هوخ، پیتر د (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:


{{جعبه زندگینامه|عنوان=پیتِر دِ هوخ|نام=Pieter de Hooch|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=نزدیکی روتردام۱۶۲۹م|تاریخ مرگ=۱۶۸۴م|دوره زندگی=|ملیت=هلندی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی حیاط خانه‌ای در دلفت (۱۶۵۸م)، تابلوی بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه (ح ۱۶۶۰م)، پسرک در‌حال‌آوردن انارها|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴م)(Hooch, Pieter de)
{{جعبه زندگینامه|عنوان=پیتِر دِ هوخ|نام=Pieter de Hooch|نام دیگر=|نام اصلی=|نام مستعار=|لقب=|زادروز=نزدیکی روتردام۱۶۲۹م|تاریخ مرگ=۱۶۸۴م|دوره زندگی=|ملیت=هلندی|محل زندگی=|تحصیلات و محل تحصیل=|شغل و تخصص اصلی=نقاش|شغل و تخصص های دیگر=|سبک=|مکتب=|سمت=|جوایز و افتخارات=|آثار=تابلوی حیاط خانه‌ای در دلفت (۱۶۵۸م)، تابلوی بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه (ح ۱۶۶۰م)، پسرک در‌حال‌آوردن انارها|خویشاوندان سرشناس=|گروه مقاله=نگارگری و مجسمه سازی جهان|دوره=|فعالیت های مهم=|رشته=|پست تخصصی=|باشگاه=}}
 
[[پرونده:41143200-3.jpg|بندانگشتی|حیاط خانه‌ای در دلفت اثر پیتر د هوخ]]
[[File:41143200.jpg|thumb|تابلوي پسرک در حال آوردن انارها، اثر پيتر د هوخ]]
هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴م)(Hooch, Pieter de)


نقاش هلندی. از درون‌خانه<ref>interior</ref>ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از [[ورمیر، یان (۱۶۳۲ـ۱۶۷۵)|ورمیر]]<ref>Vermeer </ref> متأثر بود. تابلوی ''حیاط خانه‌ای در دلفت<ref>''The Courtyard of a House in Delft''</ref>'' (۱۶۵۸م؛ [[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref>National Gallery, London</ref>) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی [[روتردام]]<ref>Rotterdam </ref> به‌دنیا آمد، و احتمالاً در [[هارلم (هلند)|هارلم]]<ref>Haarlem </ref>، از شاگردان [[برخم، ماکس فان|بِرخم]]<ref>Berchem </ref> بوده است. بیشتر در [[دلفت]]<ref>Delft </ref> فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی ''بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه<ref>''A Woman and her Maid in a Courtyard''</ref>'' (ح ۱۶۶۰م؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷م، به [[آمستردام]] رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره<ref>genre painter</ref> می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی ''پسرک در‌حال‌آوردن انارها<ref>''Boy Bringing Pomegranates''</ref>'' (مجموعۀ والاس<ref>Wallace Collection</ref>، [[لندن (انگلستان)|لندن]]). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.
نقاش هلندی. از درون‌خانه<ref>interior</ref>ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از [[ورمیر، یان (۱۶۳۲ـ۱۶۷۵)|ورمیر]]<ref>Vermeer </ref> متأثر بود. تابلوی ''حیاط خانه‌ای در دلفت<ref>''The Courtyard of a House in Delft''</ref>'' (۱۶۵۸م؛ [[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref>National Gallery, London</ref>) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی [[روتردام]]<ref>Rotterdam </ref> به‌دنیا آمد، و احتمالاً در [[هارلم (هلند)|هارلم]]<ref>Haarlem </ref>، از شاگردان [[برخم، ماکس فان|بِرخم]]<ref>Berchem </ref> بوده است. بیشتر در [[دلفت]]<ref>Delft </ref> فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی ''بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه<ref>''A Woman and her Maid in a Courtyard''</ref>'' (ح ۱۶۶۰م؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷م، به [[آمستردام]] رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره<ref>genre painter</ref> می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی ''پسرک در‌حال‌آوردن انارها<ref>''Boy Bringing Pomegranates''</ref>'' (مجموعۀ والاس<ref>Wallace Collection</ref>، [[لندن (انگلستان)|لندن]]). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۳۰

پیتِر دِ هوخ
Pieter de Hooch
زادروز نزدیکی روتردام۱۶۲۹م
درگذشت ۱۶۸۴م
ملیت هلندی
شغل و تخصص اصلی نقاش
آثار تابلوی حیاط خانه‌ای در دلفت (۱۶۵۸م)، تابلوی بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه (ح ۱۶۶۰م)، پسرک در‌حال‌آوردن انارها
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
حیاط خانه‌ای در دلفت اثر پیتر د هوخ

هوخ، پیتِر دِ (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴م)(Hooch, Pieter de)

نقاش هلندی. از درون‌خانه[۱]ها و حیاط منازل، نقاشی‌هایی موزون کشید. شیوه‌اش از ورمیر[۲] متأثر بود. تابلوی حیاط خانه‌ای در دلفت[۳] (۱۶۵۸م؛ نگارخانۀ ملی لندن[۴]) از آثار شاخص اوست. هوخ در نزدیکی روتردام[۵] به‌دنیا آمد، و احتمالاً در هارلم[۶]، از شاگردان بِرخم[۷] بوده است. بیشتر در دلفت[۸] فعالیت داشت و در آن‌جا از ورمیر عمیقاً تأثیر گرفت، گرچه رنگ‌هایش از رنگ‌مایه‌های نقره‌فام ورمیر گرم‌تر و ملایم‌تر بودند. در دوران هنرآفرینی‌اش در دلفت، صحنه‌های درون‌خانه‌ای را با دو یا سه پیکره در محیطی خانوادگی، همراه ‌با منظره‌هایی از حیاط و باغچه به‌تصویر می‌کشید. بازنمایی ظریف و موشکافانۀ فضا، نور، و محیط، و وضوح و دقتی که از ویژگی‌های آثار اوست، آرامش و نظمی را به‌تصویر می‌بخشید. تابلوی بانویی با ندیمه‌اش در حیاط خانه[۹] (ح ۱۶۶۰م؛ نگارخانۀ ملی، لندن) نمونۀ گزیده‌ای از آثار اوست. هوخ حدود ۱۶۶۷م، به آمستردام رفت، در آن‌جا کیفیت آثارش به‌شدت تنزل یافت؛ در این زمره آثارش می‌کوشید جماعت اهل مدِ آمستردام را در محیطی مجلل تصویر کند. هوخ را عموماً بیش از یک نقاش صحنه‌های زندگی روزمره[۱۰] می‌دانند، زیرا اگرچه صحنه‌های درون‌خانه‌ای و حیاط‌های او با پیکرهای اهالی خانه و مهمانان‌شان، لحظاتی جذاب و دل‌انگیز از زندگی روزمره را بازمی‌تابند، زیبایی نقاشی‌هایش بیشتر به‌سبب ادراک فضا، جلوه‌های نور، و آرایش حساب‌شده و بی‌نقص آن‌هاست؛ همچون نقاشی پسرک در‌حال‌آوردن انارها[۱۱] (مجموعۀ والاس[۱۲]، لندن). هوخ در اوج کارهایش به ورمیر نزدیک می‌شود.

 


  1. interior
  2. Vermeer
  3. The Courtyard of a House in Delft
  4. National Gallery, London
  5. Rotterdam
  6. Haarlem
  7. Berchem
  8. Delft
  9. A Woman and her Maid in a Courtyard
  10. genre painter
  11. Boy Bringing Pomegranates
  12. Wallace Collection