قوام الدین محمد قزوینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه زندگینامه
|عنوان =
|نام =قوام‌الدین محمد قزوین
|نام دیگر=
|نام اصلی=
|نام مستعار=
|لقب=
|تاریخ مرگ=قزوین 1150ق
|دوره زندگی=
|ملیت=ایرانی
|محل زندگی=
|تحصیلات و محل تحصیل=
| شغل و تخصص اصلی =عالم امامی و فقیه
|شغل و تخصص های دیگر=ادیب
|مکتب =
|سمت =
|جوایز و افتخارات =
|آثار =صافیه (ارجوزه فی‌ النحو)؛ ارجوزه فی‌ الاسطرلاب؛ ارجوزه فی اصول الفقه؛ ارجوزه فی البیان؛ رمح الخط فی نظم علم الخط؛تحفة القوامیه
|خویشاوندان سرشناس =
|گروه مقاله =دین اسلام
|دوره =
|فعالیت های مهم =
|رشته =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
}}[[پرونده:2042164552.jpg|جایگزین=امامزاده حسین قزوین|بندانگشتی|امامزاده حسین (قزوین)]]
قوام‌الدین محمد قزوینی ( - قزوین 1150ق)
قوام‌الدین محمد قزوینی ( - قزوین 1150ق)


خط ۵: خط ۳۱:
قوام‌الدین مورد اعتماد [[سلطان حسین صفوی|شاه سلطان حسین صفوی]] بود و به خواهش وی سفری به رودبار قزوین کرد و در بازگشت رساله‌ای به نام ''چنار خونبار'' تألیف کرد و برای شاه فرستاد. چنار خون‌بار درختی در دهکدۀ رزآباد الموت است که عامۀ مردم درباره‌اش می‌گویند در صبح روزهای [[عاشورا]] از آن خون جاری می‌شود. میرزا قوام‌الدین این درخت را از نزدیک دیده است. وی در تاج‌گذاری [[نادرشاه افشار|نادرشاه]] که در روز پنج‌شنبه 24 شوال 1148ق بوده، حضور داشته است. میرزا قوام‌الدین پس از مرگ در امامزاده حسین قزوین دفن شده است. بعدها در سال 1307ق که باقرخان اصفهانی (سعدالسلطنه) حاکم قزوین، به تعمیر و تجدید بنای امامزاده پرداخت، قبور بسیاری بزرگان شهر، از جمله همین قوام‌الدین محمد را که خراب شده بود تغییر داد و استخوان‌های آنان را در طاق بزرگی که روبه‌روی در ورودی امامزاده است قرار داد. بنابراین آرامگاه این اشخاص از میان رفته است.     
قوام‌الدین مورد اعتماد [[سلطان حسین صفوی|شاه سلطان حسین صفوی]] بود و به خواهش وی سفری به رودبار قزوین کرد و در بازگشت رساله‌ای به نام ''چنار خونبار'' تألیف کرد و برای شاه فرستاد. چنار خون‌بار درختی در دهکدۀ رزآباد الموت است که عامۀ مردم درباره‌اش می‌گویند در صبح روزهای [[عاشورا]] از آن خون جاری می‌شود. میرزا قوام‌الدین این درخت را از نزدیک دیده است. وی در تاج‌گذاری [[نادرشاه افشار|نادرشاه]] که در روز پنج‌شنبه 24 شوال 1148ق بوده، حضور داشته است. میرزا قوام‌الدین پس از مرگ در امامزاده حسین قزوین دفن شده است. بعدها در سال 1307ق که باقرخان اصفهانی (سعدالسلطنه) حاکم قزوین، به تعمیر و تجدید بنای امامزاده پرداخت، قبور بسیاری بزرگان شهر، از جمله همین قوام‌الدین محمد را که خراب شده بود تغییر داد و استخوان‌های آنان را در طاق بزرگی که روبه‌روی در ورودی امامزاده است قرار داد. بنابراین آرامگاه این اشخاص از میان رفته است.     


برخی از آثار     
 
 
'''برخی از آثار'''    
 
*''صافیه'' (ارجوزه فی‌ النحو): نظم [[کافیه|کافیۀ]] [[ابن حاجب، عثمان (مصر ۵۷۰ ـ اسکندریه ۶۴۶ق)|ابن حاجب]] به سال 1133ق.
*''ارجوزه فی‌ الاسطرلاب''
*''ارجوزه فی اصول الفقه'': نظم [[زبده الاصول|زبدة الاصول]] [[شیخ بهایی]] در 1301 بیت (تاریخ اتمام: 1104ق)
*''ارجوزه فی البیان'': شامل 274 بیت به عربی (1135ق)
*''ارجوزه فی الحساب'': نظم ''خلاصة الحساب'' شیخ بهایی
*''رمح الخط فی نظم علم الخط'': نظم [[شافیه|شافیۀ]] ابن حاجب (1123ق)
*''تحفة القوامیه'': ارجوزه فی الفقه (چاپ سنگی: 1366ق)
*حاشیه بر [[شفاء|شفا]]<nowiki/>ی [[ابن سینا، حسین بن عبدالله (خرمیثن ۳۷۰ـ همدان ۴۲۸)|ابن سینا]]
*''قصیدۀ تائیه''
*''شکّیات منظوم'' (40 بیت به فارسی)
*


----
----

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۱۶

قوام‌الدین محمد قزوین
درگذشت قزوین 1150ق
ملیت ایرانی
شغل و تخصص اصلی عالم امامی و فقیه
شغل و تخصص های دیگر ادیب
آثار صافیه (ارجوزه فی‌ النحو)؛ ارجوزه فی‌ الاسطرلاب؛ ارجوزه فی اصول الفقه؛ ارجوزه فی البیان؛ رمح الخط فی نظم علم الخط؛تحفة القوامیه
گروه مقاله دین اسلام
امامزاده حسین قزوین
امامزاده حسین (قزوین)

قوام‌الدین محمد قزوینی ( - قزوین 1150ق)

(مشهور به میرزا قوام‌‏الدین) عالم امامی، فقیه و ادیب ایرانی نیمۀ اول قرن 12ق. در اواخر سدۀ 11ق به دنیا آمده است. پس از تحصیل مقدمات و سطوح، محضر آیت‌الله شیخ جعفر بن عبدالله کمره‌ای را برای تکمیل دانسته‌های خود انتخاب کرد و پس از گذشت سالیانی چند، در علوم اسلامی و ادبیات عرب مقامی شامخ یافت و به نظم بسیاری از ارجوزه‌ها از جمله صرف و نحو و فقه و حساب پرداخت (به فارسی یا عربی). میرزا قوام‌الدین از علامه مجلسی اجازۀ اجتهاد داشته است. از او قصائد و مقطعات چندی در نعت پیامبر اسلام و اهل‏ بیت و اشعار زیادى در مراثى برجا مانده است.

قوام‌الدین مورد اعتماد شاه سلطان حسین صفوی بود و به خواهش وی سفری به رودبار قزوین کرد و در بازگشت رساله‌ای به نام چنار خونبار تألیف کرد و برای شاه فرستاد. چنار خون‌بار درختی در دهکدۀ رزآباد الموت است که عامۀ مردم درباره‌اش می‌گویند در صبح روزهای عاشورا از آن خون جاری می‌شود. میرزا قوام‌الدین این درخت را از نزدیک دیده است. وی در تاج‌گذاری نادرشاه که در روز پنج‌شنبه 24 شوال 1148ق بوده، حضور داشته است. میرزا قوام‌الدین پس از مرگ در امامزاده حسین قزوین دفن شده است. بعدها در سال 1307ق که باقرخان اصفهانی (سعدالسلطنه) حاکم قزوین، به تعمیر و تجدید بنای امامزاده پرداخت، قبور بسیاری بزرگان شهر، از جمله همین قوام‌الدین محمد را که خراب شده بود تغییر داد و استخوان‌های آنان را در طاق بزرگی که روبه‌روی در ورودی امامزاده است قرار داد. بنابراین آرامگاه این اشخاص از میان رفته است.


برخی از آثار

  • صافیه (ارجوزه فی‌ النحو): نظم کافیۀ ابن حاجب به سال 1133ق.
  • ارجوزه فی‌ الاسطرلاب
  • ارجوزه فی اصول الفقه: نظم زبدة الاصول شیخ بهایی در 1301 بیت (تاریخ اتمام: 1104ق)
  • ارجوزه فی البیان: شامل 274 بیت به عربی (1135ق)
  • ارجوزه فی الحساب: نظم خلاصة الحساب شیخ بهایی
  • رمح الخط فی نظم علم الخط: نظم شافیۀ ابن حاجب (1123ق)
  • تحفة القوامیه: ارجوزه فی الفقه (چاپ سنگی: 1366ق)
  • حاشیه بر شفای ابن سینا
  • قصیدۀ تائیه
  • شکّیات منظوم (40 بیت به فارسی)