ورمیر، یان (۱۶۳۲ـ۱۶۷۵): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۹: خط ۱۹:
|سمت = عضو صنف نقاشان دلفت در ۱۶۵۳، رییس صنف در سال های ۱۶۶۲ و ۱۶۷۰
|سمت = عضو صنف نقاشان دلفت در ۱۶۵۳، رییس صنف در سال های ۱۶۶۲ و ۱۶۷۰
|جوایز و افتخارات =
|جوایز و افتخارات =
|آثار =توری باف (ح ۱۶۵۵م؛ لوور، پاریس)؛ و خدمتکار در حال ریختن شیر (ح ۱۶۵۸م؛ موزه ملی، آمستردام)
|آثار =توری باف (ح ۱۶۵۵م؛ لوور، پاریس)؛ و خدمتکار در حال ریختن شیر (ح ۱۶۵۸م؛ موزه ملی، آمستردام)، دیانا و حوریانش (ح ۱۶۵۵م)، معشوقه (۱۶۵۶م)
|خویشاوندان سرشناس =
|خویشاوندان سرشناس =
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان
|گروه مقاله =نگارگری و مجسمه سازی جهان
خط ۲۸: خط ۲۸:
|باشگاه =
|باشگاه =
}}
}}
 
[[پرونده:40073700-3.jpg|بندانگشتی|خدمتکار در حال ریختن شیر اثر یان ورمیر]]
نقاش هلندی. در [[دلفت]]<ref>Delft</ref> هنرآفرینی می‌کرد. صحنه‌های روزمرۀ آرامی را به‌تصویر کشید که از نوعی سادگی تا حد انتزاع<ref>abstraction
نقاش هلندی. در [[دلفت]]<ref>Delft</ref> هنرآفرینی می‌کرد. صحنه‌های روزمرۀ آرامی را به‌تصویر کشید که از نوعی سادگی تا حد انتزاع<ref>abstraction
</ref>، تناسبات رنگی ظریف، و قابلیت نظرگیر القای تابش نور بر روی اشیا برخوردارند. ''توری‌باف''<ref>''The Lacemaker'' </ref> (ح ۱۶۵۵م؛ [[لوور]]<ref>Louvre </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]])، و ''خدمتکار در حال ریختن شیر''<ref>''Maidservant Pouring Milk''
</ref>، تناسبات رنگی ظریف، و قابلیت نظرگیر القای تابش نور بر روی اشیا برخوردارند. ''توری‌باف''<ref>''The Lacemaker'' </ref> (ح ۱۶۵۵م؛ [[لوور]]<ref>Louvre </ref>، [[پاریس، شهر|پاریس]])، و ''خدمتکار در حال ریختن شیر''<ref>''Maidservant Pouring Milk''
</ref> (ح ۱۶۵۸م؛ موزۀ ملی، آمستردام<ref> Rijksmuseum, Amsterdam </ref>) نمونه‌هایی از آثار اویند. ورمیر بدان سبب که به کیفیت‌های صوری نقاشی بیش از موضوع آن اهمیت می‌دهد، از دیگر نقاشان هلندی، متمایز است. توازن و سادگی طرح، تناسب‌های رنگی، و ظرایف بافت و رنگ و نور ازجملۀ این کیفیت‌ها به‌شمار می‌روند. تأثیر هنر [[ایتالیا]] در نخستین آثار او، ازجمله ''دیانا و حوریانش''<ref>''Diana and her Nymphs'' </ref> (ح ۱۶۵۵م؛ موریتشویس<ref>Mauritshuis </ref>، [[لاهه]]<ref>The Hague</ref>) و ''معشوقه''<ref>''The Courtesan'' </ref> (۱۶۵۶م؛ نگارخانۀ استادان کهن<ref>Gemäldegalerie Alter Meister </ref>، [[درسدن]]<ref>Dresden </ref>) مشهود است. ولی شیوۀ کاملاً مستقلی ـ کاملاً هلندی ـ در منظره‌هایی همچون ''چشم‌انداز دلفت''<ref>''View of Delft'' </ref> (۱۶۵۸ـ۱۶۶۰م؛ موریتشویس، لاهه) و ''خیابان کوچک''<ref>''The Little Street'' </ref> (موزۀ ملی، آمستردام) خودنمایی می‌کند، و واقعیت عینی در این آثار به‌خوبی منتقل می‌شود (به احتمال زیاد ورمیر از اتاق تاریک<ref>camera obscura </ref> استفاده می‌کرده است). درون‌خانه‌<ref>interior</ref>های مشهوری که تصویر کرد ـ که در ظرافت و شکوه از آثار [[هوخ، پیتر د (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴)|پیتر دِ هوخ]]<ref> Pieter de Hooch </ref>، [[تربورخ، خرارد (۱۶۱۷ـ۱۶۸۱)|خرارت تربورخ]]<ref>Gerard Terborch </ref>، و [[متسو، گابریل (۱۶۲۹ـ۱۶۶۷)|گابریل متسو]]<ref>Gabriel Metsu </ref> پیشی می‌گیرند ـ آثاری همچون ''بانوی ایستاده در پای ویرجینال''<ref>''Lady Standing at the Virginals''</ref> ([[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref> National Gallery, London </ref>)، ''کارگاه نقاش''<ref>''The Painter’s Studio''</ref> (موزۀ تاریخ هنر<ref> Kunsthistorisches Museum </ref>، [[وین]])، ''دختر دستار به سر''<ref>''Girl with a Turban''</ref> (موریتشویس، لاهه) و ''زن در حال توزین مروارید''<ref>''A Woman Weighing Pearls'' </ref> (نگارخانۀ ملی هنر واشینگتن دی‌سی<ref>National Gallery of Art, Washington, DC </ref>) را دربر می‌گیرد. ورمیر احتمالاً شاگرد [[فابریتسیوس، کارل (۱۶۲۲ـ۱۶۵۴)|کارِل فابریتسیوس]]<ref>Carel Fabritius </ref> بوده است. در ۱۶۵۳م به عضویت صنف نقاشان دلفت<ref>Delft Guild of Painters </ref> درآمد، و دو بار در سال‌های ۱۶۶۲ و ۱۶۷۰م به ریاست صنف انتخاب شد. در فقر درگذشت، و بی‌گمان تأمین مایحتاج خانوادۀ بزرگش از دلایل فقر او بود. ظاهراً نقاش پرکاری نبود و کمتر از ۴۰ اثر موثّق از او باقی مانده است. پس از مرگش به فراموشی سپرده شد، تا این‌که «بورگر<ref>Bürger</ref>» (تئوفیل توره<ref> Thèophile Thoré</ref>) منتقد فرانسوی، در ۱۸۶۶م او را از نو کشف کرد.
</ref> (ح ۱۶۵۸م؛ موزۀ ملی، آمستردام<ref> Rijksmuseum, Amsterdam </ref>) نمونه‌هایی از آثار اویند. ورمیر بدان سبب که به کیفیت‌های صوری نقاشی بیش از موضوع آن اهمیت می‌دهد، از دیگر نقاشان هلندی، متمایز است. توازن و سادگی طرح، تناسب‌های رنگی، و ظرایف بافت و رنگ و نور ازجملۀ این کیفیت‌ها به‌شمار می‌روند. تأثیر هنر [[ایتالیا]] در نخستین آثار او، ازجمله ''دیانا و حوریانش''<ref>''Diana and her Nymphs'' </ref> (ح ۱۶۵۵م؛ موریتشویس<ref>Mauritshuis </ref>، [[لاهه]]<ref>The Hague</ref>) و ''معشوقه''<ref>''The Courtesan'' </ref> (۱۶۵۶م؛ نگارخانۀ استادان کهن<ref>Gemäldegalerie Alter Meister </ref>، [[درسدن]]<ref>Dresden </ref>) مشهود است. ولی شیوۀ کاملاً مستقلی ـ کاملاً هلندی ـ در منظره‌هایی همچون ''چشم‌انداز دلفت''<ref>''View of Delft'' </ref> (۱۶۵۸ـ۱۶۶۰م؛ موریتشویس، لاهه) و ''خیابان کوچک''<ref>''The Little Street'' </ref> (موزۀ ملی، آمستردام) خودنمایی می‌کند، و واقعیت عینی در این آثار به‌خوبی منتقل می‌شود (به احتمال زیاد ورمیر از اتاق تاریک<ref>camera obscura </ref> استفاده می‌کرده است). درون‌خانه‌<ref>interior</ref>های مشهوری که تصویر کرد ـ که در ظرافت و شکوه از آثار [[هوخ، پیتر د (۱۶۲۹ـ۱۶۸۴)|پیتر دِ هوخ]]<ref> Pieter de Hooch </ref>، [[تربورخ، خرارد (۱۶۱۷ـ۱۶۸۱)|خرارت تربورخ]]<ref>Gerard Terborch </ref>، و [[متسو، گابریل (۱۶۲۹ـ۱۶۶۷)|گابریل متسو]]<ref>Gabriel Metsu </ref> پیشی می‌گیرند ـ آثاری همچون ''بانوی ایستاده در پای ویرجینال''<ref>''Lady Standing at the Virginals''</ref> ([[نگارخانه ملی لندن|نگارخانۀ ملی لندن]]<ref> National Gallery, London </ref>)، ''کارگاه نقاش''<ref>''The Painter’s Studio''</ref> (موزۀ تاریخ هنر<ref> Kunsthistorisches Museum </ref>، [[وین]])، ''دختر دستار به سر''<ref>''Girl with a Turban''</ref> (موریتشویس، لاهه) و ''زن در حال توزین مروارید''<ref>''A Woman Weighing Pearls'' </ref> (نگارخانۀ ملی هنر [[واشینگتن دی سی|واشینگتن دی‌سی]]<ref>National Gallery of Art, Washington, DC </ref>) را دربر می‌گیرد. ورمیر احتمالاً شاگرد [[فابریتسیوس، کارل (۱۶۲۲ـ۱۶۵۴)|کارِل فابریتسیوس]]<ref>Carel Fabritius </ref> بوده است. در ۱۶۵۳م به عضویت صنف نقاشان دلفت<ref>Delft Guild of Painters </ref> درآمد، و دو بار در سال‌های ۱۶۶۲ و ۱۶۷۰م به ریاست صنف انتخاب شد. در فقر درگذشت، و بی‌گمان تأمین مایحتاج خانوادۀ بزرگش از دلایل فقر او بود. ظاهراً نقاش پرکاری نبود و کمتر از ۴۰ اثر موثّق از او باقی مانده است. پس از مرگش به فراموشی سپرده شد، تا این‌که «بورگر<ref>Bürger</ref>» (تئوفیل توره<ref> Thèophile Thoré</ref>) منتقد فرانسوی، در ۱۸۶۶م او را از نو کشف کرد.


&nbsp;
&nbsp;

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۱۸

وِرْمیر، یان (۱۶۳۲ـ۱۶۷۵م)(Vermeer, Jan)

یان ورمیر
Jan Vermeer
زادروز ۱۶۳۲م
درگذشت ۱۶۷۵م
ملیت هلندی
شغل و تخصص اصلی نقاش
آثار توری باف (ح ۱۶۵۵م؛ لوور، پاریس)؛ و خدمتکار در حال ریختن شیر (ح ۱۶۵۸م؛ موزه ملی، آمستردام)، دیانا و حوریانش (ح ۱۶۵۵م)، معشوقه (۱۶۵۶م)
گروه مقاله نگارگری و مجسمه سازی جهان
خدمتکار در حال ریختن شیر اثر یان ورمیر

نقاش هلندی. در دلفت[۱] هنرآفرینی می‌کرد. صحنه‌های روزمرۀ آرامی را به‌تصویر کشید که از نوعی سادگی تا حد انتزاع[۲]، تناسبات رنگی ظریف، و قابلیت نظرگیر القای تابش نور بر روی اشیا برخوردارند. توری‌باف[۳] (ح ۱۶۵۵م؛ لوور[۴]، پاریس)، و خدمتکار در حال ریختن شیر[۵] (ح ۱۶۵۸م؛ موزۀ ملی، آمستردام[۶]) نمونه‌هایی از آثار اویند. ورمیر بدان سبب که به کیفیت‌های صوری نقاشی بیش از موضوع آن اهمیت می‌دهد، از دیگر نقاشان هلندی، متمایز است. توازن و سادگی طرح، تناسب‌های رنگی، و ظرایف بافت و رنگ و نور ازجملۀ این کیفیت‌ها به‌شمار می‌روند. تأثیر هنر ایتالیا در نخستین آثار او، ازجمله دیانا و حوریانش[۷] (ح ۱۶۵۵م؛ موریتشویس[۸]، لاهه[۹]) و معشوقه[۱۰] (۱۶۵۶م؛ نگارخانۀ استادان کهن[۱۱]، درسدن[۱۲]) مشهود است. ولی شیوۀ کاملاً مستقلی ـ کاملاً هلندی ـ در منظره‌هایی همچون چشم‌انداز دلفت[۱۳] (۱۶۵۸ـ۱۶۶۰م؛ موریتشویس، لاهه) و خیابان کوچک[۱۴] (موزۀ ملی، آمستردام) خودنمایی می‌کند، و واقعیت عینی در این آثار به‌خوبی منتقل می‌شود (به احتمال زیاد ورمیر از اتاق تاریک[۱۵] استفاده می‌کرده است). درون‌خانه‌[۱۶]های مشهوری که تصویر کرد ـ که در ظرافت و شکوه از آثار پیتر دِ هوخ[۱۷]، خرارت تربورخ[۱۸]، و گابریل متسو[۱۹] پیشی می‌گیرند ـ آثاری همچون بانوی ایستاده در پای ویرجینال[۲۰] (نگارخانۀ ملی لندن[۲۱]کارگاه نقاش[۲۲] (موزۀ تاریخ هنر[۲۳]، ویندختر دستار به سر[۲۴] (موریتشویس، لاهه) و زن در حال توزین مروارید[۲۵] (نگارخانۀ ملی هنر واشینگتن دی‌سی[۲۶]) را دربر می‌گیرد. ورمیر احتمالاً شاگرد کارِل فابریتسیوس[۲۷] بوده است. در ۱۶۵۳م به عضویت صنف نقاشان دلفت[۲۸] درآمد، و دو بار در سال‌های ۱۶۶۲ و ۱۶۷۰م به ریاست صنف انتخاب شد. در فقر درگذشت، و بی‌گمان تأمین مایحتاج خانوادۀ بزرگش از دلایل فقر او بود. ظاهراً نقاش پرکاری نبود و کمتر از ۴۰ اثر موثّق از او باقی مانده است. پس از مرگش به فراموشی سپرده شد، تا این‌که «بورگر[۲۹]» (تئوفیل توره[۳۰]) منتقد فرانسوی، در ۱۸۶۶م او را از نو کشف کرد.

 


  1. Delft
  2. abstraction
  3. The Lacemaker
  4. Louvre
  5. Maidservant Pouring Milk
  6. Rijksmuseum, Amsterdam
  7. Diana and her Nymphs
  8. Mauritshuis
  9. The Hague
  10. The Courtesan
  11. Gemäldegalerie Alter Meister
  12. Dresden
  13. View of Delft
  14. The Little Street
  15. camera obscura
  16. interior
  17. Pieter de Hooch
  18. Gerard Terborch
  19. Gabriel Metsu
  20. Lady Standing at the Virginals
  21. National Gallery, London
  22. The Painter’s Studio
  23. Kunsthistorisches Museum
  24. Girl with a Turban
  25. A Woman Weighing Pearls
  26. National Gallery of Art, Washington, DC
  27. Carel Fabritius
  28. Delft Guild of Painters
  29. Bürger
  30. Thèophile Thoré