پیاتستا، جووانی باتیستا (۱۶۸۳ـ۱۷۵۴): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


پیاتْسِتّا، جووانّی باتّیسْتا (۱۶۸۳ـ۱۷۵۴)(Piazzetta, Giovanni Battista)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}پیاتْسِتّا، جووانّی باتّیسْتا (۱۶۸۳ـ۱۷۵۴)(Piazzetta, Giovanni Battista)


[[File:13218100.jpg|thumb|سه قديس دومينيکي، جووانّي باتّيسْتا پياتْسِتّا]]
[[File:13218100.jpg|thumb|سه قديس دومينيکي، جووانّي باتّيسْتا پياتْسِتّا]]

نسخهٔ ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۳۲

جعبه زندگینامه

پیاتْسِتّا، جووانّی باتّیسْتا (۱۶۸۳ـ۱۷۵۴)(Piazzetta, Giovanni Battista)

سه قديس دومينيکي، جووانّي باتّيسْتا پياتْسِتّا

نقاش ایتالیایی. از خلّاق‌‌ترین هنرمندان ونیزی[۱] عصر خویش بود. نقاشی‌‌هایش از مضامین دینی و صحنه‌های زندگی روزمره[۲]، راه را بر هنر تیه‌پولو[۳] و دیگر هنرمندان روکوکو[۴] هموار کرد. پیاتسِتّا برای کلیساهای مختلف در ونیز کار کرد، و سقف‌نگارۀ جلال دومینیک قدیس[۵] (ح ۱۷۲۷؛ کلیسای قدیسان جووانّی و پائولو[۶]، ونیز) را کشید، که تیه‌پولو را متأثر ساخت. به‌تدریج استفاده از زمینۀ قرمز تیره برای ایجاد جلوۀ کم‌نورِ سایه‌روشن، در برخی از آثارش افزایش یافت، هرچند که به رنگ‌بندی روشن‌تر روکوکو نیز تمایل داشت. پیاتسِتّا به‌کُندی کار می‌کرد و قسمت‌هایی از بسیاری از آثار متأخرش را شاگردانش اجرا کردند. در ۱۷۵۰ به مقام نخستین رئیس آکادمی هنرهای زیبای ونیز[۷] منتصب شد.

 

 


  1. Venetian
  2. genre scenes
  3. Tiepolo
  4. rococo
  5. The Glory of St Dominic
  6. SS Giovanni e Paolo
  7. Venice Academy of Fine Arts