موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:38529900-4.jpg|بندانگشتی|Composition II in Red, Blue, and Yellow اثر پیت موندریان]]
{{جعبه زندگینامه
[[پرونده:38529900-5.jpg|بندانگشتی|پیت موندریان]]
مونْدْریان، پِیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴م)(Mondrian, Piet)<br /> {{جعبه زندگینامه
|عنوان =پیت موندریان
|عنوان =پیت موندریان
|نام =Piet Mondrian
|نام =Piet Mondrian
خط ۲۸: خط ۲۶:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}}نقاش هلندی. از اعضای بنیاد‌گذار جنبش د ِاستَیل<ref>De Stijl </ref>، و نمایندۀ اصلی [[نیوپلاستی سیسم|نئوپلاستی‌سیسم]]<ref>neoplasticism </ref> بود سبکی بسیار انتزاعی<ref>abstract </ref>، که شالوده‌اش بر استفاده از شکل‌های هندسیِ ساده و رنگ‌های خالص مبتنی است. آثارش شبکه‌هایی از خطوط افقی و عمودی‌اند که مستطیل‌های سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل می‌دهند. ''ترکیب‌بندی در قرمز، زرد، و آبی''<ref>''Composition in Red, Yellow and Blue''</ref> (۱۹۲۰م؛ استدلیژک<ref>Stedelijk </ref>، [[آمستردام]]) نمونه‌ای از آثار اوست. او در [[آمرسفورت]]<ref>Amersfoort </ref> به‌دنیا آمد، و در آمستردام درس خواند. در ۱۹۱۱م به [[پاریس، شهر|پاریس]] رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> بسیار تأثیر گرفت. در جریان [[جنگ جهانی اول]] به [[هلند]] بازگشت و با نقاشی‌های منظره و نقش اشیا به پالایش اندیشه‌های خود پرداخت، و سرانجام سبک انتزاعیِ نابی را پروراند. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۸م در پاریس به‌سر برد، و از ۱۹۴۰م در [[نیویورک]] اقامت گزید. نظریه‌های زیبا‌شناختی<ref>aesthetic </ref> او که تاحدی از نظریه‌های روح‌گرایی<ref>spiritualist </ref> تئوسوفیست<ref>Theosophist </ref>ها متأثر بودند از ۱۹۱۷م در مجلۀ ''دِ استَیل''<ref>''De Stijl''</ref>، در ۱۹۲۰م در ''نئوپلاستی‌سیسم (نوشکل آفرینی)''<ref>''Neo-Plasticism''</ref>، و در ۱۹۳۷م در مقالۀ «هنر تجسمی و هنر تجسمی ناب<ref>Plastic Art and Pure Plastic Art </ref>» منتشر شدند. از دورۀ زندگی او در نیویورک، پردۀ ''بوگی ‌ـ ‌ووگی در برادوی''<ref>''Broadway Boogie-Woogie''</ref> (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن]]، نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>) درخور ذکر است.
}}
[[پرونده:38529900-4.jpg|بندانگشتی|Composition II in Red, Blue, and Yellow اثر پیت موندریان]]
[[پرونده:38529900-5.jpg|بندانگشتی|پیت موندریان]]
مونْدْریان، پِیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴م)(Mondrian, Piet)<br />
نقاش هلندی. از اعضای بنیاد‌گذار جنبش د ِاستَیل<ref>De Stijl </ref>، و نمایندۀ اصلی [[نیوپلاستی سیسم|نئوپلاستی‌سیسم]]<ref>neoplasticism </ref> بود سبکی بسیار انتزاعی<ref>abstract </ref>، که شالوده‌اش بر استفاده از شکل‌های هندسیِ ساده و رنگ‌های خالص مبتنی است. آثارش شبکه‌هایی از خطوط افقی و عمودی‌اند که مستطیل‌های سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل می‌دهند. ''ترکیب‌بندی در قرمز، زرد، و آبی''<ref>''Composition in Red, Yellow and Blue''</ref> (۱۹۲۰م؛ استدلیژک<ref>Stedelijk </ref>، [[آمستردام]]) نمونه‌ای از آثار اوست. او در [[آمرسفورت]]<ref>Amersfoort </ref> به‌دنیا آمد، و در آمستردام درس خواند. در ۱۹۱۱م به [[پاریس، شهر|پاریس]] رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> بسیار تأثیر گرفت. در جریان [[جنگ جهانی اول]] به [[هلند]] بازگشت و با نقاشی‌های منظره و نقش اشیا به پالایش اندیشه‌های خود پرداخت، و سرانجام سبک انتزاعیِ نابی را پروراند. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۸م در پاریس به‌سر برد، و از ۱۹۴۰م در [[نیویورک]] اقامت گزید. نظریه‌های زیبا‌شناختی<ref>aesthetic </ref> او که تاحدی از نظریه‌های روح‌گرایی<ref>spiritualist </ref> تئوسوفیست<ref>Theosophist </ref>ها متأثر بودند از ۱۹۱۷م در مجلۀ ''دِ استَیل''<ref>''De Stijl''</ref>، در ۱۹۲۰م در ''نئوپلاستی‌سیسم (نوشکل آفرینی)''<ref>''Neo-Plasticism''</ref>، و در ۱۹۳۷م در مقالۀ «هنر تجسمی و هنر تجسمی ناب<ref>Plastic Art and Pure Plastic Art </ref>» منتشر شدند. از دورۀ زندگی او در نیویورک، پردۀ ''بوگی ‌ـ ‌ووگی در برادوی''<ref>''Broadway Boogie-Woogie''</ref> (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن]]، نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>) درخور ذکر است.
&nbsp;
&nbsp;



نسخهٔ کنونی تا ‏۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۳

پیت موندریان
Piet Mondrian
زادروز آمرسفورت ۱۸۷۲م
درگذشت ۱۹۴۴م
ملیت هلندی
تحصیلات و محل تحصیل آمستردام
شغل و تخصص اصلی نقاش
سبک نیوپلاستی سیسم
آثار بوگی ـ ووگی در برادوی (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ موزه هنر مدرن، نیویورک)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
Composition II in Red, Blue, and Yellow اثر پیت موندریان
پیت موندریان

مونْدْریان، پِیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴م)(Mondrian, Piet)
نقاش هلندی. از اعضای بنیاد‌گذار جنبش د ِاستَیل[۱]، و نمایندۀ اصلی نئوپلاستی‌سیسم[۲] بود سبکی بسیار انتزاعی[۳]، که شالوده‌اش بر استفاده از شکل‌های هندسیِ ساده و رنگ‌های خالص مبتنی است. آثارش شبکه‌هایی از خطوط افقی و عمودی‌اند که مستطیل‌های سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل می‌دهند. ترکیب‌بندی در قرمز، زرد، و آبی[۴] (۱۹۲۰م؛ استدلیژک[۵]، آمستردام) نمونه‌ای از آثار اوست. او در آمرسفورت[۶] به‌دنیا آمد، و در آمستردام درس خواند. در ۱۹۱۱م به پاریس رفت و از کوبیسم[۷] بسیار تأثیر گرفت. در جریان جنگ جهانی اول به هلند بازگشت و با نقاشی‌های منظره و نقش اشیا به پالایش اندیشه‌های خود پرداخت، و سرانجام سبک انتزاعیِ نابی را پروراند. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۸م در پاریس به‌سر برد، و از ۱۹۴۰م در نیویورک اقامت گزید. نظریه‌های زیبا‌شناختی[۸] او که تاحدی از نظریه‌های روح‌گرایی[۹] تئوسوفیست[۱۰]ها متأثر بودند از ۱۹۱۷م در مجلۀ دِ استَیل[۱۱]، در ۱۹۲۰م در نئوپلاستی‌سیسم (نوشکل آفرینی)[۱۲]، و در ۱۹۳۷م در مقالۀ «هنر تجسمی و هنر تجسمی ناب[۱۳]» منتشر شدند. از دورۀ زندگی او در نیویورک، پردۀ بوگی ‌ـ ‌ووگی در برادوی[۱۴] (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک[۱۵]) درخور ذکر است.  


  1. De Stijl
  2. neoplasticism
  3. abstract
  4. Composition in Red, Yellow and Blue
  5. Stedelijk
  6. Amersfoort
  7. cubism
  8. aesthetic
  9. spiritualist
  10. Theosophist
  11. De Stijl
  12. Neo-Plasticism
  13. Plastic Art and Pure Plastic Art
  14. Broadway Boogie-Woogie
  15. Museum of Modern Art, New York