نولده، امیل (۱۸۶۷ـ۱۹۵۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mohammadi3 (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=امیل نولده|نام=Emil Nolde|نام دیگر=|نام اصلی=امیل هانزن|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۶۷م|تاریخ مرگ=۱۹۵۶م|دوره زندگی=|ملیت=آلمانی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=پاریس و داخائو، هنر|شغل و تخصص اصلی=نقاش و گرافیست|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=اکسپرسیونیسم|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=خودنگاره (۱۹۰۸م)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=عضو گروه پل|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | |||
نولده، امیل (۱۸۶۷ـ۱۹۵۶م)(Nolde, Emil)<br /> [[File:39199900.jpg|thumb|تابلوی خودنگاره نقاش، موزه هنرهای معاصر تهران]] | |||
(نام اصلی: امیل هانزن<ref>Emil Hansen | (نام اصلی: امیل هانزن<ref>Emil Hansen | ||
</ref>) نقاش و گرافیست اکسپرسیونیست<ref>expressionist | </ref>) نقاش و گرافیست اکسپرسیونیست<ref>expressionist | ||
</ref> آلمانی. در پاریس و داخائو<ref> Dachau </ref> هنر آموخت، و به [[گروه پل]]<ref>die Brücke </ref> پیوست ( | </ref> آلمانی. در [[پاریس، شهر|پاریس]] و [[داخائو]]<ref> Dachau </ref> هنر آموخت، و به [[گروه پل]]<ref>die Brücke </ref> پیوست (۱۹۰۶ـ۱۹۰۷م). در ۱۹۱۳م به [[پولینزی فرانسه|پولینزی]]<ref>Polynesia </ref> سفر کرد، و سپس در شمال شرقی [[آلمان]] انزوا گزید. آثارش عبارتاند از نقاشی مضامین کتاب مقدس با رنگهای بسیار تند، نقش اشیا، و اتودهایی از مناظر طبیعی زادگاهش در منطقۀ مرزی آلمان و [[دانمارک]]<ref>German-Danish </ref>. آبرنگهایی نفیس و ماهرانه و چاپنقش تیزابی<ref>etching </ref>، ازجمله ''خودنگاره''<ref>''Self-Portrait''</ref> (۱۹۰۸م، موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref> Tehran Museum of Contemporary Art </ref>) نیز پدید آورد. سرهای نقابگونه را با پیچوتابهای قلم، و رنگهای خام و تند تصویر میکرد تا در مخاطب تکان بصری و عاطفی ایجاد کند. در ابتدا از [[ون گوگ، ونسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰)|ونگوگ]]<ref>van Gogh</ref>، [[مونش، ادوارد (۱۸۶۳ـ۱۹۴۴)|ادوارد مونش]]<ref> Edvard Munch </ref> و [[انسور، جیمز (۱۸۶۰ـ۱۹۴۹)|جیمز اِنسور]]<ref>James Ensor </ref> متأثر بود. شیوۀ او در طول زندگی هنریاش چندان تغییر نکرد، و بیشتر بر منظرهپردازی و صحنههای درونخانهایِ همراه با پیکر انسان تمرکز داشت. در ۱۹۴۱م از سوی نازیها در فهرست هنرمندان فاسد<ref>degenerate artists</ref> جای گرفت و از نقاشیکردن منع شد. | ||
[[پرونده:39199900-2.jpg|بندانگشتی|امیل نولده]] | [[پرونده:39199900-2.jpg|بندانگشتی|امیل نولده]] | ||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۴۶
امیل نولده Emil Nolde | |
---|---|
زادروز |
۱۸۶۷م |
درگذشت | ۱۹۵۶م |
ملیت | آلمانی |
تحصیلات و محل تحصیل | پاریس و داخائو، هنر |
شغل و تخصص اصلی | نقاش و گرافیست |
سبک | اکسپرسیونیسم |
آثار | خودنگاره (۱۹۰۸م) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
نولده، امیل (۱۸۶۷ـ۱۹۵۶م)(Nolde, Emil)
(نام اصلی: امیل هانزن[۱]) نقاش و گرافیست اکسپرسیونیست[۲] آلمانی. در پاریس و داخائو[۳] هنر آموخت، و به گروه پل[۴] پیوست (۱۹۰۶ـ۱۹۰۷م). در ۱۹۱۳م به پولینزی[۵] سفر کرد، و سپس در شمال شرقی آلمان انزوا گزید. آثارش عبارتاند از نقاشی مضامین کتاب مقدس با رنگهای بسیار تند، نقش اشیا، و اتودهایی از مناظر طبیعی زادگاهش در منطقۀ مرزی آلمان و دانمارک[۶]. آبرنگهایی نفیس و ماهرانه و چاپنقش تیزابی[۷]، ازجمله خودنگاره[۸] (۱۹۰۸م، موزۀ هنرهای معاصر تهران[۹]) نیز پدید آورد. سرهای نقابگونه را با پیچوتابهای قلم، و رنگهای خام و تند تصویر میکرد تا در مخاطب تکان بصری و عاطفی ایجاد کند. در ابتدا از ونگوگ[۱۰]، ادوارد مونش[۱۱] و جیمز اِنسور[۱۲] متأثر بود. شیوۀ او در طول زندگی هنریاش چندان تغییر نکرد، و بیشتر بر منظرهپردازی و صحنههای درونخانهایِ همراه با پیکر انسان تمرکز داشت. در ۱۹۴۱م از سوی نازیها در فهرست هنرمندان فاسد[۱۳] جای گرفت و از نقاشیکردن منع شد.