هوگارت، ویلیام (۱۶۹۷ـ۱۷۶۴)

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
نسخهٔ تاریخ ‏۲۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۲۳ توسط Shahraabi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

هوگارْت، ویلیام (۱۶۹۷ـ۱۷۶۴)(Hogarth, William)

ازدواج سبک روز، اثر ويليام هوگارت

نقّاش و حکاک‌ باسمه‌کار[۱] انگلیسی. تک‌چهره و نقاشی‌هایی پندآموز از صحنه‌های زندگی روزمره[۲] می‌کشید؛ ازجمله مجموعه چاپنقش‌های سیر زندگی آدَم عیاش[۳] (۱۷۳۵؛ موزۀ سوُن[۴]، لندن). تک‌چهره‌سازی‌هایش فوق‌العاده صریح و آکنده از حالات منش‌نمای اشخاص‌اند، ازجمله اثر سردیس شش تن از خدمتکاران هوگارت[۵] (ح ۱۷۵۰ـ ۱۷۵۵؛ نگارخانۀ تِیت[۶]، لندن)، و اتود رنگ‌روغنی دختر میگوفروش[۷] (نگارخانۀ ملی لندن[۸]). هوگارت مجموعه‌ای متشکّل از شش چاپنقش با نام سیر زندگی زن روسپی[۹]، را در ۱۷۳۲ منتشر کرد. سلسله چاپنقش‌های داستانی دیگری پیرو آن پدید آورد، که ازجمله عبارت‌اند از ازدواج به سبک روز[۱۰] (۱۷۴۵؛ نگارخانۀ تیت)، تلاش و تنبلی[۱۱] (۱۷۴۹)، و مراحل چهارگانۀ بزهکاری[۱۲] (۱۷۵۱). درپی انتقاد سرسختانه‌اش از تک‌چهره‌سازی‌ سنّتی در کتابش با نام تحلیل زیبایی[۱۳]، بر هنرپسندیِ غیرنقادانه تاخت. خانه‌اش در کوچۀ هوگارت[۱۴]، چیزیک[۱۵]، اکنون موزه شده است. هوگارت در لندن به‌دنیا آمد، و نزد یک حکاک باسمه‌کار شاگردی کرد. سپس به نقاشی رو آورد که ازقرار معلوم در هنرستان سنت مارتینز لین[۱۶] هنر آموخته بود. آثار آغازینش صحنه‌هایی از هم‌نشینی‌ها یا معاشرت‌های خانوادگی در اندازۀ کوچک‌اند، همچون جمع خانوادگی وانستید[۱۷]، و خانوادۀ فاونتین[۱۸] (فیلادلفیا، پنسیلوانیا). بعدها کوشید با تابلوی زاری سیجیزموندا برای گوئیسکاردو[۱۹] (۱۷۵۹؛ نگارخانۀ تِیت، لندن) بر کوردجو[۲۰] پیشی گیرد، این اثر انتقاد بسیاری برانگیخت. در دهۀ ۱۷۴۰ نبوغ هنری‌اش با اجرای سلسله نقاشی‌های داستانی ازدواج به سبک روز و پیشروی هنگ نگهبانان به‌سوی اسکاتلند[۲۱] (۱۷۴۶؛ بیمارستان فاوندلینگ[۲۲]) و تابلوی آه! روست بیفِ انگلستان خودمان[۲۳] یادروازۀ کلیس[۲۴] (۱۷۴۸؛ نگارخانۀ ملی)، به ‌اوج رسید.

 


  1. engraver
  2. genre scenes
  3. A Rake’s Progress
  4. Soane Museum
  5. Heads of Six of Hogarth’s Servants
  6. Tate Gallery
  7. The Shrimp Girl
  8. National Gallery, London
  9. A Harlot’s Progress
  10. Marriage à la Mode
  11. Industry and Idleness
  12. The Four Stages of Cruelty
  13. The Analysis of Beauty
  14. Hogarth Lane
  15. Chiswick
  16. St Martin’s Lane
  17. Wanstead Assembly
  18. Fountaine Family
  19. Sigismonda Mourning over the Heart of Guiscardo
  20. Correggio
  21. March of the Guards towards Scotland
  22. Foundling Hospital
  23. O the Roast Beaf of Old England
  24. Calais Gate