بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
{{جعبه زندگینامه|عنوان=اوژن بودن|نام=Eugene Boudin|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۲۴م|تاریخ مرگ=۱۸۹۸م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=امپرسیونیسم|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=ساحل تروویل (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمهسازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | {{جعبه زندگینامه|عنوان=اوژن بودن|نام=Eugene Boudin|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=۱۸۲۴م|تاریخ مرگ=۱۸۹۸م|دوره زندگی=|ملیت=فرانسوی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=امپرسیونیسم|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=ساحل تروویل (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن)|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمهسازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}} | ||
[[پرونده:Beach at Trouville.jpg|بندانگشتی|ساحل تروویل اثر اوژن بودن]] | [[پرونده:Beach at Trouville.jpg|بندانگشتی|ساحل تروویل اثر اوژن بودن]] | ||
بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸م) | بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸م) (Boudin, Eugene) | ||
(Boudin, Eugene) | |||
نقاش فرانسوی. از پیشگامان [[امپرسیونیسم]]<ref>Impressionism | نقاش فرانسوی. از پیشگامان [[امپرسیونیسم]]<ref>Impressionism |
نسخهٔ کنونی تا ۱ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۵
اوژن بودن Eugene Boudin | |
---|---|
زادروز |
۱۸۲۴م |
درگذشت | ۱۸۹۸م |
ملیت | فرانسوی |
شغل و تخصص اصلی | نقاش |
سبک | امپرسیونیسم |
آثار | ساحل تروویل (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن) |
گروه مقاله | نگارگری و مجسمهسازی جهان |
بودن، اوژن (۱۸۲۴ـ۱۸۹۸م) (Boudin, Eugene)
نقاش فرانسوی. از پیشگامان امپرسیونیسم[۱] بود. منظرهپردازیهای تابناک از چشماندازهای دریایی را در هوای آزاد[۲] بهتصویر درمیآورد. همچون پردۀ ساحل تروویل[۳] (۱۸۷۳م؛ نگارخانۀ ملی لندن[۴]). بودَن پسر ناخدای کشتی کوچکی در بندر اونفلور[۵] بود. آشنایی با نقاشان مکتب باربیزون[۶]، او را در ورود به عالم نقاشی برانگیخت؛ بهویژه ایزابه[۷] و تروایون[۸] و کورو[۹] به پیشرفت او کمک کردند. بیشتر در ساحل نورماندی[۱۰] و ناحیۀ برتانی[۱۱] (شمال غربی فرانسه) نقاشی میکرد. در تابلوهایش، دریای موّاج و ساحل بادگیر و آسمان متلاطم آن نواحی، همچون دهانۀ رود سن[۱۲] و بندرگاههای دوویل[۱۳] و تروویل[۱۴]، را تصویر کرده است، که گردشگرانی از طبقۀ اعیان فرانسۀ دورۀ امپراتوری دوم و انگلیسیهای عصر ویکتوریایی[۱۵] در آن به تفرج مشغولاند. در ۱۸۵۸م با کلود مونه[۱۶] و یونکینت[۱۷]، نقاش هلندی، دوست شد؛ و مونه[۱۸] را با نقاشی در هوای آزاد مأنوس کرد. بدین ترتیب در شکلگیری امپرسیونیسم نقش داشت. در برپایی نخستین نمایشگاه امپرسیونیستها در ۱۸۷۴م مشارکت کرد.