گلینکا، میخاییل (۱۸۰۴ـ۱۸۵۷): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
گلینکا، میخائیل (۱۸۰۴ـ۱۸۵۷)(Glinka, Mikhail)<br/> {{جعبه زندگینامه | |||
{{جعبه زندگینامه | |||
|عنوان =میخاییل گلینکا | |عنوان =میخاییل گلینکا | ||
|نام =Mikhail Glinka | |نام =Mikhail Glinka | ||
خط ۹: | خط ۷: | ||
|نام مستعار= | |نام مستعار= | ||
|لقب= | |لقب= | ||
|زادروز= | |زادروز=نوووسپاسکوی۱۸۰۴م | ||
|تاریخ مرگ=۱۸۵۷م | |تاریخ مرگ=۱۸۵۷م | ||
|دوره زندگی= | |دوره زندگی= | ||
|ملیت=روس | |ملیت=روس | ||
|محل زندگی= | |محل زندگی= | ||
|تحصیلات و محل تحصیل= | |تحصیلات و محل تحصیل=سنپترزبورگ | ||
| شغل و تخصص اصلی =آهنگ ساز | | شغل و تخصص اصلی =آهنگ ساز | ||
|شغل و تخصص های دیگر= | |شغل و تخصص های دیگر= | ||
خط ۲۲: | خط ۲۰: | ||
|جوایز و افتخارات = | |جوایز و افتخارات = | ||
|آثار =زندگی برای تزار | |آثار =زندگی برای تزار | ||
اپرای روسلان و لودمیلا (۱۸۴۲) و فانتزی سازی کامارینسکایا (۱۸۴۸) | |||
|خویشاوندان سرشناس = | |خویشاوندان سرشناس = | ||
|گروه مقاله =موسیقی | |گروه مقاله =موسیقی | ||
خط ۳۰: | خط ۲۹: | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}} | }} | ||
[[پرونده:Glinka, Mikhail.jpg|بندانگشتی|میخاییل گلینکا]] | |||
آهنگساز روس. از جریان تأثیرگذار و فراگیر ایتالیایی جدا شد و به موسیقی محلی روسیه روآورد که در اپرای ''زندگی برای تزار''<ref>''A Life for the Tsar'' | آهنگساز روس. از جریان تأثیرگذار و فراگیر ایتالیایی جدا شد و به موسیقی محلی روسیه روآورد که در اپرای ''زندگی برای تزار''<ref>''A Life for the Tsar'' | ||
</ref> (در اصل ''ایوان سوسانین''<ref>''Ivan Susanin'' | |||
</ref> ( | </ref>، ۱۸۳۶) او تأثیرگذار بود. ازجمله آثار بعدی اوست: اپرای ''روسلان و لودمیلا''<ref>''Ruslan and Lyudmila''</ref> (۱۸۴۲) و فانتزی سازی ''کامارینسکایا''<ref>''Kamarinskaya'' </ref> (۱۸۴۸). اغلب او را بنیادگذار موسیقی روسی میدانند، که تأثیر عمیقی بر دو نسل از آهنگسازان گذاشت، که برجستهترین آنان عبارتاند از [[موسورگسکی ، مودست (۱۸۳۹ـ۱۸۸۱)|موسورگسکی]]<ref>Mussorgsky </ref>، [[چایکوفسکی، پیوتر ایلیچ (۱۸۴۰ـ۱۸۹۳)|چایکوفسکی]]<ref>Tchaikovsky</ref> و [[استراوینسکی، ایگور (۱۸۸۲ـ۱۹۷۱)|استراوینسکی]]<ref> Stravinsky </ref>. گلینکا پسر زمینداری ثروتمند بود و در ملک پدری خود در نوووسپاسکوی<ref>Novospasskoye </ref> بهدنیا آمد. از ۱۸۱۷ تا ۱۸۲۲ به مدرسهای در [[سن پترزبورگ|سنپترزبورگ]]<ref>St Petersburg</ref> رفت. گهگاه درسهایی میگرفت، که تعلیم [[پیانو]] از جان فیلد را نیز دربر میگرفت، و همچنین به فراگیری [[ویولن]] و موسیقی نظری میپرداخت. به خواست پدرش از ۱۸۲۴ تا ۱۸۲۸ در وزارت ارتباطات مشغول بهکار شد، اما کارش را رها کرد؛ او آرزو داشت خود را وقف موسیقی کند. از ۱۸۳۰ تا ۱۸۳۳ از [[ایتالیا]] دیدن کرد و در [[میلان، شهر|میلان]] از فرانچسکو بازیلی<ref> Francesco Basili </ref> تعلیم گرفت، بعد به [[وین]]، و بالاخره به [[برلین]]، رفت و از زیگفرید دِن<ref>Siegfried Dehn</ref> تعلیم گرفت. پس از مرگ پدرش به روسیه بازگشت، در سنپترزبورگ ساکن شد و در ۱۸۳۵ ازدواج کرد. مشغول کار بر روی ''زندگی برای تزار'' شد و در ۱۸۳۶ آن را با موفقیت بهاجرا درآورد؛ این اثر، که ترکیبی از عناصر موسیقی ملی با یک افسانۀ میهنی بود که در دورانی ناآرام ساخته شده بود، بلافاصله با استقبال روبهرو شد. از ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۷ طی دیداری که از برلین داشت، در همان شهر درگذشت. گلینکا اپرای روسی را از تأثیرهای آلمان و ایتالیا آزاد ساخت و در همان حال نوآوریهای هارمونیکی پدید آورد که بعدها در آثار تقریباً تمامی آهنگسازان روس ملیگرای بعدی جلوه کرد. با آنکه خیلی دیر تعلیم دیده بود، حجم عظیمی از آثار موسیقایی، شامل بیش از ۸۰ ترانه، خلق کرد و مرگ نسبتاً زودرسی داشت. | ||
</ref>، ۱۸۳۶) او تأثیرگذار بود. ازجمله آثار بعدی اوست: اپرای ''روسلان و لودمیلا''<ref>''Ruslan and Lyudmila''</ref> (۱۸۴۲) و | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۳۱
گلینکا، میخائیل (۱۸۰۴ـ۱۸۵۷)(Glinka, Mikhail)
میخاییل گلینکا Mikhail Glinka | |
---|---|
زادروز |
نوووسپاسکوی۱۸۰۴م |
درگذشت | ۱۸۵۷م |
ملیت | روس |
تحصیلات و محل تحصیل | سنپترزبورگ |
شغل و تخصص اصلی | آهنگ ساز |
آثار |
زندگی برای تزار اپرای روسلان و لودمیلا (۱۸۴۲) و فانتزی سازی کامارینسکایا (۱۸۴۸) |
گروه مقاله | موسیقی |
آهنگساز روس. از جریان تأثیرگذار و فراگیر ایتالیایی جدا شد و به موسیقی محلی روسیه روآورد که در اپرای زندگی برای تزار[۱] (در اصل ایوان سوسانین[۲]، ۱۸۳۶) او تأثیرگذار بود. ازجمله آثار بعدی اوست: اپرای روسلان و لودمیلا[۳] (۱۸۴۲) و فانتزی سازی کامارینسکایا[۴] (۱۸۴۸). اغلب او را بنیادگذار موسیقی روسی میدانند، که تأثیر عمیقی بر دو نسل از آهنگسازان گذاشت، که برجستهترین آنان عبارتاند از موسورگسکی[۵]، چایکوفسکی[۶] و استراوینسکی[۷]. گلینکا پسر زمینداری ثروتمند بود و در ملک پدری خود در نوووسپاسکوی[۸] بهدنیا آمد. از ۱۸۱۷ تا ۱۸۲۲ به مدرسهای در سنپترزبورگ[۹] رفت. گهگاه درسهایی میگرفت، که تعلیم پیانو از جان فیلد را نیز دربر میگرفت، و همچنین به فراگیری ویولن و موسیقی نظری میپرداخت. به خواست پدرش از ۱۸۲۴ تا ۱۸۲۸ در وزارت ارتباطات مشغول بهکار شد، اما کارش را رها کرد؛ او آرزو داشت خود را وقف موسیقی کند. از ۱۸۳۰ تا ۱۸۳۳ از ایتالیا دیدن کرد و در میلان از فرانچسکو بازیلی[۱۰] تعلیم گرفت، بعد به وین، و بالاخره به برلین، رفت و از زیگفرید دِن[۱۱] تعلیم گرفت. پس از مرگ پدرش به روسیه بازگشت، در سنپترزبورگ ساکن شد و در ۱۸۳۵ ازدواج کرد. مشغول کار بر روی زندگی برای تزار شد و در ۱۸۳۶ آن را با موفقیت بهاجرا درآورد؛ این اثر، که ترکیبی از عناصر موسیقی ملی با یک افسانۀ میهنی بود که در دورانی ناآرام ساخته شده بود، بلافاصله با استقبال روبهرو شد. از ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۷ طی دیداری که از برلین داشت، در همان شهر درگذشت. گلینکا اپرای روسی را از تأثیرهای آلمان و ایتالیا آزاد ساخت و در همان حال نوآوریهای هارمونیکی پدید آورد که بعدها در آثار تقریباً تمامی آهنگسازان روس ملیگرای بعدی جلوه کرد. با آنکه خیلی دیر تعلیم دیده بود، حجم عظیمی از آثار موسیقایی، شامل بیش از ۸۰ ترانه، خلق کرد و مرگ نسبتاً زودرسی داشت.