ون گوگ، ونسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
 
{{جعبه زندگینامه
وَن‌گوگ، وَنْسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰م)(Gogh, Vincent van)<br /> {{جعبه زندگینامه
|عنوان =ونسان ون گوگ
|عنوان =ونسان ون گوگ
|نام =Vincent van Gogh
|نام =Vincent van Gogh
خط ۲۷: خط ۲۶:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}}نقاش [[پست امپرسیونیسم|پُست‌امپرسیونیست]]<ref>post-Impressionist
}}
وَن‌گوگ، وَنْسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰م)(Gogh, Vincent van)<br />
[[پرونده:40116600-10.jpg|بندانگشتی|پرتره نقاش]]
[[پرونده:40116600-9.jpg|بندانگشتی|شب پرستاره اثر ونسان ون گوگ]]
نقاش [[پست امپرسیونیسم|پُست‌امپرسیونیست]]<ref>post-Impressionist
</ref> هلندی. نقاشی را در دهۀ ۱۸۸۰م آغاز کرد. آثار آغازینش اغلب توصیفی غم‌بار از زندگی کارگران‌اند، همچون تابلوی ''سیب‌زمینی‌خوران''<ref>''The Potato Eaters''  
</ref> هلندی. نقاشی را در دهۀ ۱۸۸۰م آغاز کرد. آثار آغازینش اغلب توصیفی غم‌بار از زندگی کارگران‌اند، همچون تابلوی ''سیب‌زمینی‌خوران''<ref>''The Potato Eaters''  
</ref> (۱۸۸۵م؛ موزۀ ون‌گوگ، [[آمستردام]]<ref>Van Gogh Museum, Amsterdam</ref>). باتأثیر از امپرسیونیست<ref> Impressionist </ref>ها و چاپنقش‌های ژاپنی، شیوۀ آ‎زادانه‌تری را پروراند، که رنگ‌آمیزی تُند، و قلم‌موکاری پراحساس از مشخصات آن است؛ چنان ‌که در مجموعۀ ''گل‌های آفتابگردان''<ref>''Sunflowers'' </ref> مشهود است. ون‌گوگ در هنر مدرن<ref>modern art </ref>، به‌ویژه در [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref>، تأثیر عمیقی نهاد. آثار پُرشمار ون‌گوگ (متجاوز از ۸۰۰ نقاشی و ۷۰۰ طرّاحی)، نقش اشیا، تک‌چهره‌سازی (شمار بسیاری خودنگاری<ref>self-portrait </ref>)، و منظره‌پردازی، ازجمله تابلوی ''شب پرستاره''<ref>''The Starry Night'' </ref> (۱۸۸۹م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>)، و [[کلاغان در گندمزار|کلاغ‌ها بَر گندم‌زار]]<ref>Crows over Wheatfield</ref> (موزۀ ون‌گوگ، آمستردام) را دربرمی‌گیرند. سال ۱۸۸۸م در [[آرل]]<ref> Arles </ref>، پرووانس<ref>Provence </ref>، پرحاصل‌ترین دوران فعالیت هنری‌اش بود. در این دوران با [[گوگن، پل (۱۸۴۸ـ۱۹۰۳)|پل گوگن]]<ref>Paul Gauguin </ref> زندگی می‌کرد؛ نماهایی از شهر، و تابلوهایی همچون ''باغ میوه در شکوفه''<ref>''Orchard in Blossom''</ref>، و ''صندلی و چُپُق''<ref>''The Chair and Pipe'' </ref> از آثار این دورۀ اوست. در ۱۹۹۰م، نقاشی‌اش با نام ''دکتر گاشه''<ref>''Dr Gachet''</ref>، به قیمت ۸۲.۵میلیون دلار فروخته شد. ون‌گوگ از ۲۷سالگی نقاشی را به‌طور جدّی پی گرفت؛ تا آن زمان به هر شغلی تن می‌داد: کار در شرکت دلّالان آثار هنری در [[لاهه]]<ref> The Hague</ref>، معلمی مدارس در رَمزگِیت<ref> Ramsgate</ref> و آیلورت<ref> Isleworth </ref> انگلستان، و موعظه‌گری برای معدن‌چیان بوریناژ<ref>Borinage</ref>. نخستین مرحلۀ نقاشی‌اش به سال‌های ۱۸۸۰ـ۱۸۸۶م، و فعالیت هنری‌اش در [[هلند]] و [[بلژیک]]، باز می‌گردد. با مستمرّی مختصری که برادرش تِئو<ref> Theo</ref> برایش می‌فرستاد، در کلاس‌های طراحی در [[بروکسل]] شرکت کرد، و مدتی در لاهه نزد عمویش آنتون ماووه<ref> Anton Mauve </ref>، و یک سال هم در آکادمی آنتورپ<ref>Antwerp Academy </ref> هنر آموخت؛ نقاشی ''سیب‌زمینی‌خوران'' محصول این دوره بود. از ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۸م در [[پاریس، شهر|پاریس]]، از چاپنقش‌های ژاپنی، امپرسیونیسم، و تفکیک رنگیِ [[سورا، ژرژ (۱۸۵۹ـ۱۸۹۱)|ژرژ سورا]]<ref>''Georges Seurat'' </ref> و [[سینیاک، پل (۱۸۶۳ـ۱۹۳۵)|پل سینیاک]]<ref>Paul Signac </ref> بسیار تأثیر گرفت. تابلوی ''پوتین''<ref>''Boots''</ref>، آخرین اثر از نخستین دورۀ نقاشی‌های غم‌بارش از مردم کارگر است. ازجمله چاپنقش‌های سنگی که پدید آورد تابلوی ''فرسوده: بر دروازۀ ابدیت''<ref>''Worn Out:At Eternity’s Gate'' </ref> (۱۸۸۲م) درخور ذکر است که در [[موزه هنرهای معاصر|موزۀ هنرهای معاصر تهران]]<ref>Tehran Museum of Contemporary Art</ref> نگهداری می‌شود. نقاشی‌های ون‌گوگ در آرل، واجد ادراک نوینی از رنگ و طراحی‌اند، و درگیری عمیقاً احساسی او را با هنرش نشان می‌دهند؛ برخی از آثار این دورۀ او عبارت‌اند از ''کافۀ شبانه''<ref>''The Night Café'' </ref> (۱۸۸۸م؛ نگارخانۀ هنری [[دانشگاه ییل]]<ref>Yale University Art Gallery</ref>، نیوهِوِن<ref> New Haven</ref>) که خودش دربارۀ آن‌ چنین نوشت: «تلاش کرده‌ام که با قرمز و سبز هیجانات سرکِش طبیعت بشری را بیان کنم»؛ ''پل متحرک، زورق‌های بندرگاه سنت ماری''<ref>''The Drawbridge, Boats at Saintes-Maries'' </ref>؛ و ''سرباز الجزایری''<ref>''The Zouave Officer''</ref>. ون‌گوگ در ۱۸۸۸م دچار بحران روحی شد، و پس از درگیری با گوگن گوش خود را برید، و از آن پس با حملات شدید روانی دست‌به‌گریبان بود. در ۱۸۸۹م در سَن رِمی<ref> St-Rémy </ref>، نقاشی‌هایی از درختان سرو، و کپیه‌های آزادانه‌ای از آثار نقاشان مختلف اجرا کرد. در ۱۸۹۰م در اوور ـ سور ـ اوآز<ref>Auvers-sur-Oise</ref> پیش از آن‌که با گلوله‌ای خودکشی کند، آخرین گندم‌زار سرشار از اضطراب خود را آفرید. نامه‌هایی که به برادرش تئو نوشت، شرح روشنگری از آثار و افکار اوست.
</ref> (۱۸۸۵م؛ موزۀ ون‌گوگ، [[آمستردام]]<ref>Van Gogh Museum, Amsterdam</ref>). باتأثیر از امپرسیونیست<ref> Impressionist </ref>ها و چاپنقش‌های ژاپنی، شیوۀ آ‎زادانه‌تری را پروراند، که رنگ‌آمیزی تُند، و قلم‌موکاری پراحساس از مشخصات آن است؛ چنان ‌که در مجموعۀ ''گل‌های آفتابگردان''<ref>''Sunflowers'' </ref> مشهود است. ون‌گوگ در هنر مدرن<ref>modern art </ref>، به‌ویژه در [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref>، تأثیر عمیقی نهاد. آثار پُرشمار ون‌گوگ (متجاوز از ۸۰۰ نقاشی و ۷۰۰ طرّاحی)، نقش اشیا، تک‌چهره‌سازی (شمار بسیاری خودنگاری<ref>self-portrait </ref>)، و منظره‌پردازی، ازجمله تابلوی ''شب پرستاره''<ref>''The Starry Night'' </ref> (۱۸۸۹م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن نیویورک]]<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>)، و [[کلاغان در گندمزار|کلاغ‌ها بَر گندم‌زار]]<ref>Crows over Wheatfield</ref> (موزۀ ون‌گوگ، آمستردام) را دربرمی‌گیرند. سال ۱۸۸۸م در [[آرل]]<ref> Arles </ref>، پرووانس<ref>Provence </ref>، پرحاصل‌ترین دوران فعالیت هنری‌اش بود. در این دوران با [[گوگن، پل (۱۸۴۸ـ۱۹۰۳)|پل گوگن]]<ref>Paul Gauguin </ref> زندگی می‌کرد؛ نماهایی از شهر، و تابلوهایی همچون ''باغ میوه در شکوفه''<ref>''Orchard in Blossom''</ref>، و ''صندلی و چُپُق''<ref>''The Chair and Pipe'' </ref> از آثار این دورۀ اوست. در ۱۹۹۰م، نقاشی‌اش با نام ''دکتر گاشه''<ref>''Dr Gachet''</ref>، به قیمت ۸۲.۵میلیون دلار فروخته شد. ون‌گوگ از ۲۷سالگی نقاشی را به‌طور جدّی پی گرفت؛ تا آن زمان به هر شغلی تن می‌داد: کار در شرکت دلّالان آثار هنری در [[لاهه]]<ref> The Hague</ref>، معلمی مدارس در رَمزگِیت<ref> Ramsgate</ref> و آیلورت<ref> Isleworth </ref> انگلستان، و موعظه‌گری برای معدن‌چیان بوریناژ<ref>Borinage</ref>. نخستین مرحلۀ نقاشی‌اش به سال‌های ۱۸۸۰ـ۱۸۸۶م، و فعالیت هنری‌اش در [[هلند]] و [[بلژیک]]، باز می‌گردد. با مستمرّی مختصری که برادرش تِئو<ref> Theo</ref> برایش می‌فرستاد، در کلاس‌های طراحی در [[بروکسل]] شرکت کرد، و مدتی در لاهه نزد عمویش آنتون ماووه<ref> Anton Mauve </ref>، و یک سال هم در آکادمی آنتورپ<ref>Antwerp Academy </ref> هنر آموخت؛ نقاشی ''سیب‌زمینی‌خوران'' محصول این دوره بود. از ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۸م در [[پاریس، شهر|پاریس]]، از چاپنقش‌های ژاپنی، امپرسیونیسم، و تفکیک رنگیِ [[سورا، ژرژ (۱۸۵۹ـ۱۸۹۱)|ژرژ سورا]]<ref>''Georges Seurat'' </ref> و [[سینیاک، پل (۱۸۶۳ـ۱۹۳۵)|پل سینیاک]]<ref>Paul Signac </ref> بسیار تأثیر گرفت. تابلوی ''پوتین''<ref>''Boots''</ref>، آخرین اثر از نخستین دورۀ نقاشی‌های غم‌بارش از مردم کارگر است. ازجمله چاپنقش‌های سنگی که پدید آورد تابلوی ''فرسوده: بر دروازۀ ابدیت''<ref>''Worn Out:At Eternity’s Gate'' </ref> (۱۸۸۲م) درخور ذکر است که در [[موزه هنرهای معاصر|موزۀ هنرهای معاصر تهران]]<ref>Tehran Museum of Contemporary Art</ref> نگهداری می‌شود. نقاشی‌های ون‌گوگ در آرل، واجد ادراک نوینی از رنگ و طراحی‌اند، و درگیری عمیقاً احساسی او را با هنرش نشان می‌دهند؛ برخی از آثار این دورۀ او عبارت‌اند از ''کافۀ شبانه''<ref>''The Night Café'' </ref> (۱۸۸۸م؛ نگارخانۀ هنری [[دانشگاه ییل]]<ref>Yale University Art Gallery</ref>، نیوهِوِن<ref> New Haven</ref>) که خودش دربارۀ آن‌ چنین نوشت: «تلاش کرده‌ام که با قرمز و سبز هیجانات سرکِش طبیعت بشری را بیان کنم»؛ ''پل متحرک، زورق‌های بندرگاه سنت ماری''<ref>''The Drawbridge, Boats at Saintes-Maries'' </ref>؛ و ''سرباز الجزایری''<ref>''The Zouave Officer''</ref>. ون‌گوگ در ۱۸۸۸م دچار بحران روحی شد، و پس از درگیری با گوگن گوش خود را برید، و از آن پس با حملات شدید روانی دست‌به‌گریبان بود. در ۱۸۸۹م در سَن رِمی<ref> St-Rémy </ref>، نقاشی‌هایی از درختان سرو، و کپیه‌های آزادانه‌ای از آثار نقاشان مختلف اجرا کرد. در ۱۸۹۰م در اوور ـ سور ـ اوآز<ref>Auvers-sur-Oise</ref> پیش از آن‌که با گلوله‌ای خودکشی کند، آخرین گندم‌زار سرشار از اضطراب خود را آفرید. نامه‌هایی که به برادرش تئو نوشت، شرح روشنگری از آثار و افکار اوست.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۶:۵۵

ونسان ون گوگ
Vincent van Gogh
زادروز ۱۸۵۳م
درگذشت ۱۸۹۰م
ملیت هلندی
تحصیلات و محل تحصیل آموختن هنر در آکادمی آنتورپ 
شغل و تخصص اصلی نقاش 
سبک پست امپرسیونیسم
آثار  تابلوی سیب زمینی خوران (۱۸۸۵؛ موزه ون گوگ، آمستردام)؛ شب پرستاره (۱۸۸۹؛ موزه هنر مدرن نیویورک)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
خویشاوندان سرشناس  تیو (برادر)، آنتون ماووه (عمو)

وَن‌گوگ، وَنْسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰م)(Gogh, Vincent van)

پرتره نقاش
شب پرستاره اثر ونسان ون گوگ

نقاش پُست‌امپرسیونیست[۱] هلندی. نقاشی را در دهۀ ۱۸۸۰م آغاز کرد. آثار آغازینش اغلب توصیفی غم‌بار از زندگی کارگران‌اند، همچون تابلوی سیب‌زمینی‌خوران[۲] (۱۸۸۵م؛ موزۀ ون‌گوگ، آمستردام[۳]). باتأثیر از امپرسیونیست[۴]ها و چاپنقش‌های ژاپنی، شیوۀ آ‎زادانه‌تری را پروراند، که رنگ‌آمیزی تُند، و قلم‌موکاری پراحساس از مشخصات آن است؛ چنان ‌که در مجموعۀ گل‌های آفتابگردان[۵] مشهود است. ون‌گوگ در هنر مدرن[۶]، به‌ویژه در اکسپرسیونیسم[۷]، تأثیر عمیقی نهاد. آثار پُرشمار ون‌گوگ (متجاوز از ۸۰۰ نقاشی و ۷۰۰ طرّاحی)، نقش اشیا، تک‌چهره‌سازی (شمار بسیاری خودنگاری[۸])، و منظره‌پردازی، ازجمله تابلوی شب پرستاره[۹] (۱۸۸۹م؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک[۱۰])، و کلاغ‌ها بَر گندم‌زار[۱۱] (موزۀ ون‌گوگ، آمستردام) را دربرمی‌گیرند. سال ۱۸۸۸م در آرل[۱۲]، پرووانس[۱۳]، پرحاصل‌ترین دوران فعالیت هنری‌اش بود. در این دوران با پل گوگن[۱۴] زندگی می‌کرد؛ نماهایی از شهر، و تابلوهایی همچون باغ میوه در شکوفه[۱۵]، و صندلی و چُپُق[۱۶] از آثار این دورۀ اوست. در ۱۹۹۰م، نقاشی‌اش با نام دکتر گاشه[۱۷]، به قیمت ۸۲.۵میلیون دلار فروخته شد. ون‌گوگ از ۲۷سالگی نقاشی را به‌طور جدّی پی گرفت؛ تا آن زمان به هر شغلی تن می‌داد: کار در شرکت دلّالان آثار هنری در لاهه[۱۸]، معلمی مدارس در رَمزگِیت[۱۹] و آیلورت[۲۰] انگلستان، و موعظه‌گری برای معدن‌چیان بوریناژ[۲۱]. نخستین مرحلۀ نقاشی‌اش به سال‌های ۱۸۸۰ـ۱۸۸۶م، و فعالیت هنری‌اش در هلند و بلژیک، باز می‌گردد. با مستمرّی مختصری که برادرش تِئو[۲۲] برایش می‌فرستاد، در کلاس‌های طراحی در بروکسل شرکت کرد، و مدتی در لاهه نزد عمویش آنتون ماووه[۲۳]، و یک سال هم در آکادمی آنتورپ[۲۴] هنر آموخت؛ نقاشی سیب‌زمینی‌خوران محصول این دوره بود. از ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۸م در پاریس، از چاپنقش‌های ژاپنی، امپرسیونیسم، و تفکیک رنگیِ ژرژ سورا[۲۵] و پل سینیاک[۲۶] بسیار تأثیر گرفت. تابلوی پوتین[۲۷]، آخرین اثر از نخستین دورۀ نقاشی‌های غم‌بارش از مردم کارگر است. ازجمله چاپنقش‌های سنگی که پدید آورد تابلوی فرسوده: بر دروازۀ ابدیت[۲۸] (۱۸۸۲م) درخور ذکر است که در موزۀ هنرهای معاصر تهران[۲۹] نگهداری می‌شود. نقاشی‌های ون‌گوگ در آرل، واجد ادراک نوینی از رنگ و طراحی‌اند، و درگیری عمیقاً احساسی او را با هنرش نشان می‌دهند؛ برخی از آثار این دورۀ او عبارت‌اند از کافۀ شبانه[۳۰] (۱۸۸۸م؛ نگارخانۀ هنری دانشگاه ییل[۳۱]، نیوهِوِن[۳۲]) که خودش دربارۀ آن‌ چنین نوشت: «تلاش کرده‌ام که با قرمز و سبز هیجانات سرکِش طبیعت بشری را بیان کنم»؛ پل متحرک، زورق‌های بندرگاه سنت ماری[۳۳]؛ و سرباز الجزایری[۳۴]. ون‌گوگ در ۱۸۸۸م دچار بحران روحی شد، و پس از درگیری با گوگن گوش خود را برید، و از آن پس با حملات شدید روانی دست‌به‌گریبان بود. در ۱۸۸۹م در سَن رِمی[۳۵]، نقاشی‌هایی از درختان سرو، و کپیه‌های آزادانه‌ای از آثار نقاشان مختلف اجرا کرد. در ۱۸۹۰م در اوور ـ سور ـ اوآز[۳۶] پیش از آن‌که با گلوله‌ای خودکشی کند، آخرین گندم‌زار سرشار از اضطراب خود را آفرید. نامه‌هایی که به برادرش تئو نوشت، شرح روشنگری از آثار و افکار اوست.

 


  1. post-Impressionist
  2. The Potato Eaters
  3. Van Gogh Museum, Amsterdam
  4. Impressionist
  5. Sunflowers
  6. modern art
  7. expressionism
  8. self-portrait
  9. The Starry Night
  10. Museum of Modern Art, New York
  11. Crows over Wheatfield
  12. Arles
  13. Provence
  14. Paul Gauguin
  15. Orchard in Blossom
  16. The Chair and Pipe
  17. Dr Gachet
  18. The Hague
  19. Ramsgate
  20. Isleworth
  21. Borinage
  22. Theo
  23. Anton Mauve
  24. Antwerp Academy
  25. Georges Seurat
  26. Paul Signac
  27. Boots
  28. Worn Out:At Eternity’s Gate
  29. Tehran Museum of Contemporary Art
  30. The Night Café
  31. Yale University Art Gallery
  32. New Haven
  33. The Drawbridge, Boats at Saintes-Maries
  34. The Zouave Officer
  35. St-Rémy
  36. Auvers-sur-Oise