ولترا، دانیله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان= | {{جعبه زندگینامه|عنوان=دانیِله دا ولترا|نام=Daniele da Volterra|نام دیگر=|نام اصلی=دانیله ریتچارلی|نام مستعار=|لقب=شلوارساز|زادروز=۱۵۰۹م|تاریخ مرگ=۱۵۶۶م|دوره زندگی=|ملیت=ایتالیایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش، مجسمهساز، معمار|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=مانریسم - باروک|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی کشتار بیگناهان، پایینآوردن مسیح از صلیب (۱۵۴۱م)، سردیسی مفرغی از میکلانژ|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶م)(Volterra, Daniele da) | |||
[[File:40102400.jpg|thumb|پايين آوردن مسيح از صليب، اثر دانيله دا ولترا]] | [[File:40102400.jpg|thumb|پايين آوردن مسيح از صليب، اثر دانيله دا ولترا]] | ||
خط ۶: | خط ۸: | ||
(نام اصلی: دانیله ریتچارلی<ref>Daniele Ricciarelli | (نام اصلی: دانیله ریتچارلی<ref>Daniele Ricciarelli | ||
</ref>) نقاش، مجسمهساز، و معمار ایتالیایی. پیرو میکلانژ بود. آثارش ازجمله تابلوی ''کشتار بیگناهان''<ref>''The Massacre of the Innocents'' | </ref>) نقاش، مجسمهساز، و معمار ایتالیایی. پیرو [[میکلانژ]] بود. آثارش ازجمله تابلوی ''کشتار بیگناهان''<ref>''The Massacre of the Innocents'' | ||
</ref> (اوفیتسی<ref>Uffizi | </ref> ([[اوفیتسی]]<ref>Uffizi | ||
</ref>، فلورانس<ref>Florence</ref>) نشاندهندۀ گذار او از مانریسم<ref> Mannerism </ref> به باروک<ref>baroque </ref>اند. پاپ پل چهارم<ref>Pope Paul IV </ref> او را مأمور نقاشی لُنگهایی برای پوشاندن بدنهای برهنۀ ''واپسین داوری''<ref>''Last Judgement'' </ref> اثر میکلانژ در نمازخانۀ سیستین<ref>Sistine Chapel</ref> کرد ـ و از اینرو «ایل براگتونه<ref> Il Braghettone</ref>» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از ایل سودوما<ref> Il Sodoma </ref>، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود | </ref>، [[فلورانس]]<ref>Florence</ref>) نشاندهندۀ گذار او از [[مانریسم]]<ref> Mannerism </ref> به [[باروک]]<ref>baroque </ref>اند. پاپ پل چهارم<ref>Pope Paul IV </ref> او را مأمور نقاشی لُنگهایی برای پوشاندن بدنهای برهنۀ ''واپسین داوری''<ref>''Last Judgement'' </ref> اثر میکلانژ در [[سیستین، نمازخانه|نمازخانۀ سیستین]]<ref>Sistine Chapel</ref> کرد ـ و از اینرو «ایل براگتونه<ref> Il Braghettone</ref>» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از [[سودوما، ایل|ایل سودوما]]<ref> Il Sodoma </ref>، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود ۱۵۴۱م به [[رم، شهر|رم]] رفت. دیوارنگاره<ref>fresco </ref>های زیبایی خلق کرد، که ''پایینآوردن مسیح از صلیب''<ref>''Deposition'' </ref> (۱۵۴۱م) در نمازخانۀ اُرسینی<ref>Orsini </ref>، کلیسای سانتا ترینیتا دئی مونتی<ref>Santa Trinità dei Monti </ref>، پرآوازهترینِ آنهاست. سبک خود را نخست با تأثیر از ایل واگا<ref>Il Vaga </ref>، و سپس با بررسی آثار رافائل<ref>Raphael </ref> پیافکند؛ ولی میکلانژ، که با ولترا کار میکرد، منبع الهام اصلی او شد. نیز سردیسی مفرغی<ref>bronze</ref> از میکلانژ ساخت (ح ۱۵۶۴م؛ [[بارجلو]]<ref> Bargello </ref> در فلورانس، و [[لوور]]<ref>Louvre</ref> در [[پاریس، شهر|پاریس]]). | ||
| |
نسخهٔ ۱۹ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۶:۰۵
دانیِله دا ولترا Daniele da Volterra | |
---|---|
زادروز |
۱۵۰۹م |
درگذشت | ۱۵۶۶م |
ملیت | ایتالیایی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش، مجسمهساز، معمار |
سبک | مانریسم - باروک |
لقب | شلوارساز |
آثار | تابلوی کشتار بیگناهان، پایینآوردن مسیح از صلیب (۱۵۴۱م)، سردیسی مفرغی از میکلانژ |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
وُلْتِرا، دانیِله دا (۱۵۰۹ـ۱۵۶۶م)(Volterra, Daniele da)
(نام اصلی: دانیله ریتچارلی[۱]) نقاش، مجسمهساز، و معمار ایتالیایی. پیرو میکلانژ بود. آثارش ازجمله تابلوی کشتار بیگناهان[۲] (اوفیتسی[۳]، فلورانس[۴]) نشاندهندۀ گذار او از مانریسم[۵] به باروک[۶]اند. پاپ پل چهارم[۷] او را مأمور نقاشی لُنگهایی برای پوشاندن بدنهای برهنۀ واپسین داوری[۸] اثر میکلانژ در نمازخانۀ سیستین[۹] کرد ـ و از اینرو «ایل براگتونه[۱۰]» (شلوارساز) لقب گرفت. ولترا نقاشی را از ایل سودوما[۱۱]، نقاش ایتالیایی، آموخت، و حدود ۱۵۴۱م به رم رفت. دیوارنگاره[۱۲]های زیبایی خلق کرد، که پایینآوردن مسیح از صلیب[۱۳] (۱۵۴۱م) در نمازخانۀ اُرسینی[۱۴]، کلیسای سانتا ترینیتا دئی مونتی[۱۵]، پرآوازهترینِ آنهاست. سبک خود را نخست با تأثیر از ایل واگا[۱۶]، و سپس با بررسی آثار رافائل[۱۷] پیافکند؛ ولی میکلانژ، که با ولترا کار میکرد، منبع الهام اصلی او شد. نیز سردیسی مفرغی[۱۸] از میکلانژ ساخت (ح ۱۵۶۴م؛ بارجلو[۱۹] در فلورانس، و لوور[۲۰] در پاریس).