موندریان، پیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:38529900-4.jpg|بندانگشتی|Composition II in Red, Blue, and Yellow اثر پیت موندریان]] | |||
مونْدْریان، پِیت ( | [[پرونده:38529900-5.jpg|بندانگشتی|پیت موندریان]] | ||
مونْدْریان، پِیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴م)(Mondrian, Piet)<br /> {{جعبه زندگینامه | |||
|عنوان =پیت موندریان | |عنوان =پیت موندریان | ||
|نام =Piet Mondrian | |نام =Piet Mondrian | ||
خط ۱۲: | خط ۱۳: | ||
|ملیت=هلندی | |ملیت=هلندی | ||
|محل زندگی= | |محل زندگی= | ||
|تحصیلات و محل تحصیل= | |تحصیلات و محل تحصیل=آمستردام | ||
| شغل و تخصص اصلی =نقاش | | شغل و تخصص اصلی =نقاش | ||
|شغل و تخصص های دیگر= | |شغل و تخصص های دیگر= | ||
خط ۱۹: | خط ۲۰: | ||
|سمت =از اعضای بنیاد گذار جنبش د استیل و نماینده اصلی نیوپلاستی سیسم | |سمت =از اعضای بنیاد گذار جنبش د استیل و نماینده اصلی نیوپلاستی سیسم | ||
|جوایز و افتخارات = | |جوایز و افتخارات = | ||
|آثار =بوگی ـ ووگی در برادوی( | |آثار =بوگی ـ ووگی در برادوی (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ موزه هنر مدرن، نیویورک) | ||
|خویشاوندان سرشناس = | |خویشاوندان سرشناس = | ||
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان | |گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان | ||
خط ۲۷: | خط ۲۸: | ||
|پست تخصصی = | |پست تخصصی = | ||
|باشگاه = | |باشگاه = | ||
}}نقاش هلندی. از اعضای بنیادگذار جنبش د ِاستَیل<ref>De Stijl </ref>، و نمایندۀ اصلی نئوپلاستیسیسم<ref>neoplasticism </ref> بود سبکی بسیار انتزاعی<ref>abstract </ref>، که شالودهاش بر استفاده از شکلهای هندسیِ ساده و رنگهای خالص مبتنی است. آثارش شبکههایی از خطوط افقی و عمودیاند که مستطیلهای سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل میدهند. ''ترکیببندی در قرمز، زرد، و آبی''<ref>''Composition in Red, Yellow and Blue''</ref> ( | }}نقاش هلندی. از اعضای بنیادگذار جنبش د ِاستَیل<ref>De Stijl </ref>، و نمایندۀ اصلی [[نیوپلاستی سیسم|نئوپلاستیسیسم]]<ref>neoplasticism </ref> بود سبکی بسیار انتزاعی<ref>abstract </ref>، که شالودهاش بر استفاده از شکلهای هندسیِ ساده و رنگهای خالص مبتنی است. آثارش شبکههایی از خطوط افقی و عمودیاند که مستطیلهای سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل میدهند. ''ترکیببندی در قرمز، زرد، و آبی''<ref>''Composition in Red, Yellow and Blue''</ref> (۱۹۲۰م؛ استدلیژک<ref>Stedelijk </ref>، [[آمستردام]]) نمونهای از آثار اوست. او در [[آمرسفورت]]<ref>Amersfoort </ref> بهدنیا آمد، و در آمستردام درس خواند. در ۱۹۱۱م به [[پاریس، شهر|پاریس]] رفت و از [[کوبیسم]]<ref>cubism </ref> بسیار تأثیر گرفت. در جریان [[جنگ جهانی اول]] به [[هلند]] بازگشت و با نقاشیهای منظره و نقش اشیا به پالایش اندیشههای خود پرداخت، و سرانجام سبک انتزاعیِ نابی را پروراند. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۸م در پاریس بهسر برد، و از ۱۹۴۰م در [[نیویورک]] اقامت گزید. نظریههای زیباشناختی<ref>aesthetic </ref> او که تاحدی از نظریههای روحگرایی<ref>spiritualist </ref> تئوسوفیست<ref>Theosophist </ref>ها متأثر بودند از ۱۹۱۷م در مجلۀ ''دِ استَیل''<ref>''De Stijl''</ref>، در ۱۹۲۰م در ''نئوپلاستیسیسم (نوشکل آفرینی)''<ref>''Neo-Plasticism''</ref>، و در ۱۹۳۷م در مقالۀ «هنر تجسمی و هنر تجسمی ناب<ref>Plastic Art and Pure Plastic Art </ref>» منتشر شدند. از دورۀ زندگی او در نیویورک، پردۀ ''بوگی ـ ووگی در برادوی''<ref>''Broadway Boogie-Woogie''</ref> (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ [[موزه هنر مدرن|موزۀ هنر مدرن]]، نیویورک<ref>Museum of Modern Art, New York</ref>) درخور ذکر است. | ||
| | ||
نسخهٔ ۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۳
مونْدْریان، پِیت (۱۸۷۲ـ۱۹۴۴م)(Mondrian, Piet)
پیت موندریان Piet Mondrian | |
---|---|
زادروز |
آمرسفورت ۱۸۷۲م |
درگذشت | ۱۹۴۴م |
ملیت | هلندی |
تحصیلات و محل تحصیل | آمستردام |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
سبک | نیوپلاستی سیسم |
آثار | بوگی ـ ووگی در برادوی (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ موزه هنر مدرن، نیویورک) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمه سازی جهان |
نقاش هلندی. از اعضای بنیادگذار جنبش د ِاستَیل[۱]، و نمایندۀ اصلی نئوپلاستیسیسم[۲] بود سبکی بسیار انتزاعی[۳]، که شالودهاش بر استفاده از شکلهای هندسیِ ساده و رنگهای خالص مبتنی است. آثارش شبکههایی از خطوط افقی و عمودیاند که مستطیلهای سفید و قرمز و زرد و آبی را شکل میدهند. ترکیببندی در قرمز، زرد، و آبی[۴] (۱۹۲۰م؛ استدلیژک[۵]، آمستردام) نمونهای از آثار اوست. او در آمرسفورت[۶] بهدنیا آمد، و در آمستردام درس خواند. در ۱۹۱۱م به پاریس رفت و از کوبیسم[۷] بسیار تأثیر گرفت. در جریان جنگ جهانی اول به هلند بازگشت و با نقاشیهای منظره و نقش اشیا به پالایش اندیشههای خود پرداخت، و سرانجام سبک انتزاعیِ نابی را پروراند. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۸م در پاریس بهسر برد، و از ۱۹۴۰م در نیویورک اقامت گزید. نظریههای زیباشناختی[۸] او که تاحدی از نظریههای روحگرایی[۹] تئوسوفیست[۱۰]ها متأثر بودند از ۱۹۱۷م در مجلۀ دِ استَیل[۱۱]، در ۱۹۲۰م در نئوپلاستیسیسم (نوشکل آفرینی)[۱۲]، و در ۱۹۳۷م در مقالۀ «هنر تجسمی و هنر تجسمی ناب[۱۳]» منتشر شدند. از دورۀ زندگی او در نیویورک، پردۀ بوگی ـ ووگی در برادوی[۱۴] (۱۹۴۲ـ۱۹۴۳م؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک[۱۵]) درخور ذکر است.