پیرو دلا فرانچسکا (ح ۱۴۲۰ـ۱۴۹۲م): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


{{جعبه زندگینامه|عنوان=جعبه زندگینامه|نام=|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=|تاریخ مرگ=|دوره زندگی=|ملیت=|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}پیِرو دلا فرانْچِسْکا (ح ۱۴۲۰ـ۱۴۹۲م)(Piero della Francesca)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=پیِرو دلا فرانچسکا|نام=Piero della Francesca|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=بورگو سان سِپولکرو از توابع اومبریاح ۱۴۲۰م|تاریخ مرگ=۱۴۹۲م|دوره زندگی=|ملیت=ایتالیایی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تازیانه‌زنی مسیح (ح ۱۴۵۵م)، دیوارنگاره‌های افسانۀ صلیب حقیقی (۱۴۵۲ـ۱۴۶۰م)، دیوارنگاره رستاخیز مسیح، نقاشی محرابی مریم عذرا با دوک اوربینو به عنوان اهداکننده|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
 
پیِرو دلا فرانچسکا (ح ۱۴۲۰ـ۱۴۹۲م)(Piero della Francesca)


[[File:13236200.jpg|thumb|تازيانه‌زني مسيح، اثر پيِرو دلا فرانْچِسْکا]]
[[File:13236200.jpg|thumb|تازيانه‌زني مسيح، اثر پيِرو دلا فرانْچِسْکا]]


نقاش ایتالیایی. در بورگو سان سِپولکرو<ref>Borgo San Sepulcro</ref> از توابع اومبریا<ref>Umbria </ref> به‌دنیا آمد. در آرِتسو<ref>Arezzo </ref> و اوربینو<ref>Urbino </ref> هنرآفرینی کرد. از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن ۱۵م بود. سکون سنگین، پیکره‌های بی‌اندازه صلب، رنگ‌های براق، و تناسب‌های کاملاً سنجیده درترکیب‌بندی، از ویژگی‌های کار اوست. چندین مجموعه دیوارنگاره<ref>fresco </ref> و تخته‌نگاره<ref>panel painting </ref>، پدید آورد؛ از آن جمله اثر ''تازیانه‌زنی مسیح''<ref>''Flagellation of Christ'' </ref> (ح ۱۴۵۵م؛ کاخ دوک، اوربینو<ref>Ducal Palace, Urbino </ref>)، واجد ژرفانمایی<ref>perspective</ref> نظرگیری است. همۀ نقاشی‌هایش در هر اندازه و با هر وسیله‌ای، جلوه‌ای خشک و رسمی دارند؛ نحوۀ استفاده‌اش از رنگ، ژرفانمایی، و ترکیب‌بندی، از شیفتگی او به نظم ریاضی حکایت دارند. مجموعه دیوارنگاره‌های ''افسانۀ صلیب حقیقی''<ref>''The Legend of the True Cross'' </ref> (۱۴۵۲ـ۱۴۶۰م؛ کلیسای سان فرانچسکو، آرِتسو<ref>Church of San Francesco, Arezzo </ref>) بزرگ‌ترین اثر اوست، و از دیگر آثارش، دیوارنگارۀ ''رستاخیز مسیح''<ref>''The Resurrection of Christ'' </ref> (پیناکوتکا<ref>Pinacoteca </ref>، بورگو سان سپولکرو<ref>Borgo San Sepulcro </ref>) و نقاشی محرابیِ<ref>altarpiece </ref> ''مریم عذرا با دوکِ اوربینو به عنوان اهداکننده''<ref>''Madonna with the Duke of Urbino as Donor''</ref> (بررا<ref> Brera</ref>، میلان) درخور ذکرند. تقریباً ۶۰ساله بود که به‌سبب ضعف بینایی از نقاشی دست کشید، و خود را وقف مطالعات ریاضی و فلسفی کرد. دو رساله دربارۀ قوانین ژرفانمایی و ریاضیات از او برجا مانده است.
نقاش ایتالیایی. در بورگو سان سِپولکرو<ref>Borgo San Sepulcro</ref> از توابع [[اومبریا]]<ref>Umbria </ref> به‌دنیا آمد. در [[آرتسو، شهر|آرِتسو]]<ref>Arezzo </ref> و اوربینو<ref>Urbino </ref> هنرآفرینی کرد. از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن ۱۵م بود. سکون سنگین، پیکره‌های بی‌اندازه صلب، رنگ‌های براق، و تناسب‌های کاملاً سنجیده درترکیب‌بندی، از ویژگی‌های کار اوست. چندین مجموعه دیوارنگاره<ref>fresco </ref> و تخته‌نگاره<ref>panel painting </ref>، پدید آورد؛ از آن جمله اثر ''تازیانه‌زنی مسیح''<ref>''Flagellation of Christ'' </ref> (ح ۱۴۵۵م؛ کاخ دوک، اوربینو<ref>Ducal Palace, Urbino </ref>)، واجد ژرفانمایی<ref>perspective</ref> نظرگیری است. همۀ نقاشی‌هایش در هر اندازه و با هر وسیله‌ای، جلوه‌ای خشک و رسمی دارند؛ نحوۀ استفاده‌اش از رنگ، ژرفانمایی، و ترکیب‌بندی، از شیفتگی او به نظم ریاضی حکایت دارند. مجموعه دیوارنگاره‌های ''افسانۀ صلیب حقیقی''<ref>''The Legend of the True Cross'' </ref> (۱۴۵۲ـ۱۴۶۰م؛ کلیسای سان فرانچسکو، [[آرتسو، شهر|آرِتسو]]<ref>Church of San Francesco, Arezzo </ref>) بزرگ‌ترین اثر اوست، و از دیگر آثارش، دیوارنگارۀ ''رستاخیز مسیح''<ref>''The Resurrection of Christ'' </ref> (پیناکوتکا<ref>Pinacoteca </ref>، بورگو سان سپولکرو<ref>Borgo San Sepulcro </ref>) و نقاشی محرابیِ<ref>altarpiece </ref> ''مریم عذرا با دوکِ اوربینو به عنوان اهداکننده''<ref>''Madonna with the Duke of Urbino as Donor''</ref> (بررا<ref> Brera</ref>، [[میلان، شهر|میلان]]) درخور ذکرند. تقریباً ۶۰ساله بود که به‌سبب ضعف بینایی از نقاشی دست کشید، و خود را وقف مطالعات ریاضی و فلسفی کرد. دو رساله دربارۀ قوانین ژرفانمایی و ریاضیات از او برجا مانده است.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۵۳

پیِرو دلا فرانچسکا
Piero della Francesca
زادروز بورگو سان سِپولکرو از توابع اومبریاح ۱۴۲۰م
درگذشت ۱۴۹۲م
ملیت ایتالیایی
شغل و تخصص اصلی نقاش
آثار تازیانه‌زنی مسیح (ح ۱۴۵۵م)، دیوارنگاره‌های افسانۀ صلیب حقیقی (۱۴۵۲ـ۱۴۶۰م)، دیوارنگاره رستاخیز مسیح، نقاشی محرابی مریم عذرا با دوک اوربینو به عنوان اهداکننده
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان

پیِرو دلا فرانچسکا (ح ۱۴۲۰ـ۱۴۹۲م)(Piero della Francesca)

تازيانه‌زني مسيح، اثر پيِرو دلا فرانْچِسْکا

نقاش ایتالیایی. در بورگو سان سِپولکرو[۱] از توابع اومبریا[۲] به‌دنیا آمد. در آرِتسو[۳] و اوربینو[۴] هنرآفرینی کرد. از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن ۱۵م بود. سکون سنگین، پیکره‌های بی‌اندازه صلب، رنگ‌های براق، و تناسب‌های کاملاً سنجیده درترکیب‌بندی، از ویژگی‌های کار اوست. چندین مجموعه دیوارنگاره[۵] و تخته‌نگاره[۶]، پدید آورد؛ از آن جمله اثر تازیانه‌زنی مسیح[۷] (ح ۱۴۵۵م؛ کاخ دوک، اوربینو[۸])، واجد ژرفانمایی[۹] نظرگیری است. همۀ نقاشی‌هایش در هر اندازه و با هر وسیله‌ای، جلوه‌ای خشک و رسمی دارند؛ نحوۀ استفاده‌اش از رنگ، ژرفانمایی، و ترکیب‌بندی، از شیفتگی او به نظم ریاضی حکایت دارند. مجموعه دیوارنگاره‌های افسانۀ صلیب حقیقی[۱۰] (۱۴۵۲ـ۱۴۶۰م؛ کلیسای سان فرانچسکو، آرِتسو[۱۱]) بزرگ‌ترین اثر اوست، و از دیگر آثارش، دیوارنگارۀ رستاخیز مسیح[۱۲] (پیناکوتکا[۱۳]، بورگو سان سپولکرو[۱۴]) و نقاشی محرابیِ[۱۵] مریم عذرا با دوکِ اوربینو به عنوان اهداکننده[۱۶] (بررا[۱۷]، میلان) درخور ذکرند. تقریباً ۶۰ساله بود که به‌سبب ضعف بینایی از نقاشی دست کشید، و خود را وقف مطالعات ریاضی و فلسفی کرد. دو رساله دربارۀ قوانین ژرفانمایی و ریاضیات از او برجا مانده است.

 

 


  1. Borgo San Sepulcro
  2. Umbria
  3. Arezzo
  4. Urbino
  5. fresco
  6. panel painting
  7. Flagellation of Christ
  8. Ducal Palace, Urbino
  9. perspective
  10. The Legend of the True Cross
  11. Church of San Francesco, Arezzo
  12. The Resurrection of Christ
  13. Pinacoteca
  14. Borgo San Sepulcro
  15. altarpiece
  16. Madonna with the Duke of Urbino as Donor
  17. Brera