بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


بودَن، اوژِن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸)(Boudin, Eugene)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=اوژن بودن|نام=Eugene Boudin|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۲۴م|تاریخ مرگ=۱۸۹۸م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=امپرسیونیسم|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=ساحل تروویل (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه‌سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
[[پرونده:Beach at Trouville.jpg|بندانگشتی|ساحل تروویل اثر اوژن بودن]]
بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸م) (Boudin, Eugene)


[[File:12367200.jpg|thumb|نمونه‌اي از آثار اوژِن بودَن]]
نقاش فرانسوی. از پیش‌گامان [[امپرسیونیسم]]<ref>Impressionism
 
</ref> بود. منظره‌پردازی‌های تابناک از چشم‌اندازهای دریایی را در هوای آزاد<ref>open air </ref> به‌تصویر درمی‌آورد. همچون پردۀ ''ساحل تروویل''<ref>Beach at Trouville </ref> (۱۸۷۳م؛ [[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref>National Gallery, London </ref>). بودَن پسر ناخدای کشتی کوچکی در بندر اونفلور<ref>Honfleur </ref> بود. آشنایی با نقاشان [[مکتب باربیزون]]<ref>Barbizon School</ref>، او را در ورود به عالم نقاشی برانگیخت؛ به‌ویژه [[ایزابه، ژان باپتیست (۱۷۶۷ـ۱۸۵۵)|ایزابه]]<ref> Isabey </ref> و تروایون<ref>Troyon </ref> و [[کورو، ژان باپتیست کامی (۱۷۹۶ـ۱۸۷۵)|کورو]]<ref>Corot </ref> به پیشرفت او کمک کردند. بیشتر در ساحل نورماندی<ref>Normandy </ref> و ناحیۀ [[برتانی]]<ref>Brittany </ref> (شمال غربی [[فرانسه]]) نقاشی می‌کرد. در تابلوهایش، دریای موّاج و ساحل بادگیر و آسمان متلاطم آن نواحی، همچون دهانۀ رود سن<ref>Seine </ref> و بندرگاه‌های دوویل<ref>Deauville </ref> و [[تروویل ـ سورـ مر|تروویل]]<ref>Trouville </ref>، را تصویر کرده‌ است، که گردشگرانی از طبقۀ اعیان فرانسۀ دورۀ امپراتوری دوم و انگلیسی‌های [[ویکتوریایی، عصر|عصر ویکتوریایی]]<ref>Victorian </ref> در آن به تفرج مشغول‌اند. در ۱۸۵۸م با [[مونه، کلود (۱۸۴۰ـ۱۹۲۶)|کلود مونه]]<ref>Claude Monet </ref> و یونکینت<ref>Jongkind </ref>، نقاش هلندی، دوست شد؛ و [[مونه، کلود (۱۸۴۰ـ۱۹۲۶)|مونه]]<ref>Monet</ref> را با نقاشی در هوای آزاد مأنوس کرد. بدین ‌ترتیب در شکل‌گیری امپرسیونیسم نقش داشت. در برپایی نخستین نمایشگاه امپرسیونیست‌ها در ۱۸۷۴م مشارکت کرد.
نقاش فرانسوی. از پیش‌گامان امپرسیونیسم<ref>Impressionism
 
</ref> بود. منظره‌پردازی‌های تابناک از چشم‌اندازهای دریایی را در هوای آزاد<ref>open air </ref> به‌تصویر درمی‌آورد. همچون پردۀ ''ساحل تروویل''<ref>Beach at Trouville </ref> (۱۸۷۳؛ نگارخانۀ ملی لندن<ref>National Gallery, London </ref>). بودَن پسر ناخدای کشتی کوچکی در بندر اونفلور<ref>Honfleur </ref> بود. آشنایی با نقاشان مکتب باربیزون<ref>Barbizon School</ref>، او را در ورود به عالم نقاشی برانگیخت؛ به‌ویژه ایزابه<ref> Isabey </ref> و تروایون<ref>Troyon </ref> و کورو<ref>Corot </ref> به پیشرفت او کمک کردند. بیشتر در ساحل نورماندی<ref>Normandy </ref> و ناحیۀ برتانی<ref>Brittany </ref> (شمال غربی فرانسه) نقاشی می‌کرد. در تابلوهایش، دریای موّاج و ساحل بادگیر و آسمان متلاطم آن نواحی، همچون دهانۀ رود سن<ref>Seine </ref> و بندرگاه‌های دوویل<ref>Deauville </ref> و تروویل<ref>Trouville </ref>، را تصویر کرده‌ است، که گردشگرانی از طبقۀ اعیان فرانسۀ دورۀ امپراتوری دوم و انگلیسی‌های عصر ویکتوریایی<ref>Victorian </ref> در آن به تفرج مشغول‌اند. در ۱۸۵۸ با کلود مونه<ref>Claude Monet </ref> و یونکینت<ref>Jongkind </ref>، نقاش هلندی، دوست شد؛ و مونه<ref>Monet</ref> را با نقاشی در هوای آزاد مأنوس کرد. بدین ‌ترتیب در شکل‌گیری امپرسیونیسم نقش داشت. در برپایی نخستین نمایشگاه امپرسیونیست‌ها در ۱۸۷۴ مشارکت کرد.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۵

اوژن بودن
Eugene Boudin
زادروز ۱۸۲۴م
درگذشت ۱۸۹۸م
ملیت فرانسوی
شغل و تخصص اصلی نقاش
سبک امپرسیونیسم
آثار ساحل تروویل (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه‌سازی جهان
ساحل تروویل اثر اوژن بودن

بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸م) (Boudin, Eugene)

نقاش فرانسوی. از پیش‌گامان امپرسیونیسم[۱] بود. منظره‌پردازی‌های تابناک از چشم‌اندازهای دریایی را در هوای آزاد[۲] به‌تصویر درمی‌آورد. همچون پردۀ ساحل تروویل[۳] (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن[۴]). بودَن پسر ناخدای کشتی کوچکی در بندر اونفلور[۵] بود. آشنایی با نقاشان مکتب باربیزون[۶]، او را در ورود به عالم نقاشی برانگیخت؛ به‌ویژه ایزابه[۷] و تروایون[۸] و کورو[۹] به پیشرفت او کمک کردند. بیشتر در ساحل نورماندی[۱۰] و ناحیۀ برتانی[۱۱] (شمال غربی فرانسه) نقاشی می‌کرد. در تابلوهایش، دریای موّاج و ساحل بادگیر و آسمان متلاطم آن نواحی، همچون دهانۀ رود سن[۱۲] و بندرگاه‌های دوویل[۱۳] و تروویل[۱۴]، را تصویر کرده‌ است، که گردشگرانی از طبقۀ اعیان فرانسۀ دورۀ امپراتوری دوم و انگلیسی‌های عصر ویکتوریایی[۱۵] در آن به تفرج مشغول‌اند. در ۱۸۵۸م با کلود مونه[۱۶] و یونکینت[۱۷]، نقاش هلندی، دوست شد؛ و مونه[۱۸] را با نقاشی در هوای آزاد مأنوس کرد. بدین ‌ترتیب در شکل‌گیری امپرسیونیسم نقش داشت. در برپایی نخستین نمایشگاه امپرسیونیست‌ها در ۱۸۷۴م مشارکت کرد.

 


  1. Impressionism
  2. open air
  3. Beach at Trouville
  4. National Gallery, London
  5. Honfleur
  6. Barbizon School
  7. Isabey
  8. Troyon
  9. Corot
  10. Normandy
  11. Brittany
  12. Seine
  13. Deauville
  14. Trouville
  15. Victorian
  16. Claude Monet
  17. Jongkind
  18. Monet