاطراتِ او به کتابخانۀ ملی<ref>Bibliothèque Nationale</ref> [[فرانسه]] واگذار شدند، مشروط بر آنکه تا ۱۹۸۰م کسی آنها را نخوانَد. | ||
| | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۴۲
ادوئار ووئیار Edouard Vuillard | |
---|---|
زادروز |
۱۸۶۸م |
درگذشت | ۱۹۴۰م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و چاپنقشگر |
آثار | تابلوی رنگروغنی ورودی شهر (۱۹۰۳م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
ووئیار، ادوئار (۱۸۶۸ـ۱۹۴۰م)(Vuillard, Edouard)
نقاش و چاپنقشگر[۱]فرانسوی. از بنیادگذاران گروه نبیها[۲] بود، و بهسبب نقاشیهای تزیینیاش از فضاهای خانگی صمیمی با افرادی در آنها، و لیتوگراف[۳]های رنگیناش شهرت یافت؛ تابلوی رنگروغنی ورودیِ ویلا[۴] (۱۹۰۳م، موزۀ هنرهای معاصر تهران) از آن جمله است. با پیِر بونار[۵]، دوست دیرینهاش، ارتباط نزدیکی داشت، و در هنرش همسو با او حرکت میکرد. خودش میگفت که کارش «هیچ جنبۀ انقلابی» ندارد. اصطلاح نقاشی صحنه خودمانی (انتیمیست)[۶] که به هر دوی ایشان اطلاق میشد، بهدرستی به محیط دنج و لطیفی اشاره دارد که ووئیار با نور چراغ در فضاهای خانگی خلق میکرد. ووئیار در مقایسه با بونار جسارت کمتر، و گرایش آکادمیک[۷] بیشتری داشت، ولی در لیتوگرافهای رنگیاش که از باسمههای ژاپنی متأثر بود، طرحهای نامتعارف زیبایی پدید آورد. نیز برای ساختمان «کمدی شانزهلیزه[۸]» (۱۹۱۳م)، پاله دو شایو[۹] (۱۹۳۷م)، و کاخ ملل[۱۰] در ژنو[۱۱] (۱۹۳۸م) آثاری تزیینی خلق کرد. یادداشتها و خاطراتِ او به کتابخانۀ ملی[۱۲] فرانسه واگذار شدند، مشروط بر آنکه تا ۱۹۸۰م کسی آنها را نخوانَد.