پولانک، فرانسیس (۱۸۹۹ـ۱۹۶۳)
پولانْک، فرانسیس (۱۸۹۹ـ۱۹۶۳)(Poulenc, Francis)
آهنگساز و پیانونواز فرانسوی. آهنگساز خودآموختۀ آثاری کمیک و بیپروا بود و از اعضای گروه آهنگسازان فرانسوی معروف بهگروه شش[۱] برشمرده میشد. ازجمله آثار فراوان اوست: اپراهای پستانهای تیرزیاس[۲] (۱۹۴۷) و گفتوگوی راهبان کَرمَلی[۳] (۱۹۵۷)، و بالۀ گوزنها[۴] (۱۹۲۳). پولانک در پاریس بهدنیا آمد. تحصیلات کلاسیک معمول را طی کرد. در ۱۹۱۸ که برای خدمت نظام در جنگ فراخوانده شد یکی دو اثر متأثر از اریک ساتی[۵] را ساخته بود، و پس از مرخصی از خدمت، همراه با اوریک[۶]، دورِه[۷]، هونِگِر[۸]، میّو[۹]، و تایْفِر[۱۰] «گروه شش» را تشکیل داد و بدین ترتیب مدتی زیر نفوذ ژان کوکتو[۱۱] قرار گرفت، که این موضوع بیش از همه در سه ترانۀ کوکاردها[۱۲] (۱۹۱۹) آشکار است. درپی سفارشی از جانب دیاگیلف[۱۳] بالۀ گوزنها را نوشت که از درخشش نئوکلاسیک استراوینسکی[۱۴] تأثیر پذیرفته بود. اما شوخطبعی، جذابیت، و خیالبافی خاص پولانک را نیز درخود دارد. خصوصیتهای مشابهی نیز در توالی بزرگ ترانههای (۱۹۱۹ـ۱۹۶۰) او یافت میشوند، که بر اشعار آپولینر[۱۵]، رونسار[۱۶]، الوآر[۱۷]، کولِت[۱۸]، و ویلمورَن[۱۹] ساخته شدهاند. ازجمله آثار اوست: صحنهای مونودرامصدای انسانی[۲۰] (۱۹۵۹). کُرال کانتات هیبت انسانی[۲۱] (پل الوآر)؛ گلوریا[۲۲] (۱۹۵۹). ارکستریکنسرت روستایی[۲۳] برای هارپسیکورد و ارکستر (۱۹۲۸)، کنسرتوی پیانو (۱۹۴۹). موسیقی مجلسی آثار زیادی برای سازهای بادی، شامل تریو برای اُبوآ، فاگوت، و پیانو (۱۹۲۶). پیانو حرکتهای دایم[۲۴] (۱۹۱۸)، نکتورنها[۲۵] (۱۹۲۹ـ۱۹۳۸). ترانهها یک روزی، یک شبی[۲۶] (۱۹۳۷)، نامزدی محض خنده[۲۷] (۱۹۳۹).
- ↑ Les Six
- ↑ Les Mamelles de Tirésias/The Breasts of Tiresias
- ↑ Dialogues des Carmélites/Dialogues of the Carmelites
- ↑ Les Biches/The little Darlings
- ↑ Erik Satie
- ↑ Auric
- ↑ Durey
- ↑ Honegger
- ↑ Milhaud
- ↑ Tailleferre
- ↑ Jean Cocteau
- ↑ Cocardes
- ↑ Diaghilev
- ↑ Stravinsky
- ↑ Apollinaire
- ↑ Ronsard
- ↑ Eluard
- ↑ Colette
- ↑ Vilmorin
- ↑ La voix humaine
- ↑ Figure humaine
- ↑ Gloria
- ↑ Concert Champêtre
- ↑ Mouvements perpétuels
- ↑ Nocturnes
- ↑ Tel jour telle nuit
- ↑ Fiançailles pour rire