هنر رایانه ای

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی

هنر رایانه‌ای (computer art)

هنری که به‌کمک رایانه خلق ‌شود. از دهۀ ۱۹۵۰، استفادۀ زیباشناسانه از رایانه‌ها در بیشتر شاخه‌های هنری به‌طور فزاینده‌ای مشهود است؛ ازجمله در فیلم انیمیشن[۱]، معماری، و موسیقی. گرافیک رایانه‌ای، پیشرفته‌ترین عرصۀ این هنر است که با نمایش و کنترل تصاویر بر روی صفحۀ رایانه سروکار دارد. «جعبۀ رنگِ» رایانه یا قلم‌های نوری، هنرمند را از محدودیت‌های بوم آزاد کرده‌اند. امروزه رایانه‌ها از پیش برنامه‌نویسی می‌شوند؛ پیروی از دستورالعمل‌ها، تولید آثار گرافیکی، موسیقی، و مجسمه‌ را ممکن می‌سازد. گاه این دستورالعمل‌ها به خلق اثری پیش‌بینی‌نشده منتهی می‌شود و با طبیعت نخبه‌گرای هنر به‌ رقابت می‌پردازد، و کمابیش به تمام کسانی که با رایانه آشنایی دارند امکان خلاقیت هنری می‌دهد. کاربردهای عمدۀ گرافیک رایانه‌ای در چهار گروه اصلی قابل تقسیم‌اند:‌ (۱) در طراحی و نقشه‌کشی، برای طراحی اشیا، از طراحی اتومبیل تا نقشۀ پل. (۲) در هنرهای زیبا، برای خلق تصاویر زیبا و تأثیرگذار؛ ازجمله جلوه‌های ویژۀ[۲] سینمایی، کارتون‌های انیمیشن[۳] و آگهی‌های تلویزیونی. (۳) درعلم، برای تجسم‌بخشیدن به رخدادهای علمی، همچون تولد یک ستاره یا تشکیل گردباد. (۴) ارتباط رایانه‌ای میان انسان‌ها.

 


  1. animation
  2. special effects
  3. animated cartoons