مونش، ادوارد (۱۸۶۳ـ۱۹۴۴): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


مونْش، ادوارد (۱۸۶۳ـ۱۹۴۴)(Munch, Edvard)<br/> [[File:38531900.jpg|thumb|تابلوي جيغ (1893)، اثر ادوارد مونش]] {{جعبه زندگینامه
مونْش، ادوارد (۱۸۶۳ـ۱۹۴۴م)(Munch, Edvard)<br/> {{جعبه زندگینامه
|عنوان =ادوارد مونش
|عنوان =ادوارد مونش
|نام =Edvard Munch
|نام =Edvard Munch
خط ۱۲: خط ۱۲:
|ملیت=نروژی
|ملیت=نروژی
|محل زندگی=
|محل زندگی=
|تحصیلات و محل تحصیل=تحصیل در پاریس و برلین
|تحصیلات و محل تحصیل=پاریس و برلین
| شغل و تخصص اصلی =نقاش و گرافیست
| شغل و تخصص اصلی =نقاش و گرافیست
|شغل و تخصص های دیگر=
|شغل و تخصص های دیگر=
خط ۱۹: خط ۱۹:
|سمت =
|سمت =
|جوایز و افتخارات =
|جوایز و افتخارات =
|آثار =جیغ (۱۸۹۳)
|آثار =جیغ (۱۸۹۳م)، خودنگاری (۱۸۹۵م)
|خویشاوندان سرشناس =
|خویشاوندان سرشناس =
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان
خط ۲۷: خط ۲۷:
|پست تخصصی =
|پست تخصصی =
|باشگاه =
|باشگاه =
}}(يا: مونک) نقاش و گرافیست نروژی. تأثیر‌گذارترین هنرمند سبک اکسپرسیونیسم<ref>expressionism </ref> بود. نقاشی‌هایش بسیار پرهیجان، آکنده از رنگ‌های تند، شکل‌های کژ‌نما، و اغلب بیانگر حالات عاطفی حادّند، همچون ''جیغ''<ref>''The Scream''</ref> (۱۸۹۳)، که از مشهورترین آثار اوست. هنرش به دو مضمون غالب در دورۀ انحطاط<ref>decadence </ref> اواخر قرن ۱۹، یعنی مرگ و مسائل جنسی، اولویّت و قدرتی تازه بخشید. مونش در پاریس و برلین درس خواند، و نخستین آثار مهمش را در سال‌های ۱۸۹۲ـ۱۹۰۸ پدید آورد؛ در این زمان بیشتر در آلمان به‌سر ‌برد. نخست از سمبولیست<ref>Symbolist </ref>ها، و سپس از ون‌گوگ<ref>van Gogh </ref> و گوگن<ref>Gauguin </ref> تأثیر پذیرفت، و آن‌گاه سبک بیانی خاص خود را پروراند. ترکیب‌‌بندی‌هایش را به پهنه‌های وسیعی از رنگ غلیظ، خطوط محیطی پرپیچ‌وتاب، ضربه‌ قلم‌های خشن، و چهره‌ها و بدن‌های بی‌قواره تقلیل داد. نخستین نمایشگاه آثارش در برلین (۱۸۹۲)، در هنرمندان جوان آلمانی تأثیر بسیاری نهاد.''افریز زندگی''<ref>''Frieze of Life''</ref> (دهۀ ۱۸۹۰) که زنجیره‌ای از نقاشی‌های نمادین است، برخی از شاخص‌ترین آثار او را دربر دارد. مونش در ۱۹۰۸ دچار بحران روانی شد، و به نروژ بازگشت. دیوارنگاره‌هایی (۱۹۱۰ـ۱۹۱۵) در تالارهای اجتماعات دانشگاه اسلو<ref>Oslo University </ref>، ازجمله آثار متأخر اویند. چاپنقش سنگی‌<ref>lithograph </ref>اش با نام ''خودنگاری''<ref>''Self-Portrait''</ref> (۱۸۹۵) در موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref>Tehran Museum of Contemporary Art</ref> نگهداری می‌شود.
}}(يا: مونک) نقاش و گرافیست نروژی. تأثیر‌گذارترین هنرمند سبک [[اکسپرسیونیسم (هنر)|اکسپرسیونیسم]]<ref>expressionism </ref> بود. نقاشی‌هایش بسیار پرهیجان، آکنده از رنگ‌های تند، شکل‌های کژ‌نما، و اغلب بیانگر حالات عاطفی حادّند، همچون ''جیغ''<ref>''The Scream''</ref> (۱۸۹۳م)، که از مشهورترین آثار اوست. هنرش به دو مضمون غالب در دورۀ انحطاط<ref>decadence </ref> اواخر قرن ۱۹م، یعنی مرگ و مسائل جنسی، اولویّت و قدرتی تازه بخشید. مونش در [[پاریس، شهر|پاریس]] و [[برلین]] درس خواند، و نخستین آثار مهمش را در سال‌های ۱۸۹۲ـ۱۹۰۸م پدید آورد؛ در این زمان بیشتر در [[آلمان]] به‌سر ‌برد. نخست از سمبولیست<ref>Symbolist </ref>ها، و سپس از [[ون گوگ، ونسان (۱۸۵۳ـ۱۸۹۰)|ون‌گوگ]]<ref>van Gogh </ref> و [[گوگن، پل (۱۸۴۸ـ۱۹۰۳)|گوگن]]<ref>Gauguin </ref> تأثیر پذیرفت، و آن‌گاه سبک بیانی خاص خود را پروراند. ترکیب‌‌بندی‌هایش را به پهنه‌های وسیعی از رنگ غلیظ، خطوط محیطی پرپیچ‌وتاب، ضربه‌ قلم‌های خشن، و چهره‌ها و بدن‌های بی‌قواره تقلیل داد. نخستین نمایشگاه آثارش در برلین (۱۸۹۲م)، در هنرمندان جوان آلمانی تأثیر بسیاری نهاد. ''افریز زندگی''<ref>''Frieze of Life''</ref> (دهۀ ۱۸۹۰م) که زنجیره‌ای از نقاشی‌های نمادین است، برخی از شاخص‌ترین آثار او را دربر دارد. مونش در ۱۹۰۸م دچار بحران روانی شد، و به [[نروژ]] بازگشت. دیوارنگاره‌هایی (۱۹۱۰ـ۱۹۱۵م) در تالارهای اجتماعات دانشگاه اسلو<ref>Oslo University </ref>، ازجمله آثار متأخر اویند. چاپنقش سنگی‌<ref>lithograph </ref>اش با نام ''خودنگاری''<ref>''Self-Portrait''</ref> (۱۸۹۵م) در موزۀ هنرهای معاصر تهران<ref>Tehran Museum of Contemporary Art</ref> نگهداری می‌شود.
 
[[پرونده:38531900-3.jpg|بندانگشتی|جیغ اثر ادوارد مونش]]
&nbsp;
&nbsp;



نسخهٔ ‏۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۵۵

مونْش، ادوارد (۱۸۶۳ـ۱۹۴۴م)(Munch, Edvard)

ادوارد مونش
Edvard Munch
زادروز ۱۸۶۳م
درگذشت ۱۹۴۴م
ملیت نروژی
نام‌های دیگر مونک
تحصیلات و محل تحصیل پاریس و برلین
شغل و تخصص اصلی نقاش و گرافیست
سبک  اکسپرسیونیسم
آثار جیغ (۱۸۹۳م)، خودنگاری (۱۸۹۵م)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان

(يا: مونک) نقاش و گرافیست نروژی. تأثیر‌گذارترین هنرمند سبک اکسپرسیونیسم[۱] بود. نقاشی‌هایش بسیار پرهیجان، آکنده از رنگ‌های تند، شکل‌های کژ‌نما، و اغلب بیانگر حالات عاطفی حادّند، همچون جیغ[۲] (۱۸۹۳م)، که از مشهورترین آثار اوست. هنرش به دو مضمون غالب در دورۀ انحطاط[۳] اواخر قرن ۱۹م، یعنی مرگ و مسائل جنسی، اولویّت و قدرتی تازه بخشید. مونش در پاریس و برلین درس خواند، و نخستین آثار مهمش را در سال‌های ۱۸۹۲ـ۱۹۰۸م پدید آورد؛ در این زمان بیشتر در آلمان به‌سر ‌برد. نخست از سمبولیست[۴]ها، و سپس از ون‌گوگ[۵] و گوگن[۶] تأثیر پذیرفت، و آن‌گاه سبک بیانی خاص خود را پروراند. ترکیب‌‌بندی‌هایش را به پهنه‌های وسیعی از رنگ غلیظ، خطوط محیطی پرپیچ‌وتاب، ضربه‌ قلم‌های خشن، و چهره‌ها و بدن‌های بی‌قواره تقلیل داد. نخستین نمایشگاه آثارش در برلین (۱۸۹۲م)، در هنرمندان جوان آلمانی تأثیر بسیاری نهاد. افریز زندگی[۷] (دهۀ ۱۸۹۰م) که زنجیره‌ای از نقاشی‌های نمادین است، برخی از شاخص‌ترین آثار او را دربر دارد. مونش در ۱۹۰۸م دچار بحران روانی شد، و به نروژ بازگشت. دیوارنگاره‌هایی (۱۹۱۰ـ۱۹۱۵م) در تالارهای اجتماعات دانشگاه اسلو[۸]، ازجمله آثار متأخر اویند. چاپنقش سنگی‌[۹]اش با نام خودنگاری[۱۰] (۱۸۹۵م) در موزۀ هنرهای معاصر تهران[۱۱] نگهداری می‌شود.

جیغ اثر ادوارد مونش

 


  1. expressionism
  2. The Scream
  3. decadence
  4. Symbolist
  5. van Gogh
  6. Gauguin
  7. Frieze of Life
  8. Oslo University
  9. lithograph
  10. Self-Portrait
  11. Tehran Museum of Contemporary Art