ویدن، روخیر وان در (ح ۱۳۹۹ـ۱۴۶۴م): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان= | {{جعبه زندگینامه|عنوان=روخیر وان در ویدن|نام=Rogier van der Weyden|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=ح ۱۳۹۹م|تاریخ مرگ=۱۴۶۴م|دوره زندگی=|ملیت=هلندی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=داوری واپسین (ح ۱۴۵۰م)، پرده پایینآوردن مسیح از صلیب (پیش از ۱۴۴۳م)، سوگواری مریم بر پیکر مسیح، ستایش مجوسان، تصویر یک زن|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
[[پرونده:40135000-3.jpg|بندانگشتی|پایین آوردن مسیح از صلیب اثر روخیر وان در ویدن]] | |||
وِیْدِن، روخیر وان دِر (ح ۱۳۹۹ـ۱۴۶۴م)(Weyden, Rogier van der) | |||
[[ | نقاش هلندی. از ۱۴۳۶م نقاش رسمی [[بروکسل]] شد، و تکچهره و آثار دینی بهشیوۀ واقعگرایانۀ پیراستهای خلق کرد؛ ازجمله ''داوری واپسین''<ref>''The Last Judgement'' | ||
</ref> (ح ۱۴۵۰م؛ هتل دییو<ref>Hôtel Dieu</ref>، [[بون]]<ref> Beaune </ref>). در ۱۴۵۰م به [[ایتالیا]] رفت، و با ستایش بسیاری روبهرو شد. در زمان حیاتش کارگاه پرکاری در بروکسل داشت. اگرچه هیچیک از آثارش را امضا نکرد، کارش به اندازۀ آثار [[آیک، یان وان (ح ۱۳۹۰ـ۱۴۴۱م)|یان وان آیک]]<ref>Jan van Eyck</ref> شاخص است؛ تولیدات کارگاهش در شمال اروپا، و نیز [[اسپانیا]] و تا حدی ایتالیا تأثیرگذار بودند. تابلوهای زیبا و درخشان، خلق حالتی شبیه نقشبرجسته<ref> relief </ref> (حاکی از بهرهبرداری او از جلوههایی که در مجسمههای گوتیک<ref>Gothic</ref> مشاهده میکرد)، روابط انسانی صمیمانه، و مهارت در بیان عواطف، از ویژگیهای کار اوست؛ چنانکه در پردۀ ''پایینآوردن مسیح از صلیب''<ref> ''Deposition''</ref> (پیش از ۱۴۴۳م؛ [[پرادو]]<ref> Prado</ref>، [[مادرید، شهر|مادرید]]) مشهود است. از دیگر آثار ویدن، ''سوگواری مریم بر پیکر مسیح''<ref> ''Pietà ''</ref> (موریتشویس<ref>Mauritshuis </ref>، [[لاهه]]<ref>The Hague </ref>)؛ ''واپسین داوری''؛ ''آیینهای مقدس هفتگانه''<ref>''Seven Sacraments''</ref> (موزۀ سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ<ref> Musée Royal des Beaux-Arts Antwerp </ref>)؛ و ''ستایش مجوسان''<ref>Adoration of the Mag''i ''</ref> (نگارخانۀ نقاشی [[برلین]]<ref>Gemäldegalerie, Berlin </ref>)، از آثار دینیِ وی؛ و ''تصویر یک زن''<ref>''Portrait of a Lady ''</ref> (نگارخانۀ ملی [[واشینگتن (امریکا)|واشینگتن]]<ref>National Gallery, Washington</ref>) از شاخصترین تک چهرهسازیهایش، درخور ذکرند. | |||
</ref> (ح ۱۴۵۰م؛ هتل دییو<ref>Hôtel Dieu</ref>، بون<ref> Beaune </ref>). در ۱۴۵۰م به ایتالیا رفت، و با ستایش بسیاری روبهرو شد. در زمان حیاتش کارگاه پرکاری در بروکسل داشت. اگرچه هیچیک از آثارش را امضا نکرد، کارش به اندازۀ آثار یان وان آیک<ref>Jan van Eyck</ref> شاخص است؛ تولیدات کارگاهش در شمال اروپا، و نیز اسپانیا و تا حدی ایتالیا تأثیرگذار بودند. تابلوهای زیبا و درخشان، خلق حالتی شبیه نقشبرجسته<ref> relief </ref> (حاکی از بهرهبرداری او از جلوههایی که در مجسمههای گوتیک<ref>Gothic</ref> مشاهده میکرد)، روابط انسانی صمیمانه، و مهارت در بیان عواطف، از ویژگیهای کار اوست؛ چنانکه در پردۀ ''پایینآوردن مسیح از صلیب''<ref> ''Deposition''</ref> (پیش از ۱۴۴۳م؛ پرادو<ref> Prado</ref>، مادرید) مشهود است. از دیگر آثار ویدن، ''سوگواری مریم بر پیکر مسیح''<ref> ''Pietà ''</ref> (موریتشویس<ref>Mauritshuis </ref>، لاهه<ref>The Hague </ref>)؛ ''واپسین داوری''؛ ''آیینهای مقدس هفتگانه''<ref>''Seven Sacraments''</ref> (موزۀ سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ<ref> Musée Royal des Beaux-Arts Antwerp </ref>)؛ و ''ستایش مجوسان''<ref>Adoration of the Mag''i ''</ref> (نگارخانۀ نقاشی برلین<ref>Gemäldegalerie, Berlin </ref>)، از آثار دینیِ وی؛ و ''تصویر یک زن''<ref>''Portrait of a Lady ''</ref> (نگارخانۀ ملی واشینگتن<ref>National Gallery, Washington</ref>) از شاخصترین تک چهرهسازیهایش، درخور ذکرند. | |||
| |
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۲۷
روخیر وان در ویدن Rogier van der Weyden | |
---|---|
زادروز |
ح ۱۳۹۹م |
درگذشت | ۱۴۶۴م |
ملیت | هلندی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
آثار | داوری واپسین (ح ۱۴۵۰م)، پرده پایینآوردن مسیح از صلیب (پیش از ۱۴۴۳م)، سوگواری مریم بر پیکر مسیح، ستایش مجوسان، تصویر یک زن |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
وِیْدِن، روخیر وان دِر (ح ۱۳۹۹ـ۱۴۶۴م)(Weyden, Rogier van der)
نقاش هلندی. از ۱۴۳۶م نقاش رسمی بروکسل شد، و تکچهره و آثار دینی بهشیوۀ واقعگرایانۀ پیراستهای خلق کرد؛ ازجمله داوری واپسین[۱] (ح ۱۴۵۰م؛ هتل دییو[۲]، بون[۳]). در ۱۴۵۰م به ایتالیا رفت، و با ستایش بسیاری روبهرو شد. در زمان حیاتش کارگاه پرکاری در بروکسل داشت. اگرچه هیچیک از آثارش را امضا نکرد، کارش به اندازۀ آثار یان وان آیک[۴] شاخص است؛ تولیدات کارگاهش در شمال اروپا، و نیز اسپانیا و تا حدی ایتالیا تأثیرگذار بودند. تابلوهای زیبا و درخشان، خلق حالتی شبیه نقشبرجسته[۵] (حاکی از بهرهبرداری او از جلوههایی که در مجسمههای گوتیک[۶] مشاهده میکرد)، روابط انسانی صمیمانه، و مهارت در بیان عواطف، از ویژگیهای کار اوست؛ چنانکه در پردۀ پایینآوردن مسیح از صلیب[۷] (پیش از ۱۴۴۳م؛ پرادو[۸]، مادرید) مشهود است. از دیگر آثار ویدن، سوگواری مریم بر پیکر مسیح[۹] (موریتشویس[۱۰]، لاهه[۱۱])؛ واپسین داوری؛ آیینهای مقدس هفتگانه[۱۲] (موزۀ سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ[۱۳])؛ و ستایش مجوسان[۱۴] (نگارخانۀ نقاشی برلین[۱۵])، از آثار دینیِ وی؛ و تصویر یک زن[۱۶] (نگارخانۀ ملی واشینگتن[۱۷]) از شاخصترین تک چهرهسازیهایش، درخور ذکرند.